Angående kolvstyrning B230 med Wiseco-kolvar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Rostfritt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 23, 2019 12:46 am
Ort: Norrbotten

Angående kolvstyrning B230 med Wiseco-kolvar

Inlägg av Rostfritt »

Hej.
Vill börja med att säga att detta är första inlägget, läst mycket på Sävar forumet genom åren men bara observerat, nu tänkte jag att det är dags för min första helt egna fråga.

Så till saken, jag har då alltså en B230 maskin med I-profil vevstakar från ZRP och kolvar ifrån Wiseco, 96,5mm och 16v.
Eftersom jag inte är någon expert frågar jag er, ska jag använda de medföljande mässingsschimsen till kolvarna om vevstakarna styr mot vevaxeln?

Hur vet jag när jag ska/inte ska använda dem, vilket spel mellan vev och stake?

Är jag helt felinformerad och borde sluta oroa mig för sådana värdsliga ting och använda de medföljande schimsen?

http://forumbilder.se/I5EB9/img-20190529-045131

Edit: Förresten, mässingsschimsen har ett stort undermått, kanske en hel tiondels millimeter eller två... Polerade ur dem med scotch-briteduk på skruvdragaren men de går ändå inte på. Pressade på dem på kolvbulten med skruvstädet och lite material hyvlades ur samt att schimsen inte gick att få bort utan att lätt hamra av dem.
Andreas Forsman.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Angående kolvstyrning B230 med Wiseco-kolvar

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om vevstakarna styr mot vevaxeln så behöver du inte shimsa på kolvbulten, axialspelet på storänden på vevstaken bör ligga mellan 0,2-0,5mm då den styr där, överstiger det 0,5mm så hade jag shimsat på kolvbulkten så att den styr där istället.
Mvh Jonas Enderlein
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Angående kolvstyrning B230 med Wiseco-kolvar

Inlägg av Pacman »

Har man inte kolvar med helrund skirt så bör man inte heller styra vevstaken med den kolven utan styra med vevaxeln.
Man bör ha minst 0,30 i axialspel på vevstake/vevtapp för att släppa ut oljan. Annars går den varm.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Rostfritt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 23, 2019 12:46 am
Ort: Norrbotten

Re: Angående kolvstyrning B230 med Wiseco-kolvar

Inlägg av Rostfritt »

Hej.

Jag har mellan 0.55 och 0.60 i totalt spel mellan vevstake och vevaxel
Kanske någon hundradel till om man trycker staken mot vevaxeln hårdare.

Jag monterade de medföljande schimsen.
Andreas Forsman.
Skriv svar