Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av Jake »

Var och körde bana i lördags och som vanligt så går det ju fortare ju mer man kör 8) . Upptäckte tidigt att när jag råkade varva till varvstoppet så gick motorn illa någon sekund efter jag fått i nästa växel. Försökte då naturligtvis att undvika detta :wink: .

Men vips så råkade jag slå i det igen och motorn bara tvärdog! Gick ut på escapen och bilen vägrade att starta, den bluddrar till men ingen start. Fick bli skamkärra till depån men den bluddrar bara till. Konstaterade även att gnistan är jävulskt klen, bara nån tunn liten tråd mellan elektroderna. Har volvo vitmotor COP spolar (på en G13b sugis) som jag testade i morsans bil och de funkar finfint. Ett av de gamla stiften hade spruckit. Hittade två nya stift men motorn bluddrar bara till (tycker den borde gå på två burkar iallafall).

Nån som har varit med om nåt liknande när man går i varvstoppet och någon ide vad det kan bero på.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av Jake »

Injection cut.

Har provat att slänga i nya stift och kollat gnistan (den var riktigt fin). Samma symptom. Bluddrar bara till :doh: . Gjorde även ett komprov och fick 12.5 bar på alla cylindrar. Testade även startgas men den ville inte gå på det heller :(
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
AqNilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 27, 2017 11:47 pm

Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av AqNilsson »

Det är inte så enkelt att motorn inte tålde så mycket varvstopp utan du krökte några ventiler ?
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av jonas w »

Vet inte vad en G13b är för motor men om den har kamrem kolla så den inte rappat över ett eller flera kugg
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av Jake »

Problemet är löst. Det var jordkabeln till MAP/MAT sensorn som vibrerat/sträckts av. Motorn trodde det var 2 bars övertryck och -40 grader ute... den gick väl jävligt fett så att säga...

Eftersom motorn gav upp på ett ställe däck jag gått i varvstoppet tidigare och det hela betedde sig som det var varvstoppet som gick i antog jag att det hade med problemet att göra

Hur som tack för hjälpen
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Inlägg av Jake »

jonas w skrev:Vet inte vad en G13b är för motor men om den har kamrem kolla så den inte rappat över ett eller flera kugg
G13b är en mäktig 1.3 l motor från suzuki som satt i swiften under 80-talet 8)
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Skriv svar