Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Har precis bytt topp och packning (goetze) på min B230FK och valde att köpa 12.9 topplocksbultar, dragit dessa 40 -> 60 -> 110nm enligt instruktioner och sedan ska man ju varmköra och efterdra.
Det jag undrar över är om man ska efterdra med varm motor eller låta den svalna och sedan efterdra? Eller det kanske inte spelar någon roll? Hur gör ni?
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)

Inlägg av Manfred »

Den ska svalna
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)

Inlägg av Lehto »

Tack för svar, tog en försiktig runda med bilen så efterdrar bultarna imorgon :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)

Inlägg av dundersmurfen »

Släpp en, dra den till rätt moment igen, släpp nästa och dra rätt moment.

Man brukar efterdra när motorn är kall
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar