Kamaxel val b230 holset hx35

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
matrosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:04 pm

Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av matrosen »

Hvilken kamaxel anbefalles til følgende oppsett:

B230fk
Drivstoff blyfri 98
149 mm spm råder
Std stempel
531 topp med 46/38 ventiler
Komp ca 7.1
Holset hx35 12 cm turbo.
3.5" downpipe
Pulssplittad ajden grenrør
46mm precision wastegate
Svanhalsinsug med 960 3"spjellhus.
6 petad bmw låda

Bilen er en Volvo 245. Brukes som busbil.

Har i dag en kmkams steg 2 turbo kam nockvinkel 116. Durasjon 270 11.5 lyft.
Sender med diagram fra Dyno.
Vil ha en kam som spooler igang turbo litt tidligere og kan henge med opp mot 7200 rpm.
Helst en kam med Std basecirkel. Bild

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Raimis760
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Ort: Lithuania

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av Raimis760 »

7:1 compression ? why ?
89' Volvo 760t
89' Volvo 740+T
matrosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:04 pm

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av matrosen »

kan fint øke kompresjon ved å plane blocket lite.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av dundersmurfen »

Ser inga problem med kompan, ska man köra hårt och ladda bra på bensin så håller det med 7:1. Den blir såklart törstig när man brukskör och lite trött innan laddtryck men har kört med det själv och bara man ger rejält med tändning så tyckte jag den gick helt ok.

Jag är lite förtjust i k kammen om man vill ha orginal bascirkel, annars sts 247 eller axt275 är fina kammar.

Den ser lite trött ut om man tittar på kurvorna, är den mappad riktigt?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av mattias »

Håller med Björn och registret verkar lite kort. Även på en rätt så snäll motor så ska en HX35 vakna betydligt tidigare när allt fungerar (1000 varv tidigare).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av dundersmurfen »

Precis som Mattias säger, minst 1000varv tidigare borde maskinen bli stark. Kontroller så wg är tät och stänger helt, samt inga läckor i svetsar på laddrör eller dumpar. Lågt komp brukar ge bra värme i avgaserna så turbon brukar komma igång bra. Dubbelkolla gärna även så kammen står i en vettig grundinställning. Använder du pulssplitt?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
matrosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:04 pm

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av matrosen »

Hei igjen.

Er ingen lekasjer på trykksiden dette ble trykktestet før benking. Kamaxel er justert etter kamtilverkern`s anbefallinger. Ble forsøkt retarded og advance uten forbedring. Er pulssplitt hele veien inkl delt rør hele veien til wastegate. Legger ved tennmap fra tunerstudio.
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av mattias »

Jag tycker det ser ut att vara lite låg tändning med så lågt kompförhållande som 7:1.
Men det stora felet är troligen mekaniskt, det får vara hur fina och dyra delar som helst om det inte är kontrollerat att det är monterat korrekt.
Har ni säkerställt att inte wastegate-ventilen alltid ligger öppen lite? Lätt att kolla om wg är öppen mot atmosfär och inte återledd.
Mycket kan också hända under en bromsning, man ska provtrycka systemet igen om man misstänker problem.

Sedan generellt, när jag kör en bil i min navdyno och registret ligger så pass högt upp så brukar jag starta svepet kanske 1000 rpm innan wg öppnar. Om det använts en snabb svep-hastighet (600++ varv/sek) så blir det sent laddtryck och går inte lika tungt som det kan göra på väg med hög växel.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av OttoB »

Varför den har så lite vrid och effect under 4000 varv. Fan, helt STD B230E har mer att ge.

Skulle vara intressant att räkna dynamisk komp. När stänger insug ventilen?

Hjälpte en kompis med B230F, 16T och A-kam. 380Nm vid 2600 Rpm, ganska trevligt karaktär i brukis.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Kamaxel val b230 holset hx35

Inlägg av Baxman »

matrosen skrev:Hei igjen.

Er ingen lekasjer på trykksiden dette ble trykktestet før benking. Kamaxel er justert etter kamtilverkern`s anbefallinger. Ble forsøkt retarded og advance uten forbedring. Er pulssplitt hele veien inkl delt rør hele veien til wastegate. Legger ved tennmap fra tunerstudio.
Bild
Oops.
Er det tenningsmap til en original B230FK du bruker?

Med lavkomp bör du flytte hele 180 llnjen opp til 280 og deretter interpoleren til 100 linjen.
Ellers er det ingen god ide å bruke milde-og-940-eksosmanifold-tilpassede 116 grader LCA når du har pulsplitt grenrör og Holset turbo.
Skriv svar