Jag vill inte att du tar illa upp men har du verkligen använt eller synat en EFR? Turboserien är alldeles för mycket upphöjd genom reklam och snack på nätet. En av de allra största nackdelarna är TiAl turbinen det har gått sönder hur många sådana som helst och de går inte sönder lite granna så att de kan renoveras utan de "toksprängs". Jämfört med Garretts turbiner så är det inte en endaste tvekan på vilken jag skulle ha rekommenderat (nog om detta nu, men det har analyserats ganska rejält vad gäller EFR hos oss och de som vill ha fakta är välkomna att höra av sig med frågor)Cedric skrev:Absolut är matchningen viktig, och det är inte alltid man kan hitta exakt den karaktären man behöver, turbos som har samma hjul som på 70 talet är inget jag skulle lägga pengar på. Det har hänt väldigt väldigt mycket sen dess, iaf baserat på dom hundratal turbin och kompressormappar jag kollat på och jobbat med (jobbade med det under ett gäng år). Men alla gör som dom vill, håller själv på med semi-antika turbos i mitt projekt, inte för att det är bästa prestandalösningen dock
Kolla med Borg warner matchbot, finns några EFR turbos där som kanske borde passa hyffsat, då får du en modern turbindesign på köpet som kommer ge väldigt trevlig respons.
Bättre är att lägga pengarna på en perfekt matchad turbo, den kan bli billigare än EFR men ändå prestera bättre (speciellt i detta fall, eftersom EFR är designad för att sjunga ut på högre ladd)
Det är väl heller inte särskilt "snällt" att överlåta till trådskaparen själv att välja turbon, du säger dig ha kunskapen, varför inte hjälpa honom med att tala om vilken han ska välja?
Flödesmapp för T04E trim60
Här, en EFR att jämföra med: Notera speciellt verkningsgraden vid låga laddtryck (0.2-0.6 bar) och effektnivåer kring 150Hp, dessa är avgörande för att trådskaparen ska få en snabb respons vid plötsligt gaspådrag.