Moment på arp H-profil

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Moment på arp H-profil

Inlägg av Jakob Olsson »

Hej jag ska dra åt min arp bultar till H-Profil vevstakarna, de står att man ska dra 62nm med arp fett men jag har inget arp fett, har bara assembly lube.
Så jag undrar ska jag ändå dra 62nm eller ska jag dra 80nm vilket verkar vara de man ska göra om man har olja
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av mattias »

Jag rekommenderar att du provdrar stake med överfall löst och mäter rundheten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Jakob Olsson »

Första gången jag gör något sånthär så förstår inte rintigt va du menar hehe
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av mattias »

Låna en hålindikator eller lämna bort just det här jobbet till en maskinrenoverings-firma.
Plastigauge finns ju också men inget jag använt.
Om du drar åt med vad du tror är rätt moment och veven inte nyper kanske det duger.. men att veta hur mycket spel du har är bäst.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Ersviken »

Jag är av en annan åsikt än Mattias här.
Jag anser att det moment som arp angett för skruv med molyfett på gänga samt under skalle (62mn i detta fall, gissar på 3/8 skruv) är det moment som krävs för att skruven skall förspännas/(sträcka sig utan att plasticeras) för att erhålla rätt spännkraft. Är detta för lågt så kommer skruven lossna är det för högt så kommer skruven gå av.
Skall man ha detta helt rätt så drar man inte med moment utan med en sträckmätare.
Arp har i sin tur översatt sträckningen av skruven med ett moment (62nm) och vissa motorfirmor som säljer arp skruv har då angett att med motorolja får man dra högre moment (förhoppningsvis har de sträckmätt skruvana med denna motorolja för rätt värde).

Att man sedan skall mäta att staken är runt när skruvarna är dragna till rätt moment är inte något jag ser direkt kopplat till förspänningen av skruvarna, (detta bör såklart göras ändå då man vill vara säker på att storänden är rund om man köpt billiga/ ej kontrollerade stakar, men även tillverkare av dyrare stakar kan missa).

jag skulle göra följande.. (graderat i hur nogrann man vill vara med 1 som petigast och 3 som minst petig.)

1. nogrannast är att köpa en sträckmätare och höra med ARP om mått på sträckning.
2. beställ en liten portionspåse med ARP fett och dra enligt deras moment 62nm
3. kontakta firman du köpt stakarna av och be dem bekräfta uppmätt sträckning med vanlig motorolja..
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av DreRacing@ »

jag tänker det samma som Ersviken
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av mattias »

:roll: Ja helt rätt, tänkte på något annat i morse
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Pacman »

Jag hade skaffat tag i ARP-fett och dragit dem enl specifikation. :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Jakob Olsson »

Är bultarna återandvändbara? Har dragit dom med 62nm utan arp fett nu :/ har beställt arp fett å tänkte göra om de.
Är skruvarna förstöra? (Bara monterat, aldrig startad eller så)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Ersviken »

Skruv av bättre kvalitet är oftast inga problem att dra flera gånger. Har du kört utan fett så är ju friktionen mellan skruvskalle och vevstake högre så då är det ändå mindre risk att de är sträckta.
Om du är orolig så kan du ju mäta längden på alla skruvar med ett skjutmått. Om alla är lika långa så är det inga problem.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av Jakob Olsson »

Okej, tackar för svaren

Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av jompazx »

Det är extremt viktigt att dra med rätt smörjmedel. Det är faktiskt bara 10% av kraften som går till att sträcka bulten, resten är friktion i gängan och under skallen, fördelning är om jag inte minns minner mig 40% i gängan, 50% under skallen(därför är så viktigt att smörja under skallen) och 10% sträcker skruven(ungefärliga värden).
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av jompazx »

Jakob Olsson skrev:Okej, tackar för svaren

Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
här gör folk olika, vissa sätter dom 0, 180, 360 och andra sätter dom 0 120 240, nån gång har jag läst att om att man ska rikta översta gapet åt något visst håll(från eller mot insugsporten?? typ, vet ej om det är av någon vikt alls). på 4-taktare kan och ska ringarna roterar för ett jämnare slitage. Det finns mängder om info att tillgå om detta på nätet, här är ett klipp https://www.youtube.com/watch?v=zIIXMhUVUYE som är generellt om gap placering. Jag vet inte vad som är mest rätt att göra.
mvh! Jonathan Hall
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Moment på arp H-profil

Inlägg av DreRacing@ »

Jakob Olsson skrev:Okej, tackar för svaren

Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
jag sätter dom 0-180. men vad det spelar för roll vet jag ej. ringarna snurrar rundt ändå. fins ju inget lås som på 2 taktare. kolla när du tar i säg motorn hur ringarna står. inte som när man stoppade det dit iaf
Skriv svar