Tjenare.
Har precis bytt topp och packning (goetze) på min B230FK och valde att köpa 12.9 topplocksbultar, dragit dessa 40 -> 60 -> 110nm enligt instruktioner och sedan ska man ju varmköra och efterdra.
Det jag undrar över är om man ska efterdra med varm motor eller låta den svalna och sedan efterdra? Eller det kanske inte spelar någon roll? Hur gör ni?
Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)
Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)
Den ska svalna
Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)
Tack för svar, tog en försiktig runda med bilen så efterdrar bultarna imorgon
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Efterdra topplocksbultar, kall el varm? (B230)
Släpp en, dra den till rätt moment igen, släpp nästa och dra rätt moment.
Man brukar efterdra när motorn är kall
Man brukar efterdra när motorn är kall
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl