Värför gjorde inte volvo en B344

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av StefanM »

Pacman skrev:Om man hade ordnat fram Volvos gjutformar till B230 och moddat till en sexa, är det någon här som har kontakter och resurser då att få gjutet upp några block och några toppar?
oj, vad har du för budget på det då och hur stor är marknaden? Lär ju kosta nå miljoner att ro i land det.......
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av Pacman »

Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av loop »

Finns ju andra varianter än att gjuta
https://www.hotrod.com/articles/how-to- ... al-engine/
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av jompazx »

Pacman skrev:Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
Coolt, hur får man tag i sånt egentligen?
mvh! Jonathan Hall
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av StefanM »

Fast även om man har formar till en fyra. Hur mycket av det kan man använda till en sexa? Känns ju som att det blir lika mycket modelltillverkning ändå.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av Steve »

Borde underlätta rätt mycket att kunna scanna av originalformarna och utgå ifrån, men det är ju ingen enkel eller billig historia ändå :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av DreRacing@ »

dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av Jesper Mäki »

DreRacing@ skrev:
dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?
Tror han menar såhär
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag. :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av Pacman »

Jesper Mäki skrev: Tror han menar såhär
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag. :)
Nja, 96x80 6cyl blir ju faktiskt 3474cc så rätt terminologi hade ju då blivit B350.
Men...får man lov att drömma så hade jag nog önskat få göra lite bättre plats i vevhuset och gett den 92mm slag istället, för att ge 3995cc och få ett snyggare slag/stak-förhållande för en hyfsat lågvarvig stor sexa, B400.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av jompazx »

Nä man avrundar väl till b350 föst när man är på 3475cc du är en ynka cc kort.
mvh! Jonathan Hall
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av DreRacing@ »

nej det blir över 50cc inte 75, det sista numret är ju ventiler per sylinder
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Värför gjorde inte volvo en B344

Inlägg av OttoB »

Därför att VD:n var PG från 1971.

https://mobil.corren.se/asikter/ledare/ ... 96519.aspx
Skriv svar