Sten död 740

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

Hej har nyligen köpt en volvo740 med b230f (lh2.4)
När jag kom till en Tkorsning bara dog den hade kört lugnt sen jag köpte den o startat o gått väldigt bra de jag kört.
Drog ur bränslerelät o tjuv koppla pumpen o då gick pumpe, lånade kompisens relä, men hjälpte inte efter de tog jag hem den på kärra för o fortsätta felsöka hemma. Så har testat byta följande bränslepumpsrelä, rotor/fördelare, svänghjulsgivare, spole, tändmodulen och båda boxarna. Har stroboskop o ser att de då inte kommer någon impuls i kabeln mellan spole/fördelare.

Idag när jag testa lite mer ville inte pumpen gå längre när jag drog ur relät och tjuvkopplade pumpen, men misstänker att de kan vara att batteriet då de var nere på 11,5 V så satt de på laddning.
Varvräknarn rör sig lite när man kör på startmotorn. Inga felkoder heller. Någon som har något förslag ??
All hjälp tas gärna emot !!! Mvh
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Sten död 740

Inlägg av merten »

Provat mata tändspolen direkt från batteri +?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Sten död 740

Inlägg av dsimila »

Kollat säkringen till bromsljuset?
Den säkringen delas med startspärr.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

merten skrev:Provat mata tändspolen direkt från batteri +?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Nej de har jag inte, bara o dra direkt dit o testa starta då ? Hjälper väl dock inte o hitta felet ? Ska testa inom :thumbright:
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

dsimila skrev:Kollat säkringen till bromsljuset?
Den säkringen delas med startspärr.
Jag har synat över alla säkringar som sitter vid askoppen, o dragit dem upp och ner för att de ska få kontakt. Kan kolla närmare på just den.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Sten död 740

Inlägg av merten »

Utesluter glapp tändninslås, då får du inte ström på spolen vid startläge.

Bytte du till bosch tändmodul?
Joakim berglund
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

merten skrev:Utesluter glapp tändninslås, då får du inte ström på spolen vid startläge.

Bytte du till bosch tändmodul?
Okej kan man rycka/knacka på den för o se om de funkar eller är de bara o skaffa nytt som gäller för o testa?
Ja en likadan med samma nummer.
Men skruvade aldrig fast den i skärmen utan lät den ligga lös om de har betydelse
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Sten död 740

Inlägg av Steve »

Det är ju två kretsar som ska bryggas i bränslepumpsreläet, inte bara till pumpen

Tror det andra är ström till spridare m.m. om jag inte minns fel
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

Steve skrev:Det är ju två kretsar som ska bryggas i bränslepumpsreläet, inte bara till pumpen

Tror det andra är ström till spridare m.m. om jag inte minns fel
När jag koppla för o se om pumpen/pumparna gick var de 30, 87/1 och 87/2 som jag koppla ihop.
Innan jag körde hem bilen på transport hade jag en kompis med som sa att spridarna klickade när jag vred på tändningen o hade bränslepumpsrelät i.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Sten död 740

Inlägg av niklas117 »

Problemet är nu löst.
Kopplade i batteriet idag efter att de stått på laddning under natten, testade starta samma som sist, testade då o direktkoppla pumpen igen, inget hände tryckte till på säkring ett som går till pumpen o då hoppade det var gång, testade då o trycka i relät o då starta han, mycket märkligt, jag har bytt den säkringen o gnuggat så mycket på den utan att något hänt, o nu stötte ja till den lite med tummen o den funka.
Dock går inte pumpen i tanken när man dra på tändning, men när jag tänker efter har den nog inte gått innan heller men svårt o säg anär man inte tänkt på de. Men den startar o går, verkade som att de är något glapp i säkrings hållaren där.
Skriv svar