B230fk topplockspackning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

B230fk topplockspackning

Inlägg av Jakob Olsson »

Tjenare!
Håller på att bygga på min 940 ltt och siktar på runt 300hk på 1.4 laddtryck
Klarar orginal toppackningen och bultarna de eller lär de paja när kag kör bilen i bänken på mappning?
Och osf vilken packning klarar mina 300 kusar och 1.4 bars laddtryck? (Vill ev ladda mer men under 2.0 iaf)
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av ainok »

Jakob Olsson skrev:Tjenare!
Håller på att bygga på min 940 ltt och siktar på runt 300hk på 1.4 laddtryck
Klarar orginal toppackningen och bultarna de eller lär de paja när kag kör bilen i bänken på mappning?
Och osf vilken packning klarar mina 300 kusar och 1.4 bars laddtryck? (Vill ev ladda mer men under 2.0 iaf)
300hk på 1,4 bar? :shock:
Varför har du satt en magisk gräns vid 2 bar? För att det känns rimligt?
Är det här typ en chiptrimmad historia med någon 16t?

Under rätt förutsättningar klarar en originalpackning/Elring med 12:9 pinnbult lätt 6-700 hästar.
Säkert mycket mer.

Det är spikningarna du ska vara orolig för.
Inte ens ett toppdeckat/oringat block med nå special special packning klarar spikningar.
Skärkant, cooperring osv. Spelar ingen roll. Spikar det så är du körd.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Jakob Olsson »

Nej de är inte bara en chiptrimmad 16t haha.
Men jag kör med orginal botten och vill att motorn lever så länge som möjligt så tänkte att under 2 bar känns iaf "lite säkert" men jag kan ha fel.
Bilen har aldrig varit trimmad eller något innan (gubb ägd) så ska jag byta packning eller vågar man köra orginal packning och orginal bultar när den ska mappas på bänk?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kört 900+hk på 3 bar ladd med standard bottendel med bara kina H stakar men bra tunad och byggd så den får ladd på rätt ställen för hög effekt.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Jakob Olsson »

Men topplockspackningen är de jag undrar över nu haha :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av dundersmurfen »

Om allt är riktigt så behöver du inte oroa dig för toppackningen. Håll ordning på temperaturer och mappa den riktigt så håller den hur länge som helst
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jakob Olsson skrev:Men topplockspackningen är de jag undrar över nu haha :)

den sitter väl i bottendelen? eller i gräns landet iallafall :)

det jag ville säga att många "över gör saker" och skapar problem som inte finns då de bygger om en massa grejor.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle viljat se din 900hk maskin låst på maxvrid några sekunder,, SEN skulle jag vilja se diskussionen kring hur allt håller ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230fk topplockspackning

Inlägg av Jens Gustavsson »

den motorn har går 3-4 hundra dyno pull så det är inte direkt "tur" att den hållit skulle jag säga.

en högeffekts turbo motor kan man inte hålla fast på samma varv för då separerar det nånstans mellan oljetrågs packning och ventilkåps packning oavsett vad det är för motorn och delar..... :hihi:


en intressant diskussion istället är vart begränsningarna sitter i en högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla?
Skriv svar