Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 24, 2019 10:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jun 09, 2019 3:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Inlägg: 34
Ort: Norrtälje
Hej
I fredags var det roligt, var och mappade min uris med 10v 2.6 liter. Det blev 360hk och 466nm på hjulen.
Men det var på grundladd 1,26 bar, vi skulle lägga på lite ladd med maxecu och mac ventilen tänkte vi i alla fall.
Men det gick inte att komma över 1.3. Så vad göra? Vi provade nog allt. Har ladd från ungefär 2800 och stiger upp 5300 där det planar ut och håller i till varvstoppet 7500rpm.
WG öppnar vid 0.9 och är helt öppen vid 1.5, detta när jag trycksätter undersida av membranet. Membranet är helt, trycksatt till 1,5 kilo på ovansidan och den håller trycket över tid.
Slaglängden på wg är 20mm. Anspänningen mot sätet är cirka 5mm.
Spec på motorn
Dieselblock borrat till 82,5
Smidda stakar o Kolvar
2,3e 10v topp ombyggd till mek tryckare portad av tommy luhr på overboost racing.
Ballare kam enligt min egen spec ihop med catcams.
Eget grenrör efter vad som fick plats. Eget dualplenum.
Gt37/40 (ja jag vet, det finns bättre men det fick duga då jag vill köra lite efter 8 års byggande)
WG är en biltema 50mm med alla mods som jag kunnat hitta på sävar.
Är det så enkelt att jag behöver en starkare fjäder?

Mycket tacksam för någon input av kunnigare folk än mig själv.
/Pierre

_________________
Quattro is all U need


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 11, 2019 7:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1604
Ort: Skelleftehamn
Om du inte tänker ladda mindre än 1.3bar så kan du vända på slangarna till WG.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 11, 2019 8:12 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Inlägg: 34
Ort: Norrtälje
Hej
Från början kopplade vi enligt bilden i länken.
Sen när det inte fungerade så kopplade min mappare om det på alla möjliga vis utan någon förbättring.

Menar du att vi bör koppla som denna bild igen men att skifta slangarna på wg?
Jag vill hålla upp laddet tidigare och öka laddet till 1.6-1.8 bar.
Sen ska gudarna veta att har jag en funktion så ska den fungera annars är det ju bara en väldigt onödig gadget.

Nu är ju bilen hemma igen och vi stängde av funktionen tills vidare, nu behöver jag kika på inställningarna i maxxecun, och då är ju frågan vilka inställningar jag ska köra på utan att elda upp något, alltså verifiera att funktionen fungerar innan jag åker och mappar in laddet.
/Pierre


http://s665.photobucket.com/albums/vv19 ... /1jpeg.jpg

_________________
Quattro is all U need


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 13, 2019 9:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 431
Ort: Borås
Om du kopplar som på din bild så har du alltid laddtryck på undersidan av membranet. Reglerar du styrventilen max så har du laddtrycket på ovansidan också. Det betyder att max du kan få är vad fjädern orkar hålla emot. Du kan reglera ner laddtrycket men inte upp. Det som trycker upp WGn är avgastrycket i grenröret som trycker på själva WG-ventilen. När fjädern inte orkar hålla mot mer åker WGn upp. Den styrning du har kan inte påverka att det sker för det mesta den kan åstadkomma är lika tryck på ovansidan som på undersidan av membranet.

Vill du få högre laddtryck kan du byta till starkare fjäder. Det kommer att fungera likadant men en starkare fjäder håller WGn stängd längre. Då får du högre laddtryck.

Eller du kan vända på hur kopplat slangarna så du alltid har laddtryck på ovansidan membranet och reglerar med styrventilen hur mycket du vill ha på undersidan. Då blir det tvärtom så att du kan reglera upp laddtrycket men inte ner. Det är det Alexander menar.
Vill du även kunna få lägre laddtryck så byter du till en svagare fjäder så får du ett lägre lägsta laddtryck och kan fortfarande öka det så mycket som turbon orkar genom att laddtryck på ovansidan membranet orkar håll WGn stängd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 16, 2019 9:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Inlägg: 34
Ort: Norrtälje
Tack för ett utförligt svar så till och med jag fattar.
Dock hittade jag en slang som förmodligen sprack när den fick smaka laddtryck för första gången. Den satt mellan tomgångsmotor och innan spjället. Så nu väntar en ny mappning. Synd att man inte kunde se den utan att skruva bort en massa grejer. Jaja nu är det åtgärdat.
/Pierre

_________________
Quattro is all U need


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010