Var finns "alla" compressor maps

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Turbocharger »

Hej alla turboexperter!

1) Var hittar jag alla "Compressor maps", på alla turbos som finns, finns det en samlad källa?
2) Hur många turbo-tillverkare inkl aftermarket finns det, och finns det en lista?
3) Hur många olika turbo-aggregat finns det i världen som är relevanta (aka hur många olika compressormappar/filer snackar vi om)?
Jag behöver få ett hum om det är 100, 1000 eller 100 000, så man får ett vet ungefärliga datamängden och vad som krävs för att samla dessa. Inga exakta siffror krävs bara ett scope liksom.

Sist men inte minst vill jag tacka de som driver STS-forum, Big Al, dieselsnigeln med flera som gav bra väldigt feedback och information i app-tråden. Ni har hjälpt turbo-intresserade i 80 länder hittills. Super-Kudos till Er och ni är omnämnda i "Credits" förstås :) En del av den mycket värdefulla feedbacken som jag fick ligger fortfarande på ritbordet, men är inte bortglömda. Detta är bara i början än så länge ...
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av whilliam »

Av de siffror du nämner så är nog 1000 den som hamnar närmast. När de gäller antal turbos så blir det många, många fler........ De flesta turbos går det nog inte att hitta mappar till (tyvärr)

Skall man jaga kompressormappar så är det bäst att starta med google, vill man fördjupa sig så är det kundtjänst hos samtliga åf som gäller (de kan sitta på fler varianter "lösblad" än vad som finns ute på nätet)

Du verkar finnas i Stockholmsområdet, varför inte boka in en träff med han som myntat formeln (inloppsdiameter x inloppsdiameter delat med 6 = HP) han är en både omtyckt och
"hatad" person (beroende på vem man frågar) och finns i Rimbo eller här hos mig i Björklinge. (skicka PM om du vill boka en träff)
Sedan nästan 25 år har han bearbetat C/W för ändrat register och flöde och numera görs det via dator (förr filades det för hand)
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Turbocharger »

Hej, tack tack för väldigt bra svar.
1000 eller några tusen är hanterbart även om det är en stor mängd.

Vi har börjat skanna av nätet, och börjat bearbeta dem för att kunna använda dem ihop med bl a Airflowberäkingarna. Just nu handlar det mer om metoderna och behoven än mängden, men bra att ha en idé om mängden. Tack!

Men just detta att visa compressormapparna i appen kräver en hel del arbete och ett bra backend (databas). Ingen omöjlighet men kommer ta ett tag att få en färdig test-version på. Nästa steg skulle kunna vara att matcha compressormappar mot beräknade airflow/pressurRatio-värden. Lite oklart också om compressormappar är begränsad "property" av varje turbotillverkare, eller om de ses som en av sina bästa "säljbroschyrer" så de är glada om de sprids. Hoppas det är det senare och kanske därför bla Garret har sin feta röda "Garrett-vattenstämpel" på alla sina mappar.

Ja, jag och teamet finns i Stockholm. Jag träffas väldigt gärna, men är lite busy närmaste veckorna, men återkommer med PM.
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Cedric »

Att få "alla" mappar är mycket svårt även om man sitter hos en fordonstillverkare, men det kan gå från nån enstaka leverantör om man är en bra kund, som privatperson sitter man riktigt uselt till, man får ta det lilla som bjuds via googling vilket ofta är några få läckta gamla mappar eller eftermarknadsturbos. Det finns sjuuukt många varianter många tusentals, många många fler än vad folk generellt vet om, ta en vanlig lite större holset kompressor tex, den finns med minst 5st hjuldesigner som skiljer sig rätt drastiskt i prestanda, utöver det finns ju såklart alla trimvarianter, olika tip height osv, samma sak på turbinsidan.

Så det blir nog att fokusera på dom få mappar som faktiskt går att hitta i kataloger osv, men man bör också vara medveten om att det inte går att jämföra mappar rakt av som är körda i olika provriggar(fr olika leverantörer), det kommer skilja, även definitionen av surge skiljer, så var linjer hamnar är också beroende på det. Men för en grov inrutning så kan det fungera bra om man har koll på axlarna.
Porsche 924 turbo
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Turbocharger »

Tack, bra info! jag förstår att det finns en massa special, och modifiering etc. Jag är ute efter de 80% vanligaste (80-20 regeln). De 20% special som är spännande för experter eller extrema områden är ju förhållandevis "liten marknad" antar jag. Men om vi tar ditt Holset exempel, av de fem hjuldesigner antar jag att tre av dem är vanliga och två av dom är special, eller nått sånt. Det borde finnas mapppar för de tre vanligaste iaf. Men jag förstår vad du och william säger, lärorikt och tydligt. Det är inte så enkelt, helt enkelt att samla "alla mappar".

Många hyllar MatchBot och att man kan välja bland dera mappar och plotta in värdena från uträkningarna. Jag vill göra samma sak i appen (försöka iaf) fast utan begränsning till BorgWarner, utan en generell för "alla vanliga" turbos' där det finns mappar iaf.
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av whilliam »

Jag tror att det Cedric menar är samma som vad jag framhåller gällande kompressormatchning (det är oerhört viktigt och ljusår ifrån det vanliga "internettugget" om "hur mycket hästar räcker den turbon till")
Om exempelvis Scania utvecklar en motor för nästa års generation så ber de Holset att ta fram ett kompressorhjul som stämmer till de krav som gäller just den motorn och detta gör att en "HX50" kan ha en uppsjö med kompressorhjul fast effektområdet på dem är likvärdigt. (liknande på turbinsidan, har faktiskt sett Volvo-applikationer där de under utvecklingen godtagit att tillverkaren levererat aggregat med slipade turbinhjul, s.k. "back-cut", för att de ska slippa att tillverka ny större turbin)

En sån turbo är ju egentligen inte "special" och när den i begagnat skick kommer ut på marknaden för att hamna i en Opel så blir den annorlunda i prestandan än andra "HX50"
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Cedric »

Ja, ungefär så är det som William säger. Tex GT40, HX50 eller HX40 är ju bara en frame size, ibland finns flera hjulstorlekar inom samma framesize, men också flera hjuldesigner, vissa kan ha höga smala mappar gjorda för hög PR andra har breda mappar, som william säger så tas varianterna oftast fram när man behöver nå kraven för en viss applikation. Finns även andra knepigare detaljer, två komrpessorer med samma hjul och trim kan ha olika utseende på mapparna beroende på vilket hus dom sitter i, vilken tip-höjd/diffusorhöjd (flyttar verkningsgradsön höger eller vänster i mappen) osv. Så att ha med OEM turbos är knepigt eftersom det finns så otroligt många varianter.

Lättast blir nog att ha med ett par "kända" eftermarknadsturbos för att gaffla in sig ungefär vad man behöver.

För att digitalisera kompressormappar från "pappersformat/bildformat" när jag behövt använda dom för motorsimulering har jag använt ett verktyg kallat PlotDigitizer, då kan man få ut värdena och skapa en riktig mapp dom man kan använda.

https://automeris.io/WebPlotDigitizer/

Mer old school
http://plotdigitizer.sourceforge.net/
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av dundersmurfen »

Allmänt så kan man väl säga att minsta turbon som räcker till den önskade effekten är bästa valet för dom flesta. Nästa steg är att se så turbon har bra effektivitet vid det trycket som motorn kräver för önskad effekt men det är inte många som går så långt när dom väljer turbo. Antar att det är till din turbo väljar app så det är väl bra om man kan skriva in önskad effekt och laddtryck och får tips på mått på kompressor hjulet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av whilliam »

Helt sant :thumbright: åtminstone om man vill ha bra körbarhet :thumbright: Skall man göra ett effektrekord i bänken så kan man dock tumma på körbarheten och välja en större.

genom åren har jag sett flera exempel på "extremdimensioner", skall man inte ha jättehögt laddtryck så kan man välja en turbininducer med större diameter, på OEM turbos är detta ovanligt men kan nämna en: Toyota CT26 har 68mm turbininducer men endast 65mm C/W exducer (anledningen till att tillverkarna inte går upp i storlek på turbin är att materialet kostar samt i fallet ovan att risk finns för att turbinen sprängs när man höjer laddet för mycket) Dimensioner enligt detta ger fina turbos på upp till ungefär 1.5Bar men risky att ladda högre.

Nedan exempel på en 500Hp - turbo

En bra regel för "custom mått" är att välja en kompressorinducer som sätter gränsen för flöde just vid 500Hp, därefter tar man ett turbinhjul som, normalt, sitter på en 800Hp-turbo samt en storlek på avgashus vilken normalt sitter på en 250-350Hp turbo.
Resultatet blir ett brett register och fin respons.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Pacman »

Jag passar på att slänga in en map-relaterad fråga här,
Om man svarvar om sitt kompressorhus, typ sätter i större impeller eller svarvar upp för anti-surge typ T51R-mod, hur påverkar det kompressormappen (grovt sett) och finns det några enkla mätmetoder att själv mäta upp och mappa in sin turbo?

Jag tänker en massmätare före och en efter och tryckgivare före och efter, samt kanske ett tryckrör med ett reglerbart gasspjäll på så man kan reglera flödet ut, och ett Arduino att läsa in alla givarna och skapa en tabell med mätvärden som man kan föra över i ett excelark el nåt :roll:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av Cedric »

Det går alltid mäta och beräkna verkningsgraden rätt enkelt, om du mäter tryck och temp före respektive direkt efter kompressorn. Tänk bara på att ha tempgivare som inte är för långsamma (alternativt kör motorn/bilen statiskt när den bromsas) så att du faktiskt mäter så nära den riktiga tempen som möjligt. Massflödesmätare är ju trevligt, men då måste man ha en som ger tillförlitliga värden också.
Porsche 924 turbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Var finns "alla" compressor maps

Inlägg av whilliam »

Innan man sätter i "större" impeller så skall man undersöka om det finns någon med bättre utformning för det du är ute efter. Färre blad gör att effektkapaciteten ökar och om man följer med vad det gäller bladvinklar och höjd på hjulet (hur långt det sticker ut mot luftfiltret) så kan man komma ganska långt (åtminstone 5-10% effektökning)

Svarvar man själv in ett MWE-spår så är blir den största effekten att turbon fungerar bättre vid låga flöden (man förbättrar verkningsgraden på vänstra sidan i mappen) den blir mer okänslig för surge.
Görs det på rätt sätt vad gäller placering och vinkel så ökar det maxkapaciteten något litet också (gäller speciellt hjul med "splitblad", alltså att det är två höjder på bladen).

När en turbo "bottnar" så skapas det alltid ett undertryck just bakom kompressorns inducer och eftersom flödet är fritt rakt in i MWE-spalten så kan det dras in luft den vägen då.

Hur mycket högre effekt det kan ge med en sån operation beror på bladvinklar och förhållande mellan splitblad och fullängdsblad, vid en test för många år sedan (den första som Martin gjorde slits på) så blev effekten likvärdig på Garrett T03 med trim 55 med slits som trim 60 utan slits
Skriv svar