Moment på arp H-profil
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Moment på arp H-profil
Hej jag ska dra åt min arp bultar till H-Profil vevstakarna, de står att man ska dra 62nm med arp fett men jag har inget arp fett, har bara assembly lube.
Så jag undrar ska jag ändå dra 62nm eller ska jag dra 80nm vilket verkar vara de man ska göra om man har olja
Så jag undrar ska jag ändå dra 62nm eller ska jag dra 80nm vilket verkar vara de man ska göra om man har olja
Re: Moment på arp H-profil
Jag rekommenderar att du provdrar stake med överfall löst och mäter rundheten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Moment på arp H-profil
Första gången jag gör något sånthär så förstår inte rintigt va du menar hehe
Re: Moment på arp H-profil
Låna en hålindikator eller lämna bort just det här jobbet till en maskinrenoverings-firma.
Plastigauge finns ju också men inget jag använt.
Om du drar åt med vad du tror är rätt moment och veven inte nyper kanske det duger.. men att veta hur mycket spel du har är bäst.
Plastigauge finns ju också men inget jag använt.
Om du drar åt med vad du tror är rätt moment och veven inte nyper kanske det duger.. men att veta hur mycket spel du har är bäst.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Moment på arp H-profil
Jag är av en annan åsikt än Mattias här.
Jag anser att det moment som arp angett för skruv med molyfett på gänga samt under skalle (62mn i detta fall, gissar på 3/8 skruv) är det moment som krävs för att skruven skall förspännas/(sträcka sig utan att plasticeras) för att erhålla rätt spännkraft. Är detta för lågt så kommer skruven lossna är det för högt så kommer skruven gå av.
Skall man ha detta helt rätt så drar man inte med moment utan med en sträckmätare.
Arp har i sin tur översatt sträckningen av skruven med ett moment (62nm) och vissa motorfirmor som säljer arp skruv har då angett att med motorolja får man dra högre moment (förhoppningsvis har de sträckmätt skruvana med denna motorolja för rätt värde).
Att man sedan skall mäta att staken är runt när skruvarna är dragna till rätt moment är inte något jag ser direkt kopplat till förspänningen av skruvarna, (detta bör såklart göras ändå då man vill vara säker på att storänden är rund om man köpt billiga/ ej kontrollerade stakar, men även tillverkare av dyrare stakar kan missa).
jag skulle göra följande.. (graderat i hur nogrann man vill vara med 1 som petigast och 3 som minst petig.)
1. nogrannast är att köpa en sträckmätare och höra med ARP om mått på sträckning.
2. beställ en liten portionspåse med ARP fett och dra enligt deras moment 62nm
3. kontakta firman du köpt stakarna av och be dem bekräfta uppmätt sträckning med vanlig motorolja..
Jag anser att det moment som arp angett för skruv med molyfett på gänga samt under skalle (62mn i detta fall, gissar på 3/8 skruv) är det moment som krävs för att skruven skall förspännas/(sträcka sig utan att plasticeras) för att erhålla rätt spännkraft. Är detta för lågt så kommer skruven lossna är det för högt så kommer skruven gå av.
Skall man ha detta helt rätt så drar man inte med moment utan med en sträckmätare.
Arp har i sin tur översatt sträckningen av skruven med ett moment (62nm) och vissa motorfirmor som säljer arp skruv har då angett att med motorolja får man dra högre moment (förhoppningsvis har de sträckmätt skruvana med denna motorolja för rätt värde).
Att man sedan skall mäta att staken är runt när skruvarna är dragna till rätt moment är inte något jag ser direkt kopplat till förspänningen av skruvarna, (detta bör såklart göras ändå då man vill vara säker på att storänden är rund om man köpt billiga/ ej kontrollerade stakar, men även tillverkare av dyrare stakar kan missa).
jag skulle göra följande.. (graderat i hur nogrann man vill vara med 1 som petigast och 3 som minst petig.)
1. nogrannast är att köpa en sträckmätare och höra med ARP om mått på sträckning.
2. beställ en liten portionspåse med ARP fett och dra enligt deras moment 62nm
3. kontakta firman du köpt stakarna av och be dem bekräfta uppmätt sträckning med vanlig motorolja..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Moment på arp H-profil
jag tänker det samma som Ersviken
Re: Moment på arp H-profil
Ja helt rätt, tänkte på något annat i morse
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Moment på arp H-profil
Jag hade skaffat tag i ARP-fett och dragit dem enl specifikation.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Moment på arp H-profil
Är bultarna återandvändbara? Har dragit dom med 62nm utan arp fett nu :/ har beställt arp fett å tänkte göra om de.
Är skruvarna förstöra? (Bara monterat, aldrig startad eller så)
Är skruvarna förstöra? (Bara monterat, aldrig startad eller så)
Re: Moment på arp H-profil
Skruv av bättre kvalitet är oftast inga problem att dra flera gånger. Har du kört utan fett så är ju friktionen mellan skruvskalle och vevstake högre så då är det ändå mindre risk att de är sträckta.
Om du är orolig så kan du ju mäta längden på alla skruvar med ett skjutmått. Om alla är lika långa så är det inga problem.
Om du är orolig så kan du ju mäta längden på alla skruvar med ett skjutmått. Om alla är lika långa så är det inga problem.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Moment på arp H-profil
Okej, tackar för svaren
Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Moment på arp H-profil
Det är extremt viktigt att dra med rätt smörjmedel. Det är faktiskt bara 10% av kraften som går till att sträcka bulten, resten är friktion i gängan och under skallen, fördelning är om jag inte minns minner mig 40% i gängan, 50% under skallen(därför är så viktigt att smörja under skallen) och 10% sträcker skruven(ungefärliga värden).
mvh! Jonathan Hall
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Moment på arp H-profil
här gör folk olika, vissa sätter dom 0, 180, 360 och andra sätter dom 0 120 240, nån gång har jag läst att om att man ska rikta översta gapet åt något visst håll(från eller mot insugsporten?? typ, vet ej om det är av någon vikt alls). på 4-taktare kan och ska ringarna roterar för ett jämnare slitage. Det finns mängder om info att tillgå om detta på nätet, här är ett klipp https://www.youtube.com/watch?v=zIIXMhUVUYE som är generellt om gap placering. Jag vet inte vad som är mest rätt att göra.Jakob Olsson skrev:Okej, tackar för svaren
Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså
mvh! Jonathan Hall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Moment på arp H-profil
jag sätter dom 0-180. men vad det spelar för roll vet jag ej. ringarna snurrar rundt ändå. fins ju inget lås som på 2 taktare. kolla när du tar i säg motorn hur ringarna står. inte som när man stoppade det dit iafJakob Olsson skrev:Okej, tackar för svaren
Tänkte fråga en annan lite tillhörande grej här när jag ändå håller på. Hur ska öppningarna i kolvringarna sitta? Nu sitter dom med 180° isär (alltså öppningen på ringen)
Är de bra så eller hur påverkas kompen i motorn oså