Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Krullert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm

Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Krullert »

Hej, kollar lite efter en lämplig turbo för ett banracebygge.

Motorn blir en oöppnad Honda K24 (2,4l 4 cyl) vilken ger ca 220-230 sughk. Tanken är att ladda 1-1,3bar vilket borde ge 450-500hk, men vill ha bra respons för banan.

Finns det någon turbo som är anpassad för dessa kriterier? De flesta kompressormappar jag hittat på "lämpliga" turbos, t.ex. GTX3076r Gen2 verkar mer anpassade för att ge bra effektivitet vid högre ladd, vilket betyder att effektiviteten inte riktigt hamnar rätt för K24an.

Är svaret att man skulle behöva ett custom kompressorhjul i t.ex. ett 3076 kompressorhus om man vill ha något som jobbar bättre på lägre tryck med bibehållen respons? Eller finns det sånna turbos?
Eller försöker jag klyva hårstrån, är 10% förlorad effektivitet en ganska liten höjning i insugstemp när vi pratar så lågt laddtryck?

MVH Nicklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

gamla garrett impellern 60-1, kolla den.
Den kan byggas ihop med nyare hus och turbinhjul
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Baxman »

Turbonetics leverer også 60-1 med 58 mm inducer samt 62-1 som har noe större kapasitet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

yes,, de är duktiga på att skyffla luft på låga tryck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
AxRasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån mar 11, 2019 7:01 pm

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av AxRasmus »

BW har ju en ny serie nu nom ska leverera väldigt högt flöde vid lågt tryck :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle säga att en nyare turbo än om den är efektivast på ett högre ladd än vad du tänkt ha är mycket bättre än gammla 70 tals turbos! rätt grenrör och wg med bra styrning är sen väldigt viktigt för bra respons och framför allt en bra mappning av nån kunnig.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Cedric »

Jens tips är bra, det är myket mer än bara kompressorn som styr responsen. En modern turbindesign och ett vettigt grenrör har stort genomslag.
Porsche 924 turbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Cedric »

Absolut är matchningen viktig, och det är inte alltid man kan hitta exakt den karaktären man behöver, turbos som har samma hjul som på 70 talet är inget jag skulle lägga pengar på. Det har hänt väldigt väldigt mycket sen dess, iaf baserat på dom hundratal turbin och kompressormappar jag kollat på och jobbat med (jobbade med det under ett gäng år). Men alla gör som dom vill, håller själv på med semi-antika turbos i mitt projekt, inte för att det är bästa prestandalösningen dock :)

Kolla med Borg warner matchbot, finns några EFR turbos där som kanske borde passa hyffsat, då får du en modern turbindesign på köpet som kommer ge väldigt trevlig respons.
Porsche 924 turbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

Undrar om inte det är den impellern jag pratade om, finns som 60-1 och 62-1, de är väldigt bra på lågtrycksflöde.
Ha i åtanke att p-trim turbinerna har funnits sen 80 talet, och de gamla turbinerna är inte nåra höjdare.
Nyare p-trim som utvecklats av turbonetics eller precision är ljusår bättre.
Exempelvis xona rotor har sjukt fin turbindesign just nu, men de passar inte i t3/t4 lagerhus.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Undrar om inte det är den impellern jag pratade om, finns som 60-1 och 62-1, de är väldigt bra på lågtrycksflöde.
Ha i åtanke att p-trim turbinerna har funnits sen 80 talet, och de gamla turbinerna är inte nåra höjdare.
Nyare p-trim som utvecklats av turbonetics eller precision är ljusår bättre.
Exempelvis xona rotor har sjukt fin turbindesign just nu, men de passar inte i t3/t4 lagerhus.
Nej 60-1 mäter 59.5 x 76mm har sämre verkningsgrad i spoolområdet och detta gör att responsen blir lidande, kräver ju mer drivenergi från turbinen för att pumpa samma mängd luft. Verkar som att 60-1 baseras på det äldre T04B hjulet och då är T04E en klar förbättring. Trim60 mäter Inducer 58mm Exducer 75mm.
Turbinen som kallas P trim är 74x64mm och är inte alls en dålig turbin den turbin som Xona rotor har är en förbättring på Garretts GT turbiner och dessa hade väldigt tjocka blad i exducerns "rot" vilket gör den inre delen helt verkningslös för att utvinna drivenergi, detta är en viktig sak vid "flowprepp" och man skulle kunna säga att Precision Gen 2 och de nämnda Xona rotor har en turbin som redan är flowpreppad men det menas från en GT och inte T04 (som sagt, T04 med de mått som motsvarar P är riktigt bra)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev:jag skulle säga att en nyare turbo än om den är efektivast på ett högre ladd än vad du tänkt ha är mycket bättre än gammla 70 tals turbos! rätt grenrör och wg med bra styrning är sen väldigt viktigt för bra respons och framför allt en bra mappning av nån kunnig.
Cedric skrev:Jens tips är bra, det är myket mer än bara kompressorn som styr responsen. En modern turbindesign och ett vettigt grenrör har stort genomslag.
Nja. kan inte hålla med om att det är bra tips, visst är det viktigt att ha fin design på grenrör och turbin men om inte kompressorn stämmer så blir prestandan usel och motsvarande så blir en rätt matchad kompressor helt suverän i körbarhet även med OEM grenrör.

Trådskaparen här helt rätt ute, man börjar alltid sitt turboval med en bra kompressor till det tänkta ekipaget, därefter kan man putsa ytterligare genom att ha de rätta bitarna även på avgassidan, nu menar jag inte att man skall prova sig fram med klenaste W/G fjädern i lådan, en stenhård fjäder är alltid viktigt för att inte pulserna ska få W/G-tallriken att fladdra och öppna för tidigt.

Trådskaparen tar också upp verkningsgraden på kompressorn som enbart en "temperaturnackdel" detta är inte allt, ska man skapa en hög temperatur så kräver det massor av energi och den energin tas ifrån den stackars turbinen, under spool så finns det ju inte så mycket energi att tillgå och då är det väldigt viktigt att kompressorns verkningsgrad är bra i det området.
Senast redigerad av whilliam den fre okt 11, 2019 8:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

impeller var jag som sagt osäker på, men just modellen flödar bra på låga tryck.
Hursom, p-trim är inte dåligt, bara att de gamla p-trim turbinerna gör ingen glad, man vill ha lite modernare variant på dem så de spoolar idag och inte om en vecka.

Jag hade just 60-1 impeller för många år sedan, och den spoolade bättre än precisions '59' mm inducer t04e impeller, kunde göra en direkt jämförelse då 59mm käkade en o-ring från dumpventilen och jag bytte till 60-1 *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

En gammal P-trim turbin spoolar inte dåligt alls, att du fått den erfarenheten måste bero på andra faktorer. Googla gärna på bilder av den eller jämför ännu hellre i verkligheten med S-200 74x64mm turbin så ska du se att de är nästan exakta kopior av varandra och jag har aldrig hört någon påstå att en S-200 spoolar dåligt.
Just P har trim 75 och detta är väldigt nära "idealtrimmet" som är 77, det är också åt det håll som ger bättre spool än många modernare hjul, vilka ofta håller sig kring trim 80.

Jag skulle gärna montera P-trim i trådskaparens ekipage och jag kan garantera att resultatet blir utmärkt.
Skriv svar