Avgashus fråga..

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Love »

Det där är mätt på drivhjulen, tyvärr ingen graf med laddtryck! Bilen var mappad av Jocke på VM och LG, dom höll på länge med mappningen och testade lite olika teorier så jag tror nog inte att det har gått att få till så mycket bättre.
Jocke trodde dock att ett nummer större turbo hade gett mera mos och en liknande kurva som denna.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Bild

De har nog inte försökt att få en jämn vridkurva, troligen har de letat effekt den tid de lagt ner.
Exemplet ovan är det jobbat med tändning och laddtryck för att få ett så långt register som möjligt, vridet ligger på 600+ Nm från 3250 till 6200rpm med en peak vid 5100 på 700Nm. Visserligen en Volvo 2.4 liter men det är bara för att visa hur jämn vridkurvan blir om man lägger ner tid. Laddtrycket är i samma område mellan 1.9 och 2.4 Bar.

Att vridet ändras 10-15% känns inte när man kör, så peakar som håller sig på den nivån är ok, större skillnader så märks det på att man får svårare med fästet.

Mätt på hjulen säger ju inte så mycket, ofta sägs det så även om det är navdyno och väldigt många "räknar om" till uppskattad motoreffekt redan i dynoutskriften och detta gör det svårt/omöjligt för oss som vill jämföra. Om det är 2.0 YB och 4WD så borde 616Nm@ 2bar på E-85 rimligen vara i motorn. (fast säker kan man aldrig vara) Är bilen det sitter i körd på strippen? Är det hjuleffekt så går den låga tior eller en 9:a och en hög tia borde bli även om man kör försiktigt. (jämfört med andra cossies och med tanke på att kurvan ser ut att vara lätt att göra starter med) slutfart borde vara kring 205-210
Skriv svar