Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Ska byta min slitna 530 topp mot en splitter ny 530 topp, kommer bli lite enklare portning samt mirafrästa säten och ventiler.
Då ska de ju till lite nya ventilfjädrar också, frågan är bara vad ska man satsa på?

Jag tänker att de hade varit nice med en fjäder som är lite hårdare än original som kan hänga med lite bättre, men samtidigt så vill jag ju inte ha nån superhård fjäder.
Bilen är lite lagom trimmad b230fk, 0.95 ladd, V-kam, DO88 IC, 3" avgas helavägen med race-kat. Och skulle vilja ha nått snäppet över original bara. Är det någon här som vet om någon schysst fjäder som skulle kunna tänkas fungera bra?

Helst av allt skulle jag vilja ha "sävarturbos" egna fjäder, men han som gör dom har inte tid längre att ta fram nya så de rök direkt...
Denna Steg1 fjäder låter ju helt perfekt:
test 1 (Volvos grövre orginal fjäder) installations längd från en original topp. max rpm ca 6300rpm.

test 2 (STS steg 1 enkel fjädrar) som passar direkt med volvos underläggs bricka och retaner. lämplig till STS 237 och 247 max rpm ca 7000. ca 480kr

test 3 säljs inte för tilfället (STS steg 2 inner fjäder)+ volvo orginal ytter fjäder och special underläggs bricka. max ca 8000-8300rpm beroende på vikt på ventil och kamaxel profil, pm så hjälper jag till, ca 480kr

test 4 inte för tilfället (STS steg 3 hög lyfts dubbel fjäder) som kräver om bearbetning av fjäder brun (ca 2mm) och både special retaner och underlägs bricka. denna fjäder ska man ha minst 14mm lyft på om man ska få balans mellan sätes tryck och max lyft tryck.
ibland kan man åka med denna fjäder på 11-12mm kammar också på avgassidan då man har våldsamma turbomotorer med respons system för att undvika ventilsläpp som kommer av avgaspulser.
(pm om max varvtal och installations höjder mm på din motor). ca 950kr

test 5 fullrace behave fjädrar, full race fjädrar som kräver längre måttbeställda ventiler och custom retaners och frästa brunnar. vi har kört dessa fjädrar på full race sug och turbo motorer med mycket bra resultat på kammar mellan 13-16mm lyft. obs kräver mycket tid och erfarenhet att installera. obs räcker till högre varvtal än dubbel fjädrar med mindre fjädertryck. (pm för pris max rpm på din motor)


Kod:
test 1 säte 28kg. 77kg@12mm
test 2 säte 38kg. 99kg@12mm (50nm/mm)
test 3 säte 55kg 117kg@12mm (51nm/mm)
test 4 säte 65kg 115kg@12mm 127@14mm 144kg@16mm
test 5 säte xxkg 150kg 1.5mm från max bottnad fjäder fjäder rate ca (kommer)
Känns på rak arm som att LMR å KLracing har typ lika fjäder och att den är för hård?

Tacksam för tips och idéer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är gammal info om fjädrar jag säljer. finns fina på agap nufötiden som beroende på shimsning klarar det mesta.

jag har dem på hyllan men kan beställas av agap direkt också.

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Erland Cox har många fina fjädrar i lager
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Inlägg av »

Dom flesta som säljer trim till volvo brukar ju ha hårdare enkelfjädrar.
Det kan ju finnas olika men brukar finnas 2 varianter med 3,9 och 4,1mm tråddiameter.
Skriver dom inget om det är det troligen 3,9 då dom är billigare tex folkraceshopen tar 50kr styck
Och trycken på dom är liknande det som jens skrev om sina steg 1 enkelfjädrar
Dom brukar räcka att bara montera så länge man inte varvar mer än 7000 och blir aldrig för hårda så man få konstiga nötningar mm.
Vet dock inte hur kvaliteten är på dom om man tex kör motorn dagligen i 5 år sedan tar isär och mäter trycket.
Ska man över det eller använda kamar med mkt mera lyft än org varianterna får man vara mera nogran med instalationshöjder mm annars kan saker gå sönder.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tips på ventilfjädrar Volvo 940 turbo

Inlägg av Erland Cox »

Jag har såna från Lesjöfors, 3,9mm i min 940 turbo som jag kör dagligen med.
Rickard hade såna som var lite över 4mm med innerfjäder i turbopickupen.
Han har varvat 9000 och dom är bra än.
Dessa är gjorda i Oteva 75 men jag har själv fått gjort dubbelfjädrar i Oteva 90, ett ännu bättre material.
Har fått gjort egna retainers och underläggsbrickor med.
2000 fjädrar så dom lär räcka ett tag.

Erland
Skriv svar