Audi 10vt 2.6 liter laddtrycksstrul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Pirreq
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Ort: Norrtälje

Audi 10vt 2.6 liter laddtrycksstrul

Inlägg av Pirreq »

Hej
I fredags var det roligt, var och mappade min uris med 10v 2.6 liter. Det blev 360hk och 466nm på hjulen.
Men det var på grundladd 1,26 bar, vi skulle lägga på lite ladd med maxecu och mac ventilen tänkte vi i alla fall.
Men det gick inte att komma över 1.3. Så vad göra? Vi provade nog allt. Har ladd från ungefär 2800 och stiger upp 5300 där det planar ut och håller i till varvstoppet 7500rpm.
WG öppnar vid 0.9 och är helt öppen vid 1.5, detta när jag trycksätter undersida av membranet. Membranet är helt, trycksatt till 1,5 kilo på ovansidan och den håller trycket över tid.
Slaglängden på wg är 20mm. Anspänningen mot sätet är cirka 5mm.
Spec på motorn
Dieselblock borrat till 82,5
Smidda stakar o Kolvar
2,3e 10v topp ombyggd till mek tryckare portad av tommy luhr på overboost racing.
Ballare kam enligt min egen spec ihop med catcams.
Eget grenrör efter vad som fick plats. Eget dualplenum.
Gt37/40 (ja jag vet, det finns bättre men det fick duga då jag vill köra lite efter 8 års byggande)
WG är en biltema 50mm med alla mods som jag kunnat hitta på sävar.
Är det så enkelt att jag behöver en starkare fjäder?

Mycket tacksam för någon input av kunnigare folk än mig själv.
/Pierre
Quattro is all U need
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pirreq
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Ort: Norrtälje

Re: Audi 10vt 2.6 liter laddtrycksstrul

Inlägg av Pirreq »

Hej
Från början kopplade vi enligt bilden i länken.
Sen när det inte fungerade så kopplade min mappare om det på alla möjliga vis utan någon förbättring.

Menar du att vi bör koppla som denna bild igen men att skifta slangarna på wg?
Jag vill hålla upp laddet tidigare och öka laddet till 1.6-1.8 bar.
Sen ska gudarna veta att har jag en funktion så ska den fungera annars är det ju bara en väldigt onödig gadget.

Nu är ju bilen hemma igen och vi stängde av funktionen tills vidare, nu behöver jag kika på inställningarna i maxxecun, och då är ju frågan vilka inställningar jag ska köra på utan att elda upp något, alltså verifiera att funktionen fungerar innan jag åker och mappar in laddet.
/Pierre


http://s665.photobucket.com/albums/vv19 ... /1jpeg.jpg
Quattro is all U need
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Audi 10vt 2.6 liter laddtrycksstrul

Inlägg av quattro »

Om du kopplar som på din bild så har du alltid laddtryck på undersidan av membranet. Reglerar du styrventilen max så har du laddtrycket på ovansidan också. Det betyder att max du kan få är vad fjädern orkar hålla emot. Du kan reglera ner laddtrycket men inte upp. Det som trycker upp WGn är avgastrycket i grenröret som trycker på själva WG-ventilen. När fjädern inte orkar hålla mot mer åker WGn upp. Den styrning du har kan inte påverka att det sker för det mesta den kan åstadkomma är lika tryck på ovansidan som på undersidan av membranet.

Vill du få högre laddtryck kan du byta till starkare fjäder. Det kommer att fungera likadant men en starkare fjäder håller WGn stängd längre. Då får du högre laddtryck.

Eller du kan vända på hur kopplat slangarna så du alltid har laddtryck på ovansidan membranet och reglerar med styrventilen hur mycket du vill ha på undersidan. Då blir det tvärtom så att du kan reglera upp laddtrycket men inte ner. Det är det Alexander menar.
Vill du även kunna få lägre laddtryck så byter du till en svagare fjäder så får du ett lägre lägsta laddtryck och kan fortfarande öka det så mycket som turbon orkar genom att laddtryck på ovansidan membranet orkar håll WGn stängd.
Pirreq
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Ort: Norrtälje

Re: Audi 10vt 2.6 liter laddtrycksstrul

Inlägg av Pirreq »

Tack för ett utförligt svar så till och med jag fattar.
Dock hittade jag en slang som förmodligen sprack när den fick smaka laddtryck för första gången. Den satt mellan tomgångsmotor och innan spjället. Så nu väntar en ny mappning. Synd att man inte kunde se den utan att skruva bort en massa grejer. Jaja nu är det åtgärdat.
/Pierre
Quattro is all U need
Skriv svar