Byta ett överfall - 530 topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av Jens.L »

Hej

Jag köpte en 530 topp med lite större ventiler och annan kam m.m i princip färdig att bara monteras.
Men killen jag köpte toppen av hade kört med gamla ventilkåpan och utan fördelare i bakkant. Inget jag tänkte på då.
Så då har dom slipat ner sista överfallet och tagit bort böjen som tätar runt o-ringen på fördelaren. Men som att jag tänkt använda en fördelare som är ombyggd till kamsync så måste jag därför ha ett överfall som är som original.

Men om jag förstått det rätt så är det inte bara ta överfall från en annan topp. Eller kan det ändå funka att bara sno sista överfallet från en annan 530 topp och montera i rent bondmeck. Även om det inte är rätt?

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av Bassek »

Hej. Kan du inte bara ta "böjen" från ett annat överfall? Alltså kapa loss den och montera den "löst"? Den skall ju bara täta och hålls på plats av ventilkåpan. Lite blå silicon i skarven mot toppen, bättre bondmeck än så blir det nog inte.
MVH Basse
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av Jens.L »

Bassek, det var nog ingen dum idé.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Det är nog bästa sättet.

Erland
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byta ett överfall - 530 topp

Inlägg av StefanM »

Annars är det ju bara testa att montera ett annat överfall. Känns ju ganska direkt i delningsplanen om det felar mycket. Mäter man upp och testar noggrant med kamaxeln sen så är det ju inte omöjligt att få det att fungera.
Lagade en topp en gång till morsans 205GTi. Just 88 hade en egen topp och ett kamlager var helt godnatt. Riggade upp brotschar och annat och fräste ur och gjorde en bussning som sen bearbetades på plats. Gick det också efter mycket pyssel.
Skriv svar