Liten Twin Scroll turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Liten Twin Scroll turbo?

Inlägg av TMB »

Jeg leter litt etter en ferdig preppa turbo med anti surge og twin scroll.
Eneste jeg finner av små turboer som passer mitt formål er orginal turboer til BMW etc (N20) med integrert eksosmanifold.

Ser for meg at en liten twin scroll turbo vil passe en Yamaha R1 perfekt.
Vet folk har brukt mitsubitsi turboer fra saab og volvo med godt hell, men hvorfor nøye seg med gammal teknologi...
Tips til en god turbo med minimalt med etterslep?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Liten Twin Scroll turbo?

Inlägg av whilliam »

Du tänker rätt men det kan bli onödigt ändå.... Först av allt så finns ju R1 (kanske alla, jag är inte expert på dem) med "big bang"/uneven firing order. Detta gör att motorn inte kan tillgodogöra sig, i samma grad, en separering av cylinderbankerna, som en "normal" motor gör.

Nästa grej är att twin entry gör mest nytta på varvtal upp mot 3500rpm och knappast någon nytta när du passerat 4500rpm - nu ser jag twin entry som en "registerbreddare" och har vi inget behov av det bredda registret nertill så går det att lösa högvarvsegenskaperna även med single entry, faktum är att single entry går att göra "scrollat"/offset från turbininducerns mittpunkt, så är det gjort på flertalet japanska turbos (exempelvis TD04 på Volvofemmorna) och detta går inte att göra lika effektivt när det är twin så ett väl utfört singelentry tror jag blir bättre till dig.

Det är inte turbons teknologi som är viktigast när du vill ha god körbarhet utan det är att kompressorn är perfekt matchad till motorns behov. När detta är fixat så kan man hitta någon ynka procent till genom att göra alla andra detaljer i "perfekt" utförande. Det är jättevanligt med turboinstallationer som har kompressor "missmatch" på över 20% fel och då är det onödigt att "jaga" 5% genom att ha "rätt" teknik på avgassidan.

Skicka upp bänkkurvor på R1 som har både vridkurva och laddtryckskurva, samt att man vet vad de haft för turbo, ju fler såna du får fram desto mer exakt kan vi hjälpa dig att välja bäst möjliga turbo. Ange också ditt effektmål och vad du ska välja för bränsle så kommer vi ännu närmare en matchad turbo.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Liten Twin Scroll turbo?

Inlägg av whilliam »

Det fanns en snöskoter förr med RX1 motor och compound turbosystem, har för mig att den gav 407 Hp som max och 2 Bars laddtryck mellan 4500 och 12000rpm, detta på nån racefuel och det rekommenderas inte till compound (bättre med E-85)

Att köra turbos i serie är det bästa sättet att få tidigt ladd och enorm respons. Anledningen är att varje turbo multiplicerar trycket så om den första laddar 0.2 bar och den andra jobbar på samma sätt så blir resultatet 0.44 bar och på liknande sätt stiger laddtrycket mera än vad det skulle gjort ifall laddtrycken adderades. Exempelvis om turbona jobbar med motsvarande 1 Bar vardera så blir totala laddtrycket 3 Bar. Responsen blir enorm jämfört med att köra bara en turbo :thumbright:
Skriv svar