Hjälp slut på ideér
Hjälp slut på ideér
Till en början startade bilen och gick bra sen har den gått sämre och sämre, men nu startar den inte alls bara tuggar på starten. Soppapumpar går och har 3bars grundtryck. Motorn är en M30B34 ner strokad till 3,2l om de hjälper
Allt jag har kollat och gjort är:
- Har 12V till spridare, spolar, generator och D+
- Provat med extern laddlampa för den i instrumenthuset verkar inte funka. Lampan är hel och har 12V på kabeln från instrumenthuset ändå tänds den inte när man slår på tändningen
- Har monterat en ny generator nu för den gamla verkade sluta fungera mitt i allt felsökande
- Provat med ny trigger givare
- Är helt nya Precision 1260cc låhohms spridare, har mätt alla till 2,5ohm
- Nytt soppafilter
- Nya BCPR7ES Knackade till 0,5mm
- Annat batteri och med starthjälp
- Verkar ha bra jord mellan kaross och motor
- Testat spolarna via sprutet och får gnista på alla
- Testat flytta runt 2 fungerande spolar på 1&2, 3&4, 5&6, 1&6, 2&5, 3&6, 1&5, 3&6, 4&2 för att utesluta någon trasig spole
- Provat köra spridartest men verkar inte fungera när spridare är kopplade i par
- Provat skicka i "ny" mapp. Tagit backup på mappen
- Komptest med 9,5 på alla cylindrar
- Kontrollerat ventilspel och de är schysst
- Kollar krysskilen och den är hel
Har slut på ideér vad jag ska kolla och varför den inte ens startar längre. Någon som kan ha en idé?
Allt jag har kollat och gjort är:
- Har 12V till spridare, spolar, generator och D+
- Provat med extern laddlampa för den i instrumenthuset verkar inte funka. Lampan är hel och har 12V på kabeln från instrumenthuset ändå tänds den inte när man slår på tändningen
- Har monterat en ny generator nu för den gamla verkade sluta fungera mitt i allt felsökande
- Provat med ny trigger givare
- Är helt nya Precision 1260cc låhohms spridare, har mätt alla till 2,5ohm
- Nytt soppafilter
- Nya BCPR7ES Knackade till 0,5mm
- Annat batteri och med starthjälp
- Verkar ha bra jord mellan kaross och motor
- Testat spolarna via sprutet och får gnista på alla
- Testat flytta runt 2 fungerande spolar på 1&2, 3&4, 5&6, 1&6, 2&5, 3&6, 1&5, 3&6, 4&2 för att utesluta någon trasig spole
- Provat köra spridartest men verkar inte fungera när spridare är kopplade i par
- Provat skicka i "ny" mapp. Tagit backup på mappen
- Komptest med 9,5 på alla cylindrar
- Kontrollerat ventilspel och de är schysst
- Kollar krysskilen och den är hel
Har slut på ideér vad jag ska kolla och varför den inte ens startar längre. Någon som kan ha en idé?
Senast redigerad av Lövet98 den sön okt 13, 2019 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hjälp slut på ideér
Slår den gnista?
Kommer det bränsle ur spridarna?
Vad har du för sprut?
Kommer det bränsle ur spridarna?
Vad har du för sprut?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Hjälp slut på ideér
Kör jag testet på spolarna så får jag gnista och gjorde ingen skillnad att prova med 2 andra spolar och flytta runt. De känns som de bara öser in soppa för de luktar massa etanol och kan smälla till i avgasröret ibland, verkar gå väldigt fett. Är ett vipec V44The skrev:Slår den gnista?
Kommer det bränsle ur spridarna?
Vad har du för sprut?
Re: Hjälp slut på ideér
Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Hjälp slut på ideér
Den har jag kollar och är helNiceemil skrev:Hejsan!
Det är inte så att kilen gått av till triggerskivan?
Re: Hjälp slut på ideér
Problemet är att markeringarna stämmer inte på svägningsdämparen eftersom de är en annan vev vad jag förstod på han jag köpte bilen av och byggt. Men har markerat upp vändpunkterna och sedan gjort en markering mitt emellan som ska vara tdc (mekaniska nollan), då verkar de som kamtiderna stämmer också. Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.mattias skrev:Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Re: Hjälp slut på ideér
Triggar du på original remskiva fram?
Provat med en annan remskiva?
Tänkte om remskivan har flyttat sig i vulkningen och flyttat trigger punkten.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Provat med en annan remskiva?
Tänkte om remskivan har flyttat sig i vulkningen och flyttat trigger punkten.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
Re: Hjälp slut på ideér
Det med spridartestet låter skumt? Tänder den på startgas?
Förstår nog kanske inte riktigt vad du skriver där, men har du låst sprutet på noll grader och gjort en riktig tdc-markering ska den ju träffa av exakt på när du har 0 grader på lampan(eller om du använder en gammeldags som inte går justera)Lövet98 skrev:Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Re: Hjälp slut på ideér
Yes, har inte provat med annan triggerskiva. Men har kännt på den och gummit verkar okej och inte mjukt.Erik N skrev:Triggar du på original remskiva fram?
Provat med en annan remskiva?
Tänkte om remskivan har flyttat sig i vulkningen och flyttat trigger punkten.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Hjälp slut på ideér
Precis har gjort en tdc markering då den på svängningsdämparen inte stämmer. Jag har inte hittat vart i sprutet man låser tändningen men skrev 0 i tändtabellen och ändå linjerar inte markeringarna med varandra. Min markering är efter den på bröstkåpan och ju mer vi vrider på stroboskåpet desto längre ifrån kommer markeringenSteve skrev:Det med spridartestet låter skumt? Tänder den på startgas?
Förstår nog kanske inte riktigt vad du skriver där, men har du låst sprutet på noll grader och gjort en riktig tdc-markering ska den ju träffa av exakt på när du har 0 grader på lampan(eller om du använder en gammeldags som inte går justera)Lövet98 skrev:Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Re: Hjälp slut på ideér
Bara för att du sätter 0 grader i sprutet så är det inte 0 har du ändrat alla kompenseringar??Lövet98 skrev:Problemet är att markeringarna stämmer inte på svägningsdämparen eftersom de är en annan vev vad jag förstod på han jag köpte bilen av och byggt. Men har markerat upp vändpunkterna och sedan gjort en markering mitt emellan som ska vara tdc (mekaniska nollan), då verkar de som kamtiderna stämmer också. Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.mattias skrev:Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Hjälpte en kille lite med Vipec för en massa år sen
men vad jag minns så är det ECU setting Triggers Calibrate man kan låsa
tändningen på ett värde man själv sätter tex 0 grader
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Hjälp slut på ideér
Nej de har jag inte, tänkte inte på några kompenseringar, så får prova stroba igen och låsa tändningen där du säger. Lyckades inte hitta vart man låser tändningen därför ändrade jag bara i tändtabellen. Men tack för tipset ska prova igen när jag dragit muttern till hubben
Re: Hjälp slut på ideér
När man kör wasted spark måste man ha strobben på 0 grader. Funkar inte att leta graderna med justeringen på strobblampan