Turbo beräknings app

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Pratade med Martin om "formeln" inducerdia x inducerdia / faktor 6 = effekt i Hp. Ni borde förstå att denna bara är för att ge ett "hum" om effektkapaciteten och kan hjälpa er att "såga" överdrivna effektuppgifter i reklam o. dylikt.
Det är nästan 25 år sedan den introducerades och den är "förenklad" från mer matematiskt komplicerade formler (faktum är att den visat sig stämma väldigt bra, jämfört med komplicerade sätt)

Handen på hjärtat: hur många av er är det som har "plottat in" er motor i ett kompressordiagram?? Själv är jag ingen expert på detta men Martin, som designar egna hjul, har inga problem med att tyda dem (han ser även på själva vingdesignen hur hjulet kommer att uppträda)
Ska man "såga" eller fnysa åt denna formel så ska man åtminstone ha kunskap nog att plotta in motorer i kompressordiagram men även där så vet de som håller på med sådant att man måste göra en hel massa variabler, främst beroende av motorn förbränningsverkningsgrad men även dess flöde och valt laddtryck.

Vad jag menar är att även den skickligaste teknikerns "estimering" eller förutsägelse, oavsett hur noga denne räknar, kommer att vara avvikande från slutresultatet och ofta med nästan lika mycket som denna "formel"
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av DreRacing@ »

Jag får det inte helt att gåihop med diesel. det står att 300hk diesel turbo är 500hk bensin turbo. och att man behöver 71mm turbo för 500hk.
Jag har sett om606 med hx40 med den effekten
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Pacman »

En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.


Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.

Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av The »

Pacman skrev:
Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!
Såvida det inte är i USA, där verkar man snarare prioritera rök.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Turbocharger »

Intressanta diskussioner om appen och formlerna. Jag är väldigt intresserad av hur man kan förbättra/förändra beräkningen angående "Diesel - HP". Om det är fel, så är det lätt att ändra i appen om man har rätt formel. Resonemanget från @whilliam om HP-formelns övriga exakthet låter klokt, kanske skulle man i appen beskriva detta bättre (i en framtida version).

Vidare är jag intresserad av om det finns ytterligare beräkningar som skulle vara till nytta för fler "turbo-fans". Min uppfattning när jag tittar på turbo-ämnet är att ganska många beräkningar har avancerade indata. Och har man inte rätt indata eller den blir för komplicerad, så blir det ändå inte användarvänligt. Men som sagt det skulle vara intressant med förslag på utveckling, eller fler beräkningar som skulle vara till nytta för flera. Jag har läst en del om beräkningar på CID och "cfm" etc men har svårt att själv avgöra hur brett intresset för dessa saker skulle vara. Det verkar finnas mycket att räkna på inom detta. Men svåra formler kan vara knepiga att mata in rätt på en kalkylator, men betydligt enklare om formeln är hårdkodad i en dator eller app, däremot måste själva indatat (det man själv matar in) vara begripligt annars faller idén och intresset för dessa beräkningar. Kom gärna med förslag, som ni tror har bred förankring och intresse inom turbo-familjen.
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Jens Gustavsson »

finns flera problem med enkla beräkningar som denna då man inte vet hur mycket luft motorn vill ha sen vet man inte mycket om hur turbinen tar hand om avgaspulserna/trycket. men som grov beräkning då man inte har nån tidigare erfarenhet i dyno eller i bil är det kul att leka med lite.

mins jag räkna mycket i sambandet med inlopps aria VS hk för 25 år sen men fungera bara till en början.



mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Vad finns det för alternativ Jens? Enligt mig så måste man räkna såhär på flertalet turbos, anledningen är att det inte finns kompressordiagram eller att kompressordiagrammen är undermåliga (exempelvis Turbobandit och flera Holset)
Går det inte att läsa av diagrammen så måste man ju lita på försäljaren och det är ju ofta vanskligt :hihi: (du vet ju själv hur många speed-shops som säljer)
Ta din HX40: inducer 60mm 60x60 = 3600/6= 600 (Hp) detta är vad inducern relativt enkelt räcker till på en vettig 8V och bensin. För att nå dit kan det krävas stor turbin och bra flöde på avgas (man måste alltså dubbelräkna även på turbinsidan och de 600 är när det stämmer även där)
För att se vilket ladd (som mest) den är effektiv så tar man och räknar på trimmet baklänges alltså: Exducer 86mm 86x86= 7396/inducer (3600) = 2.054444 (Bar) lite komiskt att det är just där du sist körde med din B18

Självklart spelar bladvinklar/antal och tjocklek in men den skillnaden blir inte större än vad det ändå blir när du estimerar från ett kompressordiagram så det är bara att räkna :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Daniel-635 »

Laddtrycket spelar ju en väldigt stor roll.

En "650 Hk turbo" har ju inte samma funktion på en Audi 5a och en Chevy 350.
Båda motorerna kan ge 650 hk, men inte alls på samma laddtryck, 5,7 liters motorn behöver större turbo pga. lägre tryck.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Precis så, inloppsdiametern bestämmer maxeffekt (med viss påverkan av bladantal/tjocklek och storlek på muttern). Det säger dock ingenting om vilket laddtryck som gäller för den effekten utan då måste man räkna vidare på exducerstorlek och gärna bedöma vinkeln på bladen vid inloppet.
Man kan säga att ni båda har rätt eftersom en riktigt bra turbo till V8 med lågt tryck inte tillverkas och då blir den normala lösningen att ta en större turbo.
Det gör inte så mycket att inducern blir "för stor" eftersom det knappast blir problem med spool;-)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Daniel-635 »

Den fiktiva Audi 5an levererar 650hk på 2,7 bar.
Och Chevan gör det på 1,1.

Bara högg en kompressor map jag hittade nu.
Gissar vi 55-60 Lb ?

Bild

Det är lätt att man hamnar väldigt långt "Nere till höger" i kompressor diagrammet med V8an.
Med resultatet ineffektiv kompressor, hög temperatur på insugsluften och onödigt högt avgastryck.

Plocka gärna fram kompressor mappar med hög flödande "små" aggregat, det är intressant.

Fiktiva killen med Corvetten blir ju så glad :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Kadett4wd »

62-1
Bild
60-1
Bild

Lbs/min inte kg/s som holset anger.
nån får räkna om värdena.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Pacman »

Holset anger lb/min med men den skalan är högst upp i diagrammet vilket Big Al nog missat för då hade han inte postat det diagrammet då den kompressorn hamnar lika illa som EFR gjorde.

För övrigt följer jag dessa diskussionerna med stort intresse då det är en del av motortrimningen som jag är svag på. Keep it up! :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar