Hjälp slut på ideér

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

Till en början startade bilen och gick bra sen har den gått sämre och sämre, men nu startar den inte alls bara tuggar på starten. Soppapumpar går och har 3bars grundtryck. Motorn är en M30B34 ner strokad till 3,2l om de hjälper

Allt jag har kollat och gjort är:

- Har 12V till spridare, spolar, generator och D+
- Provat med extern laddlampa för den i instrumenthuset verkar inte funka. Lampan är hel och har 12V på kabeln från instrumenthuset ändå tänds den inte när man slår på tändningen
- Har monterat en ny generator nu för den gamla verkade sluta fungera mitt i allt felsökande
- Provat med ny trigger givare
- Är helt nya Precision 1260cc låhohms spridare, har mätt alla till 2,5ohm
- Nytt soppafilter
- Nya BCPR7ES Knackade till 0,5mm
- Annat batteri och med starthjälp
- Verkar ha bra jord mellan kaross och motor
- Testat spolarna via sprutet och får gnista på alla
- Testat flytta runt 2 fungerande spolar på 1&2, 3&4, 5&6, 1&6, 2&5, 3&6, 1&5, 3&6, 4&2 för att utesluta någon trasig spole
- Provat köra spridartest men verkar inte fungera när spridare är kopplade i par
- Provat skicka i "ny" mapp. Tagit backup på mappen
- Komptest med 9,5 på alla cylindrar
- Kontrollerat ventilspel och de är schysst
- Kollar krysskilen och den är hel

Har slut på ideér vad jag ska kolla och varför den inte ens startar längre. Någon som kan ha en idé?
Senast redigerad av Lövet98 den sön okt 13, 2019 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av The »

Slår den gnista?
Kommer det bränsle ur spridarna?
Vad har du för sprut?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

The skrev:Slår den gnista?
Kommer det bränsle ur spridarna?
Vad har du för sprut?
Kör jag testet på spolarna så får jag gnista och gjorde ingen skillnad att prova med 2 andra spolar och flytta runt. De känns som de bara öser in soppa för de luktar massa etanol och kan smälla till i avgasröret ibland, verkar gå väldigt fett. Är ett vipec V44
Niceemil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jul 08, 2010 4:29 pm
Ort: Kolsva

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Niceemil »

Hejsan!

Det är inte så att kilen gått av till triggerskivan?
Emil Sjöberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av mattias »

Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

Niceemil skrev:Hejsan!

Det är inte så att kilen gått av till triggerskivan?
Den har jag kollar och är hel
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

mattias skrev:Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Problemet är att markeringarna stämmer inte på svägningsdämparen eftersom de är en annan vev vad jag förstod på han jag köpte bilen av och byggt. Men har markerat upp vändpunkterna och sedan gjort en markering mitt emellan som ska vara tdc (mekaniska nollan), då verkar de som kamtiderna stämmer också. Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Erik N »

Triggar du på original remskiva fram?

Provat med en annan remskiva?
Tänkte om remskivan har flyttat sig i vulkningen och flyttat trigger punkten.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Steve »

Det med spridartestet låter skumt? Tänder den på startgas?
Lövet98 skrev:Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Förstår nog kanske inte riktigt vad du skriver där, men har du låst sprutet på noll grader och gjort en riktig tdc-markering ska den ju träffa av exakt på när du har 0 grader på lampan(eller om du använder en gammeldags som inte går justera)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

Erik N skrev:Triggar du på original remskiva fram?

Provat med en annan remskiva?
Tänkte om remskivan har flyttat sig i vulkningen och flyttat trigger punkten.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Yes, har inte provat med annan triggerskiva. Men har kännt på den och gummit verkar okej och inte mjukt.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

Steve skrev:Det med spridartestet låter skumt? Tänder den på startgas?
Lövet98 skrev:Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Förstår nog kanske inte riktigt vad du skriver där, men har du låst sprutet på noll grader och gjort en riktig tdc-markering ska den ju träffa av exakt på när du har 0 grader på lampan(eller om du använder en gammeldags som inte går justera)
Precis har gjort en tdc markering då den på svängningsdämparen inte stämmer. Jag har inte hittat vart i sprutet man låser tändningen men skrev 0 i tändtabellen och ändå linjerar inte markeringarna med varandra. Min markering är efter den på bröstkåpan och ju mer vi vrider på stroboskåpet desto längre ifrån kommer markeringen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av super7 »

Lövet98 skrev:
mattias skrev:Ta ut ett stift på cyl 1 el 6, vrid motorn fram och tillbaka vid TDC och bekräfta att det är rätt enligt markeringar. Det behöver inte vara så noga, för det låter som du kan vara väldigt långt från nära.
Problemet är att markeringarna stämmer inte på svägningsdämparen eftersom de är en annan vev vad jag förstod på han jag köpte bilen av och byggt. Men har markerat upp vändpunkterna och sedan gjort en markering mitt emellan som ska vara tdc (mekaniska nollan), då verkar de som kamtiderna stämmer också. Men även fast jag sätter 0 grader i sprutet så träffar inte min markering de i bröstkåpan. En polare har ett stroboskåp där man kan vrida graderna på och ju mer man vrider desto längre bort kommer markeringen.
Bara för att du sätter 0 grader i sprutet så är det inte 0 har du ändrat alla kompenseringar??

Hjälpte en kille lite med Vipec för en massa år sen
men vad jag minns så är det ECU setting Triggers Calibrate man kan låsa
tändningen på ett värde man själv sätter tex 0 grader


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Lövet98 »

Nej de har jag inte, tänkte inte på några kompenseringar, så får prova stroba igen och låsa tändningen där du säger. Lyckades inte hitta vart man låser tändningen därför ändrade jag bara i tändtabellen. Men tack för tipset ska prova igen när jag dragit muttern till hubben
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp slut på ideér

Inlägg av Allx »

När man kör wasted spark måste man ha strobben på 0 grader. Funkar inte att leta graderna med justeringen på strobblampan
Skriv svar