12.9 insex topplock volvo 16v moment

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Kadett4wd »

Jag heter Patrik.
Enem, Jan Carneborn gav mig tipset för många år sedan.

Volvoblocken och topparna är så mjuka att man deformerar dem bara i onödan med mycket moment, varav packingen har svårt att täta.
Mindre moment och 'hårda' bult som inte sträcker sig då det blir tryck i grejerna är teorin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Ersviken »

Tack för en Källa på detta Patrik! (Även om jag inte håller med på tänket.)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av StefanM »

Har volvo verkligen haft 12.9 skruv original?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Pacman »

Problemet är Patrik, och här misstänker jag att Jan eller någon annan tänkt fel, att vid 80Nm har inte 12.9-skruven ens kommit in i sitt elasticitetsområde, än mindre sträckningsområde.
Kvaliteten 12.9 är i grova ordalag en skitkvalitet för oss som måste lita på att skruvförbandet håller för olika temperaturer, tryck och i övrigt varierande förhållande, eftersom det har ett elasticitetsområde på 2-4% och därmed gör det extremt svårt att pricka exakt rätt i dragkraft samt riskerar att sträckas eller lossna när materialen lever. Det är en industriskruv att användas i maskiner som fastsättning av maskinelement som har en mer statisk miljö där man kan dra skruven maskinellt med fasta moment och sen ändras inget nämnvärt.
För Automotiv miljö används därför 10.9 mer frekvent eftersom det har ett elasticitetsområde på över 10% så det är inte så noga hur man spänner förbandet. Man prickar ganska lätt rätt ändå. Dessutom är där marginal över till temperaturförändringar som får olika material att svälla olika utan att skruven sträcks eller lossnar.
ARP har lyckats plocka russinen ifrån bägge dessa extremfall och fått fram skruvkvaliteter som får den högre nivån av sträckgränser men ändå det breda elasticitetsområdet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Ersviken »

StefanM skrev:Har volvo verkligen haft 12.9 skruv original?
Har plockat isär 2st tidiga b21a motorer som haft 12.9 och tjocka stålbrickor, motorerna satt i gamla gubbkörda 240´s så har svårt att tro att de skulle ha bytt dem av någon anledning, på nyare/äldre motorer har jag dock aldrig sett annat än 10.9 (Förutom till ramlager då som har vart 12.9)
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

Jag drog 95nm nu med elring packning.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Erland Cox »

Ja b21 hade 12.9 insex.
Volvo gick ifrån dem till 10.9.

Erland
Skriv svar