Vevlager och dess toleranser.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Vevlager och dess toleranser.
Tjenixen!
Detta är mitt första inlägg, så jag passar på att presentera mig
Björn Johansson heter jag. Bor utanför Skara och jobbarbsom mek på Lantmännen Maskin
Har studerat trådarna innan men just nu känner jag att jag skulle behöva lite vägledning.
Jag har byggt lite kontroversiella koncept sen 2014, vad de gäller E85 och högkomp, och de har visat sig vara svårare än vad man kan tro.
Nu i år snubblade jag in på en B23ET som jag hade fått av en god vän. Blocket va redan ordninggjort, med H-profil och K-kolvar från en B230K.
Kul grej tänkte jag och ficj idéen att trä på en 631 topp på den. Sagt och gjort. Resan va lite krokig va de gällde lösningar, men väl där så gick den.. Ett tag.
Tanken va att få bort mottryck och få ett bredare register som skulle sluta runt 8000rpm.
Effektmålet va 500whp
Fick upp den i bänken hos en vän, bänken var inte byggd för effekt så man bottade ut den på 5an utan att få upp laddet ever hela registret. Innan jag gav upp så lämnade den 375whp vid 7800rpm.
Hade lite bekymmer med en spridare som inte ville va med och det va avgörande för att bryta bänkningen med.
Väl bytt spridare och ut med vännen för att gatmappa så lyckades vi med några fina pulls. Helt plötsligt efter ett pull så rasade ett vevlaget.
Vad kan orsaken varit? Jag kan ta på mig felet om det vore så. Men teorierna går isär.
Frågan efter detta långa inlägg är.. Vad är receptet på tolerans och val av lager för att slippa haveri?
Renlighet check
Oljepump högflödes check
Olja 15-40 check
Vevtapp nyslipade med öd 0.10" med tillhörande lager.
Väl mött
Detta är mitt första inlägg, så jag passar på att presentera mig
Björn Johansson heter jag. Bor utanför Skara och jobbarbsom mek på Lantmännen Maskin
Har studerat trådarna innan men just nu känner jag att jag skulle behöva lite vägledning.
Jag har byggt lite kontroversiella koncept sen 2014, vad de gäller E85 och högkomp, och de har visat sig vara svårare än vad man kan tro.
Nu i år snubblade jag in på en B23ET som jag hade fått av en god vän. Blocket va redan ordninggjort, med H-profil och K-kolvar från en B230K.
Kul grej tänkte jag och ficj idéen att trä på en 631 topp på den. Sagt och gjort. Resan va lite krokig va de gällde lösningar, men väl där så gick den.. Ett tag.
Tanken va att få bort mottryck och få ett bredare register som skulle sluta runt 8000rpm.
Effektmålet va 500whp
Fick upp den i bänken hos en vän, bänken var inte byggd för effekt så man bottade ut den på 5an utan att få upp laddet ever hela registret. Innan jag gav upp så lämnade den 375whp vid 7800rpm.
Hade lite bekymmer med en spridare som inte ville va med och det va avgörande för att bryta bänkningen med.
Väl bytt spridare och ut med vännen för att gatmappa så lyckades vi med några fina pulls. Helt plötsligt efter ett pull så rasade ett vevlaget.
Vad kan orsaken varit? Jag kan ta på mig felet om det vore så. Men teorierna går isär.
Frågan efter detta långa inlägg är.. Vad är receptet på tolerans och val av lager för att slippa haveri?
Renlighet check
Oljepump högflödes check
Olja 15-40 check
Vevtapp nyslipade med öd 0.10" med tillhörande lager.
Väl mött
Re: Vevlager och dess toleranser.
Hur såg övriga lager ut?
Mätte du lagerspel när motorn byggdes?
Mätte du lagerspel när motorn byggdes?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Re: Vevlager och dess toleranser.
Återkommer med status på lagren. Jag har lappen på bänken i garaget. Skrev upp mellanskillnaden. Så jag får återkomma med det med på onsdag.The skrev:Hur såg övriga lager ut?
Mätte du lagerspel när motorn byggdes?
Som sagt, vad var erat recept för att de höll för er?
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevlager och dess toleranser.
Mätte du innerdiametern på staken? Den får max vara en hundradel för stor annars snurrar lagret.
Erland
Erland
Re: Vevlager och dess toleranser.
Hej
Hur ser lilländan/kolvbulten ut på staken ? Är det ovalt ?
Bara 1 lager som är slitet alltså?
Hur ser lilländan/kolvbulten ut på staken ? Är det ovalt ?
Bara 1 lager som är slitet alltså?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Re: Vevlager och dess toleranser.
Många frågor vilket jag förstår. Vi kommer till det. Jag har inte möjlighet att ta ur maskin och riva den förän i morgon som tidigast.Kwirk skrev:Hej
Hur ser lilländan/kolvbulten ut på staken ? Är det ovalt ?
Bara 1 lager som är slitet alltså?
Ställer frågan igen medans. Hur gör ni? Vad har ni för tolerans? Vilka lager kör ni med, osv
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Vevlager och dess toleranser.
Jag kör iaf kina h profil. Uppmätta givetvis.
Glyco lager och standard lagerspel.
De har hängt ihop så 5år med 455whp .
Dock har jag torrsump.
Glyco lager och standard lagerspel.
De har hängt ihop så 5år med 455whp .
Dock har jag torrsump.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Re: Vevlager och dess toleranser.
Jag antar att korrekt mätning kan ligga bakom problemet. Men tydligen så är inte tajt fit rätt väg och gå. Alltså närmast godkänt på minsta toleransen. Problemet blir ju när man sen ska öka toleransen.Kwirk skrev:Jag kör iaf kina h profil. Uppmätta givetvis.
Glyco lager och standard lagerspel.
De har hängt ihop så 5år med 455whp .
Dock har jag torrsump.
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Re: Vevlager och dess toleranser.
Förresten. Är det ens möjligt att få oljebrist vid acceleration,? Tråget är helt standard. Har ingen setting i sprutet som bryter. Oljetrycksmätaren har jag inte kollat på när man körde ordentliga pulls.
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Vevlager och dess toleranser.
Var bilen upphissad i fronten när ni körde den på rullarna?
Annars får du inte mycket olja till pickupen.
Men du borde sett på mätare/lampan.
Edit. Såg nu att de lutar inte så mkt.
Va mest fundersam på om skador skett tidigare.
Annars får du inte mycket olja till pickupen.
Men du borde sett på mätare/lampan.
Edit. Såg nu att de lutar inte så mkt.
Va mest fundersam på om skador skett tidigare.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vevlager och dess toleranser.
Jag är vännen som är inblandad, den började slamra efter vi kört ett pull på motorvägen till stoppet på 8000rpm. Jag tror inte det var problem med oljebrist pga acceleration eftersom vi körde på 4 och 5an. Den gick inte speciellt varm heller.
Data som vi tyvärr inte har ännu tyvärr är oljetryck och lagerspel. Det känns som att lagerspelet var för tajt från början. Men först måste vi veta just spel och oljetryck. Tror detta kommer bli bra kompis, glöm inte kolla oljetryck innan du plockar ur motorn!
Data som vi tyvärr inte har ännu tyvärr är oljetryck och lagerspel. Det känns som att lagerspelet var för tajt från början. Men först måste vi veta just spel och oljetryck. Tror detta kommer bli bra kompis, glöm inte kolla oljetryck innan du plockar ur motorn!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vevlager och dess toleranser.
Det hör väl inte till tråden, men den gav väl toppeffekt långt före 7800 rpm om det inte var laddtrycks-styrning inblandat?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vevlager och dess toleranser.
Nja, han har en kina hx40 med bamse avgashus och ett grenrör utan pulssplitt så den bygger inte fullt tryck på gatan före 5500rpm. Men varvillig som tusan är den å det är kul, mycket ovanligt med en 8v som ger mer effekt än vrid.
Den kördes i min mobila bänk med lite för lätta rullar för denna effekten. bänken står hos en kompis. Vi kör den i min bänk med rejält motstånd framöver när jag fått igång min bänk igen.
Björn, har du mätt oljetrycket?
Den kördes i min mobila bänk med lite för lätta rullar för denna effekten. bänken står hos en kompis. Vi kör den i min bänk med rejält motstånd framöver när jag fått igång min bänk igen.
Björn, har du mätt oljetrycket?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån aug 26, 2019 11:59 am
Re: Vevlager och dess toleranser.
Jag fick isär motorn igår kväll. Kollade inte oljetryck tyvärr, men inga tecken på oljetrycksfall.
Tyvärr så blir ju tråden inte relevant då lagren verkar ok!!
Däremot va det bussningen till kolvbult som kastat in handduken.
Ska ta isär stakar och kontrollera allt. Om de hinns med så lämmar jag bort stakarna för byte av bussning alternativt att jag svarvar ihop nåt själv. Frågan är hur de kom sig?
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Tyvärr så blir ju tråden inte relevant då lagren verkar ok!!
Däremot va det bussningen till kolvbult som kastat in handduken.
Ska ta isär stakar och kontrollera allt. Om de hinns med så lämmar jag bort stakarna för byte av bussning alternativt att jag svarvar ihop nåt själv. Frågan är hur de kom sig?
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Vevlager och dess toleranser.
Kina stakar har haft dåligt material till bussningar ibland.