Downpipe val

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Downpipe val

Inlägg av Jakob Olsson »

Har en borg warner s200 med 3,5" utblås och 3,5" insug
Ska jag bygga en 3,5" downpipe då eller är de för stort? Har en 2,3 liters b230.
Har hört att man kan få lite tidigare spool på turbon om man har nägot mindre downpipe.
Vad har ni för erfarenheter? Så stort sol möjligt eller nåt annat?
Tacksam för all hjälp :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Downpipe val

Inlägg av DreRacing@ »

större ju bättre
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Downpipe val

Inlägg av jompazx »

Man borde väl få bättre spool med större DP? större tryckdiff. eller?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Downpipe val

Inlägg av Jens Gustavsson »

större är alltid bättre men frågan är om det är hur böjar och sånt som har stöst betydelse i slutändan? har sett 3" system i dynon som inte ger nått mätbart motstånd på +500hk men då med fina långa radier samt wg ut på sidan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Downpipe val

Inlägg av Kadett4wd »

En divergerande kona direkt efter turbinen verkar många glömma helt.(sen finns det fler trix)
Och en erfarenhet jag har är att kör man 3.5" dp ska man inte inbilla sig att man kan gå ned till 3" typ under torpedväggen.
Man ska då köra 3.5" hela vägen, gaserna går så fort att tanken att gaserna är kallare och behöver mindre volym är lite knasig.
Jag kan kanske gå med på det om man konar ned avgasröret med typ 0.5 grader eller nåt, valsar en lång kona, att man kan gå ned i area.
abrupta steg i storlek nedåt skapar mottryck uppströms, det vill vi inte ha.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Downpipe val

Inlägg av whilliam »

Följer man rådet ovanför, alltså att inte gå ner abrupt/tvärt i storlek så ska man ha så stor downpipe som bara möjligt är.
Tanken är att pulserna som letar sig igenom turbinen ska komma ut i en jättevolym och inte känna något som helst motstånd.
En av de "rappaste" Gr A rallybilar som Martin testat, berättade han att den hade en downpipe som påminde om en expansionskammare från en crosshoj.:thumbright:
Om wastegategaserna går en separat väg så måste man jämföra lite annorlunda, då påverkas ju flödet av hur mycket man wastear. Går alla avgaser i samma rör så är 3" alldeles för klent till 500Hp, man vinner mellan 5 - 30 hp på att gå upp i storlek och det är ju inte svårare att bygga "rätt" från början än att ha för klena rör.
Skriver detta för jag tycker det skall skilja i resonemanget på om det är ett befintligt system eller om det byggs nytt ifrån början.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Downpipe val

Inlägg av J00r »

whilliam kan du då förklara hur alla som har lite lite vilja idag kan slarva fram 500hp på en halv miss med 3"avgassystem? Tror du får omvärdera din användnig av adjektiv och höja effekten ett 3" rör klarar.

MVH
Jonas Almqvist
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Downpipe val

Inlägg av whilliam »

Du brukar ju inte gilla vad jag skriver, troligen hör du till en av de där "kan själv" som inte vill ha goda råd eller diskutera trimning med nån som verkligen kan sin sak 8)

Har jag skrivit att det inte går att få 500 med 3"? Kanske en svenska kurs vore på sin plats :hihi:

Jag skrev att det blir högre effekt med grövre rör än 3" när man har 500Hp och om man bygger ett avgassystem och siktar på 500 så är det osmart att nöja sig med ett 3".
Har man däremot en bil där det redan sitter 3" och vill höja effekten från, typ 300-400 (var ett 3" är lämpligt) så är kanske det första man ska göra INTE att bygga om avgasröret.

Det jag skrev tyder åt (och var vad jag menade) att vid 500-hästars "nivån" så tjänar man mellan 5-30 Hp på grövre än 3"

Handlar alltså inte alls om vad ett 3" "klarar", utan vad som är smart att välja till sitt bygge.

Ett råd till alla men mycket till dig (i all välmening och inte alls för att vara taskig) :
Vi som skriver är inte mästare på att uttrycka oss. Därför är det smart om läsaren försöker läsa på ett "snällt sätt" tänk gärna efter en eller två extra gånger: Vad är det skribenten menar? Försök att tolka med lite olika infallsvinklar i stället för att "hugga" som en kobra :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Downpipe val

Inlägg av Kadett4wd »

troligen hör du till en av de där "kan själv" som inte vill ha goda råd eller diskutera trimning med nån som verkligen kan sin sak
Hittils i den här tråden har ingen som kan sin sak till 100% skrivit nåt så jag tycker du ska vara försiktig att döma... lite som du ber om att andra ska läsa 'vänligt' liksom....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Downpipe val

Inlägg av whilliam »

Nu behöver man ju inte skriva i tråden eller på Sävar öht. för att vara någon som "kan sin sak". Man kan också diskutera vad "kan sin sak" betyder.
För egen del så menar jag någon som arbetar aktivt med något (exempelvis turbomodifiering) och gärna har gjort det några år (så att även praktisk erfarenhet finns) Har ett stort intresse och satsar på att vidareutbilda sig/utvidga teoretisk kunskap regelbundet.

Flera gånger har jag frågat här om namn på nån turbokunnig, en dröm skulle vara att få kontakt med nån duktig som kan funka som motpol till Martin, men ju längre tiden går och inga förslag dyker upp så känns det som ganska säkert att nån annan i den klassen/på den nivån inte finns.

Big Al verkar kunna en hel del, nämn nån som han kan ringa och få något förklarat för sig? Vilken turbofirma skall han ringa?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Downpipe val

Inlägg av Jakob Olsson »

Har prov monterat ett 3,5" downpipe (byggt med 2st 90" böjar)
De blev riktigt bra men de går direkt in i en 3,5 till 3,0 adapters kona, konan sitter typ där orginal katten sitter, rekomenderas de att dra ett 3,5 tum resterande vägen eller funkar de med 3,0 tum om målet är mella 400 till 450whp?
Tack för alla svar :)
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Downpipe val

Inlägg av Jakob Olsson »

Har föröverigt en sepparat wg som röret är tanken att de ska gå separat meb de är inte byggt än.
Jag har bytt turbo till en med 3,5" utblås därav varför jag är inne på att byta till en 3,5" från en 2,5" downpipe
Hade innan en kina turbo som gab 285whp.
Då var de dock annan kam, annan topp, annat svänghjul osv
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Downpipe val

Inlägg av blackadder »

Nyfiken fråga från en glad amatör.
Jag har sett turbogrenrör med vattenkylning, och rätta mig om jag har fel, men den energin man kyler bort gör väl nytta för turbon?
Men om man istället kyler downpipen borde ju det göra att tryckfallet efter turbon blir större?

Eller tänker jag fel?

/Peter
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Downpipe val

Inlägg av Steve »

whilliam skrev:det är ju inte svårare att bygga "rätt" från början än att ha för klena rör
Jasså? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Downpipe val

Inlägg av Kwirk »

Jag hjälpte en bekant med en m50b25 med kina gt35
På den satt 2.5" downpipe fram till där golvet börjar, sen 3". Motorn hade portad topp.
Den bromsade 585whp vid 1.6bar.
Skriv svar