2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
SugKalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 13, 2019 12:16 pm

2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av SugKalle »

Jamen blir ju en sugmotor, säger vän av ordning. Ja, men jag vill prata med turbomänniskor inte sughövven.

Iallafall: Kom över en b20 med h-stakar och Arp-bultar och sånnahäringa kolvar med urgröpning. Och oljeretur på tråget. Vet ej borr/slag. Nån har tänkt sig en fläkt. Kan man med ovanstående ingredienser dra några slutsatser om kamaxel och kompressionsförhållande och därav sluta sig till hur motorn skulle fungera med 2xSU. Om byggaren vet vad han gjorde vill säga. Eller egentligen: hur stor är risken att den fungerar mycket sämre än en orginal b20? Jag är egentligen ute efter en vridstark motor att puttra sommarvägar i 142:a med. En som borde klara 3:54 lätt i 110, dvs 2600 varv.

Edit: Förtydligade rubriken rejält...
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av »

Man bör veta mera för att kunna ge ett svar kamaxeln kan ju vara allt från en k-kam som skulle fungera bra till något tänkt till dragracing som knappt Skulle gå alls på tomgång mm med dubbla su.
Kompan är troligen väldigt låg men det går ju plana toppen rejält och delvis komma runt det problemet men då bör man ju inte köra laddtryck på den sedan.
Vilket som bör väll tidigare ägaren kunna säga både volym kamaxel mm annars plocka isär och kolla.
SugKalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 13, 2019 12:16 pm

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av SugKalle »

Tidigare ägare är okontaktbar. Toppen är loggad Ovrboostracing, troligen fulloggad för jag hittar ingen signatur och han minns inte att han gjort nån utan. Eller han har bara gjort en och den kunden är kontaktbar. Det sitter ju en oplanad F-topp på så den måste ju planas eller bytas. Nä, jag får nog ta en annan, det är ju synd att sabba när det är klart. Jag antar att det är svårt att regga med turbo, eller hur är det? Max 180 tycker de väl? Kan man hävda det med snurra?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag hade sålt den motorn till någon som vill köra med turbo, och köpt eller byggt en motor som är anpassad efter ditt önskemål.
Man kan uppge att det är 110hk på en B20 med turbo, jag tror inte att det ska vara svårt att regga med turbo.
SugKalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 13, 2019 12:16 pm

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av SugKalle »

Jo, det är ju sanningen. Fast jag lär ju inte få ut mer än högst en fjärdedel av vad någon plöjt ner i den, och det räcker ju inte till att få någon att renovera och måla min sugmotor, så man känner sig ju lite piskad att stoppa i motorn med turbo på. Jag går in på köpes och kollar vad som ligger färdigt i ladorna..
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är absolut inga problem att regga en 142:a med B20 turbo :thumbright:
SugKalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 13, 2019 12:16 pm

Re: 2xSU på turbopreppad b20 utan turbo

Inlägg av SugKalle »

Nä, det verkar visst komplicerat med turbo. Jag trodde man kunde kika in på kolven och veven för att avgöra borr och slag samt snurra på motorn för att se vad kammen gör och sen sätta ihop ett billigt b20fk-system på recept. Plus, minus, avgasrör och tankretur lixom. Googlar man runt så handlar alla trådan om andra ideer litegrann men mest om att någon redan frågat nästan samma fråga så man får googla istället för att fråga. Jag är femton år för sen eller har fel kompisar. :) :)
Skriv svar