Turbo beräknings app

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Turbocharger »

Ok, tusen tack! Vilken intressant sida.

Det går redan ställa in normaltryck för var man befinner sig. Tänkte lägga in en tryck/höjd-konvertering i konverterings sidan som kommer om någon vecka så man kan få koll på tryckskillnader vid höjdskillnader.
I sverige är det inte särskilt stora variationer men world wide kan det vara det. Mexico ligger väl på 1000 eller 2000 meter höld t ex.
Intake Temp finns med i formlerna, men det kanske behövs annat för det också. Jag tror 85F brukar räknas som någon typ av normaltemp (är det typ 20 C grader kanske) men det är klart att det inte gäller på vintern i Sverige (så ofta).
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av dundersmurfen »

Kan ni experter gå in lite djupare på bladvinklar, vi kan väl börja med kompressor sidan
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Quattro hade bra koll/bra förklaring på detta här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ar#p694014

När inloppshastigheten i turbon är för låg (läs effekt i motorn är för låg) i förhållande till axelvarvtal (läs laddtryck) så hamnar man till vänster i kompressordiagrammet och till slut riskerar man surge. Inducern försöker i detta läge att "fläkta" fram laddtryck (den klarar inte att bygga särskilt högt ladd, kanske nåt hekto) och då får man inte ett "rakt" genomflöde genom hela hjulet, luften "stannar" och skapar turbulens innan den får chansen att lämna exducern (värmen stiger och verkningsgraden är låg)

Motsatt förhållande blir det när effekten stiger mot max och då "hindrar" inducern flöde genom att inkommande luft träffar bladens baksida, ett undertryck kommer att uppstå "bakom" inducerbladet (den sida man inte ser när man tittar in i turbon) och även detta sänker verkningsgraden, visserligen på étt annorlunda sätt, nämligen att hjulet tvingas att bygga högre tryckskillnad än vad det gör om flödet in vore bättre (början av komperssorhjulet har alltså ett undertryck och en eventuell MWE-slits/ported shroud kan hjälpa till med flödet in i turbon)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Här försökte jag visa, med en bild, vad som händer när det är näst intill idealisk bladvinkel på kompressorns inducer:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 00#p694555
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Turbocharger »

Vad tycker ni är bra och vad är mindre bra med Borg Warners MatchBot och finns det andra bra eller kompletterande alternativ till MatchBot på nätet?
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Leiffi »

Tried Garrett Boost Adviser , it gave quite real turbo size for my 16 liter Scania at 1200 hp, a GT50 with 80mm compressor, unlike your app which gives too big turbos for diesels. Although your app has 10 liter limit so I cant use it anyway.

Change units to modern world units, forget lbs, psi, cfm and so on, use metric standards.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Blir svårare och svårare (mer missvisande) med att använda enkla formler när aggregaten blir jättestora eller jättesmå. Anledningen är att exempelvis bladantal och bladens tjocklek på kompressor inducer påverkar ganska mycket så maxflödet man får fram från enkla beräkningar stämmer bäst för aggregat i storlek 200 - 900 Hp.

Tänk också på att när det gäller dieslar så är det avgörande vad man accepterar för emissioner, en dragracing - diesel kan nog ha högre effekt med samma turbo än vad en bensinare klarar men då svartryker den en del också och detta är väl inte inräknat i mappen. Dieslar har alltså en bredare variabel på uttagen effekt med samma aggregat (jämfört med ottomotorer)

edit: menar inte mappen utan appen :?
Skriv svar