Sida 2 av 3

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: tor sep 05, 2019 7:59 am
av B Johansson
Kwirk skrev:Kina stakar har haft dåligt material till bussningar ibland.
Jepp. De va osäkert vad det va för stakar i. Men det tyder på de mer och mer.

Oavsett så är jag ändå glad för att de va det och inget annat. Så i helgen ska de svarvas Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: tor sep 05, 2019 2:54 pm
av Kadett4wd
Mycket varv och lågt cylindertryck kan förkorta livet på lilländens bussning, i synnerhet på kinastakar.

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: tor sep 05, 2019 4:21 pm
av B Johansson
Kadett4wd skrev:Mycket varv och lågt cylindertryck kan förkorta livet på lilländens bussning, i synnerhet på kinastakar.
Intressant! Under vilken cykel tänker du dig lågt cylindertryck?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: tor sep 05, 2019 5:22 pm
av Kadett4wd
Överlag över alla cyklerna. men i ändlägena såklart.
Där kolven drar eller trycker hårt i staken då vikterna ska vända.

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: fre sep 06, 2019 6:31 am
av jompazx
Kadett4wd skrev:Mycket varv och lågt cylindertryck kan förkorta livet på lilländens bussning, i synnerhet på kinastakar.
menar du att mycket varv och högt cylindertryck skulle vara skonsammare för lilländan?

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: fre sep 06, 2019 10:12 am
av Kadett4wd
yes. eller nä.. inte högt varv, men varvar man mycket så bör man ha lite tryck på grejerna.
Slammer är riktigt elakt, tryck håller ordning på grejerna.

Så lek med tanken, du har maxvrid vid 4500rpm(max tryck) och varvar maskin långt förbi peakeffekten, då börjar det slamra.

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: fre sep 06, 2019 10:38 pm
av B Johansson
Vet inte om det funkar, men ser ni bilden så ser ni vad det va som började klappra.. Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: fre sep 06, 2019 10:38 pm
av B Johansson
Sen kan jag inte förstå hur det kan hända!!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 10:10 am
av The
Original kolvbult?

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 12:24 pm
av B Johansson
The skrev:Original kolvbult?
Jupp

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 2:08 pm
av Kadett4wd
B Johansson skrev:Sen kan jag inte förstå hur det kan hända!!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Det är väl skitenkelt, för hög stress!
Sen är det bara lista ut varför.

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 2:25 pm
av B Johansson
Kadett4wd skrev:
B Johansson skrev:Sen kan jag inte förstå hur det kan hända!!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Det är väl skitenkelt, för hög stress!
Sen är det bara lista ut varför.
Nåt är de ju. Men i det här fallet då är de inte annorlunda än nån annans?


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 2:25 pm
av B Johansson
Inget jättekonstigt egentligen Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 4:08 pm
av Kwirk
Är bultarna FK/FT eller har du K bultar som kanske är klenare?

Re: Vevlager och dess toleranser.

Postat: lör sep 07, 2019 4:30 pm
av B Johansson
Kwirk skrev:Är bultarna FK/FT eller har du K bultar som kanske är klenare?
Ser identisk ut som till B230F

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk