Sida 1 av 6

Turbo beräknings app

Postat: ons okt 09, 2019 8:10 pm
av Smuggler
Hittade denna här appen för att beräkna Turboagreggat, finns till Android och iPhone.

Den beräknar laddtryck, trim och hk på kompressorn och mottryck och trim på turbinen baserat på inducer och exducer.

Någon som testat den?
Tycker det verkar stämma bra.

https://sites.google.com/view/turbocalc/start

Postat: ons okt 09, 2019 10:28 pm
av Big Al
-

Re: Turbo beräknings app

Postat: tor okt 10, 2019 9:09 am
av Kadett4wd
sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.

Postat: fre okt 11, 2019 8:36 am
av Big Al
-

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 8:58 am
av Kadett4wd
kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.

Bild

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 1:47 pm
av jompazx
Kadett4wd skrev:sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.
Duger det inte för "lekmän"? isåfall har du en annan formel man kan använda? eller en annan metod?

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 2:51 pm
av Kadett4wd
Jag har ingen formel, och ja det kanske duger åt lekmän.
Men ska man matcha en turbo ska man ju kika på motorns flöde, effektivitet mm mm.
Och sedan matcha det med flöden och effektivitet på turbin och impeller samt hus, samt matcha det mot användningsområde.

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 7:11 pm
av whilliam
Kadett4wd skrev:sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.
Med kompressorhjulet är det faktiskt sådär enkelt även nu, vad man måste tänka på är dock att det är viktigt att även "väga in" laddtrycksnivån, många moderna kompressorhjul är "duktigare" än gamla när det kommer till rejält höga tryck, detta gör att effekten totalt sett blir högre i de flesta fall men formeln stämmer förvånansvärt bra på kompressorsidan.
Big Al tar upp en viktig sak och egentligen handlar det om motorns verkningsgrad, detta måste man alltid kompensera för vad man än tar för avancerad formel.
Inducer i mm x sig själv och delat med faktor 6 ger effekten i HP som kompressorhjulet räcker till, detta stämmer på en 2-ventilsmotor som är någorlunda seriöst byggd och mappad på 98 oktan, skall man sedan räkna på en 4-ventil så går det att komma runt 5-10% längre och samma med etanol (ytterligare 5-10%)

På turbinsidan är det en helt annan sak, exducer x sig själv delat med faktor 5 ger en maxeffekt som det rimligen går att uppnå med den turbinen men det betyder inte att man ska åka med så liten (om ni tittar vad jag skrivit förr så ska turbinen vara så stor som möjligt, detta ger alltid ett bättre resultat)
Anle
dningen till att det blir helt galet på turbinsidan är att vi inte kan förutsäga vilket laddtryck som gäller och drar man detta till sin spets så kan vi ju tänka oss det 60-1 hjul du hänvisar till nyligt i annan tråd då kan detta sitta på en stor motor med lågt laddtryck och den mesta energin försvinner genom wastegate medan en annan set-up kör med nästan stängd och skyhöga ladd.

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 7:26 pm
av whilliam
Kadett4wd skrev:kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.
(se bild i ursprungsinlägget ovan)
Så där är det helt ok att göra när man flowpreppar en turbo men vid nytillverkning vinner man inte ett jota. På kompressorsidan vinner man på att göra så här och det beror på att hastigheten på den inkommande luften är avgörande för hur turbon uppträder under spool (man skall alltid ha minsta möjliga inducerdiameter till givet effektmål för att uppnå bredast möjliga register)
Turbinen fungerar inte likadant, den utvinner energi både på inducer och exducer och tar man bort blad så kommer den visserligen att flöda mer men verkningsgraden sjunker så den kräver också större genomströmning för att ge tillräckligt till kompressorn.

Tillverkarna gör sånt här i marknadsföringssyfte och det rätta sättet att effektivisera turbinen är att öka exducerdiametern. Ytterligare en sak man ser på bilden är att "basen" på bladen är alldeles för tjock, så ser det väl inte ut på Xonas andra turbinhjul? De hjul som har mest av detta "tjocka otyg" är Garrett GT av äldre typ och Turbonetics/Precisions motsvarande hjul (Precision Gen 2 har "rättat till" detta fel)

När man går upp i diameter på turbin så kan man följa med och göra husets A/R mindre då kommer man att få en turbo med bredare register, gör man bara som på bilden så får man inte mycket ökning av registret utan mest en flytt uppåt på bekostnad an botten.

Re: Turbo beräknings app

Postat: fre okt 11, 2019 10:16 pm
av Turbocharger
Big Al skrev:Största skillnaden nu är att alla kör E85 och för det måste man lägga till 10% effekt mot bensin
Jag har knåpat ihop appen och fått formlerna och info via en turbo-polare samt diverse webbsidor. Men menar du att man skulle kunna lägga till E85 och addera 10% på HP? Det är enkelt att lägga till. Skulle det vara användbart för flera tror du?
Nog för att att jag tror på dig, men finns det källor på det också, dvs går det visa att det stämmer på något sätt?

Vilka det andra formler eller beräkningar skulle ni/man vilja ha lättillgängliga via en app?
Är det något man skulle vilja ha som komplement till det som finns med idag?

Den närmaste planen är att lägga till Inch och Psi för de som behöver det (och kanske kW eller används det förresten)?

Ni är välkomna med idéer för vi vill absolut utveckla appen :-)
Jag personligen kan fippla med app-koden men har ingen större turbo-kunskap än så länge (still learning).

Postat: fre okt 11, 2019 11:33 pm
av Big Al
-

Re: Turbo beräknings app

Postat: lör okt 12, 2019 12:37 am
av Turbocharger
Big Al skrev:Kanske för att det är samma uträkning som jag spammat i forumet för att lära ut ett antal gånger ;)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=19478
Jaha, det var som tusan, vilke slump :D Det visste jag inte, men kul! Den verkar väl spridd också, så du har gjort ett bra jobb då :-). Men finns det någon vetenskap bakom formeln, som man kan läsa på lite om? Jag har sett liknande formler som ger nästan samma resultat men som har lite andra ingångsvärden, bl a en som ger omkring 7% skillnad mot denna formel.

Har du möjligen andra bra formler på lut som kan vara användbara för flera turbo-intresserade i en sån här app?
Eller bra webbsidor med bra formler som man kan läsa och hitta lite inspiration ifrån?

Re: Turbo beräknings app

Postat: lör okt 12, 2019 9:10 am
av Tore Bjerke
Det gir vel ingen mening å regne på inducerdiameter ? De fleste turboaggregat har jo en HK- rating og mange har jo også kompressormapper. Prøv evt BorgWarner MatchBot.

Re: Turbo beräknings app

Postat: lör okt 12, 2019 9:26 am
av Kadett4wd
inducerdiam och dess regel mellan tummen och pekfingret är väldigt diffus.
Beroende på hur stor hubben är på impellern kan man gå miste om viktig bladlängd.
Nyare impellrar har de minskat hubdiam på för att mer dra nytta av given area man har.
Och ja jag vet om en del gjort infantila tester om var luften 'helst' vill gå mot bladen.
De påstår då att luften helst vill gå i mitten av bladet och utåt mot nära periferin av bladet.
Det beror ju enkelt på att undertrycket är störst där, men om man ökar bladlängden inåt kan man helt enkelt få en större area därute som skapar undertryck och drar in luft, man flyttar således 'in centrum' på vingen.

Postat: lör okt 12, 2019 12:16 pm
av Big Al
-