Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

J00r skrev:whilliam jag citerar dig "Här, en EFR att jämföra med: Notera speciellt verkningsgraden vid låga laddtryck (0.2-0.6 bar) och effektnivåer kring 150Hp"

Jag tog ju självklart upp den för att det var den du valde som exempel. Vi körde även utan wastegate då gav den 0.2bar laddtryck och 200hästar. En jämförelse t04e mot en 6758 på samma motor i en bänk hade varit kul,vet jag vilken jag hade valt iaf. Jag varken vill eller behöver din hjälp för att välja turbo.

Sen tycker jag att man alltid komma ihåg att endel vill spendera mycket pengar på motorer;)
Precis, det är lite lustigt hur folk vill kosta på massa pengar oavsett om resultatet blir perfekt eller inte, det är lite som att vilken expert som än kollar hur kunden vill trimma så "ska ändå kunden testa först" med grejer som inte riktigt stämmer :shock:

Skrev i en post ovanför hur resultatet skulle bli vid jämförelse, om man väljer EFR så ska man ha extra pengar till att renovera den för, det är väldigt "risky" att sätta den på nytillverkat grenrör för det är jättevanligt att små partiklar följer med in i turbin vid första körningarna och en Ti-Al turbin är oerhört skör (och dyr).
Kollar du på ett gäng begagnade turbos så är det jättevanligt med små hack i turbinens inducer, problemet är att en Ti-Al blir det inte gärna hack på utan den "exploderar".

En rätt matchad EFR funkar kanonfint men just det exempel du tog upp så hade T04 varit en bättre match så länge laddet hållits lågt.

"Utan wastegate" tolkar jag som öppen wastegate och så blir det ju konstigt att jämföra, allt beror ju på hur stor den är och hur den är placerad.
Här, ett exempel utan wastegate: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... on#p691305
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av The »

Det som är mest lustigt är hur mycket du skriver om "Martin" och hur lite du skriver om vad du själv byggt/provat ut i verkligheten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Varför är det lustigt? Menar du att man inte kan ha kunskaper baserade på teori och andras erfarenheter? Jag har inte haft så hemskt många olika turbobilar (runt 10 stycken men bara hälften av dem har körts seriöst, jag har heller aldrig haft en rejält trimmad bil som jag kunnat köra själv, förutom en SAAB med Subarumotorn och lite större turbo)

Den här tråden handlar mycket om att kunna läsa kompressordiagram och jag kan lova dig att det går att bygga hur många bilar som helst, samt köra skiten ur dem utan att lära sig ett endaste dyft om hur en turbo arbetar som bäst :hihi:

Ingen blir gladare än jag om någon skulle peka på nån turbokunnig i klass med Martin, det är inte ett dugg konstigt att jag bollar med honom, mest för att jag träffar honom nästan dagligen men, självklart, också för att han kan sin sak.
Jag har pratat och fått "hjälp" av andra (exempelvis turbofirmor) men utan att dra långa växlar så blev inte resultatet särskilt bra.

Från ett annat håll: Om Martin bygger en bra turbo, då är det konstigt ifall man pratar om den men det är helt ok att prata om att Precision bygger en bra turbo - var ligger skillnaden?
Ytterligare en sak: Har nån som du känner till möjlighet att ringa nån, som klarar att designa en turbo, när som helst på dygnet? Känner du nån sådan så är jag rätt säker på att den personen gärna talar om vad turbodesignern har sagt.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Tore Bjerke »

Whilliam. Det er ikke uvanlig med to forskjellige kompressorer på samme turbin. Garret gjør jo det på nesten alle turbinene. Borgwarner EFR har det kun på 58 turbinen. Det beror vel på hva du skal bruke turboen til ?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av The »

whilliam skrev:Varför är det lustigt? Menar du att man inte kan ha kunskaper baserade på teori och andras erfarenheter?
För att du är extremt hård i tonen och mer eller mindre idiotförklarar folk som sysslat med/är bevisat duktiga bara för att de inte tycker som dig/din guru.

Om nu din Martin är bäst i världen på turbo, varför hör man då mest talas om honom via dig och inte som marknadsledare i turboutveckling med egna fabriker?

Det handlar i mångt och mycket inte om vad man säger/skriver utan HUR man gör det.
Ödmjukhet kallas det visst.

Jag är säker på att en hel del av det du skriver är matnyttigt, men samtidigt är jag fullt övertygad om att de flesta inte läser eller vill diskutera pga din attityd.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:
En gammal P-trim turbin spoolar inte dåligt alls, att du fått den erfarenheten måste bero på andra faktorer. Googla gärna på bilder av den eller jämför ännu hellre i verkligheten med S-200 74x64mm turbin så ska du se att de är nästan exakta kopior av varandra och jag har aldrig hört någon påstå att en S-200 spoolar dåligt.
Just P har trim 75 och detta är väldigt nära "idealtrimmet" som är 77, det är också åt det håll som ger bättre spool än många modernare hjul, vilka ofta håller sig kring trim 80.

Jag skulle gärna montera P-trim i trådskaparens ekipage och jag kan garantera att resultatet blir utmärkt.
Jag finner inga bilder online just nu på en gammal p-trim, men ur minnet, ny jämfört mot gammal: bladen var på den gamla typ 3ggr så tjocka ute vid periferin, det ger otroligt mycket högre svängmassa.
Vilket omöjligtvis kan spoola lika snabbt som en modern p-trim från exempelvis turbonetics eller precision som har en mycket effektivare bladdesign.
Här har ni bilder. : :thumbright: Det vänstra och övre S/W är P-trim "lightweight", vikt 345gr Mitten är P-trim std, vikt 373gr sist kommer Schwitzer S-200, vikt 409gr.
Har själv kört S-200 hjulet på en +500hp cossie och mer makalöst snabbspoolande turbo blir svårt att hitta, tror Big Al kan säga samma sak då han, enligt Martin, har ett sånt hjul också.
När man ser hjulen i verkligheten så är de "kopior" på varandra (ser verkligen ut som att tillverkarna kopierat varandra) OBS att alla har 11blad och håller 64x74mm.
Jag tror det hjul du fiskar efter är GT-modellerna, som i sin första upplaga hade extrem tjocka blad i basen/roten och därmed spoolade dåligt. Precision körde med GT och ändrade sedan till gen2 som har tunna blad ända in till basen. Tror också, som jag skrivit innan, att din upplevelse av "trögspoolat" P-trim beror på andra faktorer än bladdesign.
Bild
Bild
Senast redigerad av whilliam den tis okt 22, 2019 5:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

nope...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Tore Bjerke skrev:Whilliam. Det er ikke uvanlig med to forskjellige kompressorer på samme turbin. Garret gjør jo det på nesten alle turbinene. Borgwarner EFR har det kun på 58 turbinen. Det beror vel på hva du skal bruke turboen til ?
:hihi: Nu har vi lyckats med språkförbistring, kanske Sverige och Norge inte ligger så nära som man kan tro?
Olika kompressor skall man definitivt ha på samma turbin-modell, det är ju lite det som denna tråden handlar om och jag framhåller hur viktigt det är med kompressorn om man skall få en snabbspoolad turbo. Viktigt därför att åker vi utanför mappens "centrum" där verkningsgraden är låg så krävs det mycket mer avgasenergi för att få turbon att göra samma jobb.

Vad jag skrev är att EFR använder en och samma gjutning på avgashuset till flera olika turbinstorlekar, detta medför att nozzeln hamnar olika långt ifrån turbinens inducer och det är bara den största turbinen som stämmer "optimalt"
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:nope...
Ok, förutsätter att du menar att andra faktorer än bladdesign kan uteslutas......
I vart fall så ser du nu att det knappast har med vikten/inertian att göra, längre än så kommer vi ju inte genom att babbla här :(
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Tore Bjerke »

Optimalt eller ikke optimalt Whilliam. Er ikke Borgwarner EFR og Precision CEA av de mest effektive turbinene ?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Det kan du få tycka om du läst all reklam men nu menar jag att du ska följa med på resan när någon kritisk analyserar dem.
Turbin består av hus och hjul. EFR har mycket tjocka blad så ska vi räkna effektivt som att få mest effekt på minsta diameter så får den problem (observera att jag inte anser att man behöver ha liten diameter på hjulet, tvärtom, jag vill ha stora så gjorde de turbinerna lite större samtidigt med mindre hus och kompressor så blev det fina turbos men tyvärr ännu dyrare)
Avgashusen på EFR är fint utformade, särskilt twin med integrerad wastegate, men vad jag frågade dig tidigare var vad du tycker om att de har samma gjutning till 4 olika storlekar på hjul?
Tror du att det är nån annan anledning än kostnad? Som jag ser det så har de "offrat" effektiviteten på de tre minsta turbinhjulen genom att använda hus till alla som egentligen bara stämmer till det största hjulet.

Precisions turbinhjul är fint utformade men det är lite sämre med husen och då särskilt twinhusen, egentligen kan man tycka att det inte ska vara så här, alltså att det ena fabrikatet har en bra lösning nånstans och det andra på ett annat ställe men det är så det sett ut genom turbohistorien och de bästa aggen får man om man kombinerar de "bästa bitarna".

Så mycket reklam som gjorts för EFR har väl sällan setts och därför blir man lite besviken när den analyseras och det faktiskt finns bättre lösningar och högre precision på aggregat som sitter standardmonterade på vanliga bilar. Det borde verkligen inte vara så men ändock är det det.

Om vi koncentrerar oss på utformningen av turbinens blad så anser jag att KKK:s nya turbiner är de effektivaste, deras utformning liknar Precision väldigt mycket och vissa dimensioner/storlekar av Precisions verkar bättre än motsvarande KKK men tvärtom på de flesta. Personligen är jag ingen vän av Precision och det beror på hur många de lurat under "the dark years" och jag har aldrig hört att de ens bett om ursäkt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:nope...
Ok, förutsätter att du menar att andra faktorer än bladdesign kan uteslutas......
I vart fall så ser du nu att det knappast har med vikten/inertian att göra, längre än så kommer vi ju inte genom att babbla här :(
Du förutsätter ju att jag inte vet vad jag hade för grejer i maskin, så jag lämnar diskussion då du inte tror på det jag skriver.
Inget av de där hjulen är ett 'gammalt' p-trim hjul som jag pratar om.
Lycka till!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?

Inlägg av whilliam »

Nu slår du in öppna dörrar :o "förutsätter att andra faktorer än bladdesign kan uteslutas" Betyder ju att det är fastslaget att bladdesignen var skillnaden och vi kan inte komma längre här. För att lyckas komma vidare så behöver vi ju titta o jämföra hjulen irl. och jag säger inte alls att du inte vet vad du snackar om men jag vet heller inte vad du hade för hjul.

Bilden stämmer till 100% det ena P-trim hjulet kommer från en traktor, anno 1979 eller nåt sådant, hur gammalt hjul hade du? En tänkbar förklaring kan ju vara att det var nåt annat än P-trim och någon bara tutade i dig att det var P-trim du hade. Det är riktigt att de gamla 11-bladiga hjulen återuppstått som 10-bladiga (precis som du skrev tidigare) samma med S-200, den har också 10 blad i modernare tappning.
Skriv svar