Hej! Har en förgasarturbo med 2x fajs45, portad 530 topp med 46/38 ventiler, kl extreme grenrör, super hx40 17" avgashus som verkar ha hög avgastemp då grenröret glöder efter lugn körning... Kamaxel justerad med indikatorklocka och dubbelkollat så motorn är nollad korrekt. Den kan gå lite ryckigt på jämn gas på låga varv också. Funderar på om det kan vara tändningen som är felet?
Bränsletryck 0,25bar.
Nuvarande tändkurva:
1 500RPM 15 grader tändning
2 1000RPM 15 grader tändning
3 1500RPM 15 grader tändning
4 2000RPM 24 grader tändning
5 3500RPM 36 grader tändning
6 5000RPM 36 grader tändning
7 8000RPM 36 grader tändning
boostretard:
1. 0 kpa 0,0 grader
2. 29 kpa 0,0 grader
3. 30 kpa 0,0 grader
4. 50 kpa 0,0 grader
5. 87 kpa 0,0 grader
6. 100 kpa 0,0 grader
7. 200 kpa -12 grader
Hög avgastemp?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hög avgastemp?
Kan bli varmt så det glöder redan på tomgång på vissa maskiner. Egentligen är det kanske inte så konstigt, man bränner ju luft och bränsle i rätt mängd, dvs där det blir som varmast oavsett belastningen. Men vanligen så kyls avgaserna så man får en medeltemperatur på kansle 400grader i grenröret.
Du får ta bilen till en bänk och köra lite så märker du snart om kamaxel tändning eller bränsle är lite off. Du kanske skulle backa av tändningen lite mer på laddtryck
Du får ta bilen till en bänk och köra lite så märker du snart om kamaxel tändning eller bränsle är lite off. Du kanske skulle backa av tändningen lite mer på laddtryck
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl