Vevlager med sprickor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
Tore Bjerke skrev:Går fint å kjøre med helt glatte lager uten tunger bare dimensjon på lager vs vevstake er riktig.
Du kanske inte läste hela mitt inlägg? Med riktig dimension på lager och stake förutsätter jag att du menar det som dagligt benämns "crush fit". Man kan tyvärr inte välja detta helt hur man vill, är lagret tunt eller staken utformad så att en hård chrush gör att den blir deformerad så går det inte alls (i så fall måste staken och eller lagret bytas till en annan typ)

Att det på många motorer fungerar med lager utan "tabs" betyder inte att det gör det på samtliga. (annars kan vi ju låta dig sätta ihop Fordmotorerna, hoppas du lämnar garanti)
Kadett4wd skrev:Precis Tore.
En del bilfabrikanter har skippat dem och det funkar att trimma dem hårt också.

De har en mycket minimal effekt att hindra lagret att snurra, stakar som har snurrstopp har en plugg i överfallet som man måste borra för i lagret.
"Tabsen" har den effekt de har (och det krävs en viss kraft att tvinga sönder dem) på detta tillkommer kraften som blir av att man drar ihop staken (crush fit).
Totalt sett starkare hur du än vänder o vrider på tankarna.

Med lager som är tjocka och utan borrade hål samt med en stake som är designad för jobbet så behövs naturligtvis inte "tabsen" men man kanske inte vill designa om stakarna varje gång man bygger om motorerna?
Ja det kanske håller ett varv till då lagret skurit *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar