oj, vad har du för budget på det då och hur stor är marknaden? Lär ju kosta nå miljoner att ro i land det.......Pacman skrev:Om man hade ordnat fram Volvos gjutformar till B230 och moddat till en sexa, är det någon här som har kontakter och resurser då att få gjutet upp några block och några toppar?
Värför gjorde inte volvo en B344
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Finns ju andra varianter än att gjuta
https://www.hotrod.com/articles/how-to- ... al-engine/
https://www.hotrod.com/articles/how-to- ... al-engine/
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Coolt, hur får man tag i sånt egentligen?Pacman skrev:Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
mvh! Jonathan Hall
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Fast även om man har formar till en fyra. Hur mycket av det kan man använda till en sexa? Känns ju som att det blir lika mycket modelltillverkning ändå.
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Borde underlätta rätt mycket att kunna scanna av originalformarna och utgå ifrån, men det är ju ingen enkel eller billig historia ändå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Tror han menar såhärDreRacing@ skrev:vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Nja, 96x80 6cyl blir ju faktiskt 3474cc så rätt terminologi hade ju då blivit B350.Jesper Mäki skrev: Tror han menar såhär
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag.
Men...får man lov att drömma så hade jag nog önskat få göra lite bättre plats i vevhuset och gett den 92mm slag istället, för att ge 3995cc och få ett snyggare slag/stak-förhållande för en hyfsat lågvarvig stor sexa, B400.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Nä man avrundar väl till b350 föst när man är på 3475cc du är en ynka cc kort.
mvh! Jonathan Hall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
nej det blir över 50cc inte 75, det sista numret är ju ventiler per sylinder