Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Jim Holmgren »

Vad vågar man ta ut ur en b230 under 4000-4500rpm utan att får alltför farlig cylindertryck?
Hade hoppas på runt ~250-300 hjulhästar på bensin men det känns kanske väl optimistiskt.

Tänkt mig en liten Borgwarner s200 turbo med puls-splittrat grenrör och Luftkyld intercooler.
530 topp något planad alternativt en oplanad topp.
En kam med lite högre lyft och duration som ger liter mer effekt vid 2500-3000+ rpm, ca 280 grader är kanske alldeles för högt? Tips?
Svanhalsinsug eller något av volvos andra original insug?
Ska köra sugturbo med spjäll efter turbon och hoppas på att det är så lågt vakuum så tyckavlastning eller koltättingar ej behövs.

Fundera på om jag behöver en mindre turbo eller bygga på en större motor, men jag har redan delarna till volvos rödblockare.

Tankar, ideer och tips uppskattas!
Tack.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av The »

Vad är ändamålet när du inte vill varva mer än så?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Jim Holmgren »

The skrev:Vad är ändamålet när du inte vill varva mer än så?
Jag testar ett bränsle med låg flamfront, så jag kommer inte kunna får ut någon effekt om jag varvar för mycket, hoppas på att får ut ca 75% utav den effekt som motorn ger på bensin.
Målet är att passera 130km/h och vidare :) , samt något piggare bruksbil.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av whilliam »

Ska du få motorn att hålla ihop så bra som möjligt på låga varvtal så ska du ha högsta möjliga laddtryck där (eftersom jag inte vet vilken S-200 du har så kan jag bara gissa på att du ska ha runt 2.5Bar) Det som förstör motorerna (spräcker blocken på just dessa) är för högt peaktryck och det får man genom att ha tidig tändning för att leta max effekt, bättre att ha senare tändläge och mycket godis att förbränna när kolven är på väg ner, då håller motorn.
Egentligen är det inte flamfrontsutbredningen som sätter stopp för att varva om du tänker på en dieselmotor så är anledningen till att den inte har lätt för att uppnå höga varvtal att den inte har bränsle tillgängligt förrän just på slutet av inlopps/kompressionsfasen så det krävs enorma insprutningstryck för att hinna injicera tillräckligt med bränsle.

Jag är av princip emot att sänka kompförhållande men på dieslar som har gammal hederlig pump så gäller det att ha så lågt komp som möjligt för att kunna få högsta effekt.
Vad man då kan göra är att tidigarelägga insprutningstillfället utan att motorn sprängs och då hinner den spruta in mer bränsle som verkligen kan användas till att driva motorn (de flesta som åker gammeldiesel eldar mest för att driva turbon, det brinner alldeles försent för att ge effekt på vevaxeln).
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Jim Holmgren »

whilliam skrev:Ska du få motorn att hålla ihop så bra som möjligt på låga varvtal så ska du ha högsta möjliga laddtryck där (eftersom jag inte vet vilken S-200 du har så kan jag bara gissa på att du ska ha runt 2.5Bar) Det som förstör motorerna (spräcker blocken på just dessa) är för högt peaktryck och det får man genom att ha tidig tändning för att leta max effekt, bättre att ha senare tändläge och mycket godis att förbränna när kolven är på väg ner, då håller motorn.
Egentligen är det inte flamfrontsutbredningen som sätter stopp för att varva om du tänker på en dieselmotor så är anledningen till att den inte har lätt för att uppnå höga varvtal att den inte har bränsle tillgängligt förrän just på slutet av inlopps/kompressionsfasen så det krävs enorma insprutningstryck för att hinna injicera tillräckligt med bränsle.

Jag är av princip emot att sänka kompförhållande men på dieslar som har gammal hederlig pump så gäller det att ha så lågt komp som möjligt för att kunna få högsta effekt.
Vad man då kan göra är att tidigarelägga insprutningstillfället utan att motorn sprängs och då hinner den spruta in mer bränsle som verkligen kan användas till att driva motorn (de flesta som åker gammeldiesel eldar mest för att driva turbon, det brinner alldeles försent för att ge effekt på vevaxeln).
Ok det är rätt så högt tryck men, det är väl bara att ladda på och se vad som händer :hihi: .

Vill minnas att det var med 51mm kompressor hjul, står massa nr på den men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.
Diesel är kul när det funkar, men bränslet som jag har tänkt är kolmonoxid gas som jag suger in i kompressorn tillsammans med luft i en blandning runt 1:1, kör med en wideband lambda och mixar efter den.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Baxman »

B230 som står i en bil brukes på gate og til 201M og som går på bensin og har fått vanninnsprut.
Her resultatet av en test vi gjorde:

https://i.imgur.com/34dJBLx.jpg

Her ca. 200 hp v/ 3000 o/min. og 320 hp v/ 4500 o/min. målt på nav.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/80.jpg

A-kam, 52 mm Borg Warner turbo, bensin og vanninnsprut.

Hvis maks effekt för 4500 o/min. var målet, så hadde resultatene värt bedre i intervallet 1000 - 4500o/min. :)

https://www.youtube.com/watch?v=2UcPLNEcDVs
Användarvisningsbild
Raimis760
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Ort: Lithuania

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Raimis760 »

How much boost ? i had stock b230 with stock 531, A cam, split pulse mani and S200 54/58mm with 11cm housing,custom intake mani and on e85, 330hp@ 5000rpm 1.45bar ant then power curve stals to the end, feels like head dont breathe any more
Bild
1.2bar at 4000rpm, 1.45 reaches at 5000
89' Volvo 760t
89' Volvo 740+T
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av whilliam »

Since there is no boost curve i had to estimate Nm/Bar/litre to 85 Nm@ 4800 rpm, this is normal if measured at wheels. (around 100Nm/Bar/litre, is normal on the flywheel)

The boost is way too low for that turbo, without more facts on the turbo whe could guess that it likes 2-2.2 Bar and the trick is to give the setup higher boost on + 5500 rpm.

If the 54/58mm is the inlet(compressor)/outlet (turbine exducer), you should see a much better result with an older turbo, there is many S-200 that have 64mm turbine exducer and they work better when you want higher boost.
Användarvisningsbild
Raimis760
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Ort: Lithuania

Re: Max effekt på b230 8v under 4500rpm?

Inlägg av Raimis760 »

im saving the stock con rods, will try to reach 2bar in higher rpm in spring, now injectors are maxed out, and maybe will try V comb and bigger valves.
9.3cr how much boost it will be safe to charge on e85 ?
89' Volvo 760t
89' Volvo 740+T
Skriv svar