Avgashus fråga..

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Henke P
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jun 29, 2010 9:52 pm
Ort: Söderåkra (söder om kalmar)

Avgashus fråga..

Inlägg av Henke P »

Go kväll på er :)

Jo det är så att jag håller på att knåpa ihop en smidd underdel samt lite annat runt omkring till min Escort Cosworth..tänkte passa på att även uppdatera mej på turbosidan med då det har hänt en hel del på effektivare snurror än den jag har idagsläget, Det är en GTX 3576 eller 3582 Gen2 som är aktuellt.. Jag har ett pulssplit grenrör med T3 fläns, så ja tänkte försöka att dra nytta av det.. Tänkte höra med er som har mera koll på sådant än mej om detta, jag kan välja mellan ett A/R .63 eller .83 med delat avgashus, jag har gått och klurat på det mindre avgashuset, det som oroar mej är om det bygger mottryck för tidigt..Någon här som har kört med liknande snurra storleksmässigt som har lite info att dela med sej av så vore jag väldans tacksam :)

Mvh/Henke
Escort Cosworth 93'a
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Tore Bjerke »

Hvor mye effekt skal du ha og hvilke kamakslinger er det på motoren? Har du stor durasjon, mye overlap på kamakslingene bør du uansett gå for et større avgashus slik at mot-trykket ikke blir for høyt. m
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av DreRacing@ »

om valet står mellan .63 och .82. Jag ville haft .82
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

För att kunna ge ett seriöst svar så behöver vi veta så mycket som möjligt om motorn, kammar/ungefärlig "portningsnivå"/kompförhållande/ maxvarvtal och bränsletyp.

Kan nog våga rekommendera det lilla men behöver veta mer först. Ett mindre hus går att ändra så att mottryck försvinner men ett stort hus är väldigt svårt att ändra så att laddtrycket kommer tidigare.
Väljer man ett mindre så kan man alltså anpassa det i efterhand/vid bänkningstillfälle inom ett större område.
Henke P
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jun 29, 2010 9:52 pm
Ort: Söderåkra (söder om kalmar)

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Henke P »

Go Kväll :)

Ja skriver i en tråd istället för att svara en o en här..

Angående effekt så är målet (flytande) låt säga ~650 på veven om vi ska höfta nån siffra.Skulle det bli mer än så är det ett plus.. Kamaxlarna är Enem's Z42'or, se om jag kan länka en bild på kartongen där de står spec på dom
https://www1.garaget.org/archive/82/816 ... 949069.jpg

Angående portningen på toppen..jag har lyckats att försnilla bort dom papprerna som ja fick med efter portningen :/det är x antal årsen toppen portades.. men det är inte en renodlad åka raktfram topp med jättehål i..men bra portad skulle ja väl klassa den som..

Kompet kommer att hamna på ~9.5.. gjorde en custom beställning via ppf på DP kolvar som skulle hamna runt ~9.5, ja ska köra på E85..samt köra med lite längre stakar 133.5mm.. Just det där med varvtal är något som jag har gått och klurat själv på ett bra tag på dessa yb spisar om man kör med en balanserad std vev..Vet i början av 2000 talet så hade fredde i västerås problem med sina std vevar när man gick över 8000rpm.. kanske man skulle lägga sej runt 7300-7500rpm som max? någon som har lite mera fakta om varvtal på dessa yb maskiner får gärna skriva något då ja själv är osäker på detta..

Hoppas att jag fick med allt nu grabbar :)

/Henke
Escort Cosworth 93'a
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Du verkar insatt i motorns problematik och jag frågade om varvtal just för att jag också vet hur viktigt det är att ha en turbo som kan ge dig ett tidigt register (eftersom det inte går att varva så mycket med motorn)

Ska lägga lite energi/tid och kolla efter om det verkligen är rätt turbo till dig.
Henke P
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jun 29, 2010 9:52 pm
Ort: Söderåkra (söder om kalmar)

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Henke P »

Tjena igen.

Jag har haft denna bilen sens sommaren 2002, då ett och annat har man snappat upp längs vägen ;)

Man ska inte stirra sej blind på grafer, hittade en volvo 16v 2.3L iofs så den är något större i motorvolym.. Men det verkar knuffa igång rätt så "tidigt" med en 62/62'a :)

http://www.maxxtuning.se/kundbilar/mapp ... bo--simon/

/Henke
Escort Cosworth 93'a
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Tore Bjerke »

Gtx3576 med eksoshus 0,82 er nok et bra valg. Precision og Borgwarner EFR leveres ikke std med twin-scroll T3. Kun T4.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Bild
Garrett (åtminstone 3576) verkar inte bli riktigt rätt till YB motor, den passar bättre till större motor eller mer högvarvig och välflödande maskin. Jämför den stående axeln med S-257 nedanför så ser du att ska man passera 600 motorhästar så ligger den nästan 1 Bar för lågt (jag räknar med att du kommer att behöva ha 2.5 Bar i laddtryck, motsvarar P/R 3.5 i mapparna)
Bild
Schwitzer (numera Borg Warner) har s.k. extended tip, detta medför att trots motsvarande mått på kompressorhjul så blir hjulet "fiktivt större" på exducern och kommer alltså upp i laddtryckskapacitet som om det hade en exducerstorlek nånstans mitt emellan GTX 3576/3582 (även bladvinklar på S200 är gjorda för det högre trycket)

På turbinsidan så går det att få 64mm utloppsdiameter, direkt från fabrikant och jag kan även tillhandahålla en upgrade med 67mm utlopp (tror inte nån annan kan leverera med den turbin)... Utlopps diametern på turbinen är den huvudsakliga faktorn till det mottryck som nämns ovan, ju bättre flöde här, desto mindre risk för motorn tappar ork på högre varvtal (och det är ju där man vill ha toppeffekten ligga)

Garrett 62mm utlopp
Borg Warner 58mm/62mm/64mm (67mm upgrade)
Holset HX40 64mm utlopp
Även en HX40 skulle passa vettigt till motorn och då till riktig låg kostnad

För att resultatet ska bli riktigt bra så krävs ett merjobb/kostnad vad gäller avgashus men prisbilden på både Schwitzer och Holset är så låg så att totalkostnaden skjuter inte iväg.

Kliver du upp ett steg i storlek så är det GTX3582 och S-300 serien man ska jämföra och Garrett har där en kompressor som klarar jobbet galant men tyvärr så är ju turbinhjulet alldeles för litet (resultatet kommer att bli rejält mycket bättre med en lämplig storlek på S-300 och ett custom avgashus)

Vill du tvunget åka Garrett ändå så rekommenderar jag detta hus, A/R är visserligen 0.82 men det är plagierat från Mitsubishi och har en mer gynnsam form för ett brett register (jämfört med Garrets egna och Tial), huset finns att köpa på Ebay och det verkar vara kineserna som förstått att det funkar bättre (eller så har de fått hjälp från nån kunnig beställare)
Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Henke P skrev:Tjena igen.

Jag har haft denna bilen sens sommaren 2002, då ett och annat har man snappat upp längs vägen ;)

Man ska inte stirra sej blind på grafer, hittade en volvo 16v 2.3L iofs så den är något större i motorvolym.. Men det verkar knuffa igång rätt så "tidigt" med en 62/62'a :)

http://www.maxxtuning.se/kundbilar/mapp ... bo--simon/

/Henke
Som du själv är inne på så går det inte att jämföra en Volvo med YB. Det viktigaste för att få en bra spool på en turbo är att kompressormappen stämmer överens
i området kring 150-200 Hp och när motorn är större så kommer det att vara enklare att få det att lira, enklaste liknelsen skulle väl vara att när motorn är 15% större så blir en turbo med 15% mer effektkapacitet lika "lättkörd" på motorn. Ju mindre motorvolym, desto större krav på en rätt anpassad turbo. Ett effektdiagram (med laddtryckskurva) och uppgift om vad du åkte för turbo förr skulle hjälpa en hel del när jag räknar på turbo åt dig.

Effektdiagrammet du länkar till är jag skeptisk till: 1) Den verkar ge c:a 500 Nm på hjulen vid c:a 1.15 Bar och 4500rpm, eftersom det inte finns så mycket att jämföra med så får man ju bara "gissa" förlusterna i bänken och gissar man som andra bänkningar i samma bänk (som jag sett tidigare) så blir det ett alldeles för högt värde i motorn om man räknar om de där siffrorna.
2) olika bänkar skiljer mer på siffrorna än man kan tro och det är ju inte bänken vi skall trimma? Observera att jag kollat med kritiska ögon och blandar in att de inte har nån korrektionsfaktor eller uppgift om barometertryck. Vill du kolla med lika kritiska ögon så jämför vridmomentet på de två kurvorna i denna tråd: https://fordclubsweden.se/forum/showthr ... 2&page=130 Kika just där vridmomentskurvan börjar, jag tycker det verkar ligga kring 120Nm på den ena och 130Nm på den andra och egentligen skall det vara exakt lika?

Att välja max varvtal med en standard YB-vev är knepigt, dina längre stakar hjälper något litet och det beror på att när de är längre så vänder kolven snabbare i bottenläget och långsammare i toppläget, därmed blir "obalans krafterna" mer utjämnade (även motorns mekaniska förluster blir lägre) och det ställs då inte lika höga krav på att vevaxeln måste göra ett bra jobb. De millimetrar du förlängt staken, skulle kunna ge dig i storleks ordningen 150-200 rpm ökad förmåga att varva.

Vad jag har fått lära är att med en "perfekt" oljetillförsel, typ, torrsump, så kan man lägga varvstoppet vid 8200 och alltså kunna dra motorn till dryga 8000 innan växling.
I diverse chip som gjorts genom åren har olika varvstopp valts och de flesta ligger vid 7500 men några få som har 7800, detta borde ge en fingervisning om hur långt man vågar varva när man har originaltyper av oljepump.
Att oljepumpen är viktig beror på att problemet som uppstår vid höga varvtal är att vevaxeln böjer sig så att vevlagrets oljefilm inte blir likformigt tjock i längsled (man skulle kunna säga att den blir kilformig) en viss metallkontakt uppstår i vevlagrens ytterkant och till slut blir kontakten så hård att lagret "spinner" (snurrar i vevstaken). Har man då en perfekt oljetillförsel som innehåller minimalt med bubblor och även har ett högt flöde, så klarar man lite högre varvtal inna denna metallkontakt uppstår.

Viktigt är också att lagerspelet inte är för tight, en tjockare olja rekommenderas och ett lagerspel på minst 7 hundradelar.

Riktigt orättvist att en Volvo B230 har oljepump med motroterande kugg (YB har internrotor, vilken begränsar flödet när varvtalet ökar) samt vevaxel med 8-vikter, byter man stakar o kolvar på en B230 så varvar bottendelen 10000 utan bekymmer.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Ditt, något höjda, kompförhållande gör att laddtrycket kommer lite senare (vridkurvan kan dock bli tidigare eftersom motorns förbränningsverkningsgrad ökat).....
De längre stakarna sänker vridet (väldigt lite) i området där turbon börjar jobba (3500-4500)...
E85 höjer effekten i samma område (jämfört bensin) och ger även tidigare laddtrycksuppbyggnad (effekten ökar, hela vägen ända nere från "sug området")
Att du valt twin entry ger 2 former av förbättring i området kring spool, den ena är att motorn jobbar bättre när bankerna är separerade och den andra är att trycket som når turbon inte blir lika "utspätt" som om alla rör varit gemensamma (hårdare pulser)

Du borde ta en diskussion med Big Al om körbarhet, han åker en variant på S-200 som har väldigt god körbarhet (ganska lik den som Malzon har i länken till fordclub ovan)
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av jompazx »

whilliam skrev:Ditt, något höjda, kompförhållande gör att laddtrycket kommer lite senare (vridkurvan kan dock bli tidigare eftersom motorns förbränningsverkningsgrad ökat).....
De längre stakarna sänker vridet (väldigt lite) i området där turbon börjar jobba (3500-4500)...
E85 höjer effekten i samma område (jämfört bensin) och ger även tidigare laddtrycksuppbyggnad (effekten ökar, hela vägen ända nere från "sug området")
Att du valt twin entry ger 2 former av förbättring i området kring spool, den ena är att motorn jobbar bättre när bankerna är separerade och den andra är att trycket som når turbon inte blir lika "utspätt" som om alla rör varit gemensamma (hårdare pulser)

Du borde ta en diskussion med Big Al om körbarhet, han åker en variant på S-200 som har väldigt god körbarhet (ganska lik den som Malzon har i länken till fordclub ovan)
varför kommer laddet senare av högre komp?
mvh! Jonathan Hall
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

För att motorns förbränningsverkningsgrad ökar och då minskar motorns avgivna energi från avgasutloppet och ökar i stället på vevaxeln.

Även expansionsförhållandet ökar (skillnaden mellan när kolven är i topp tills avgasventil öppnar) större expansionsförhållande ger mer energiöverföring till veven och kallare avgaser.

"motortrimmarvärlden" är full av felaktiga "statements" ett av dem är: "högre komp ger tidigare ladd för att sugmotorn ger mer hästar"
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av Love »

Så här ser bromsdiagrammet ut på en liknande motor som din med GT30 bb,tror det var ett tial 0.86 avgashus på den. Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus fråga..

Inlägg av whilliam »

Jag behöver ha kurva med laddtryck också, detta för att kunna bedöma hur mapparen lagt tändkurvan i uppspolningsområdet, (behöver räkna om till Nm/Bar i det området)
Är det mätt på nav eller rullar så är det bra om man får nån uppgift om förlusteffekt också.

Snygg kurva :thumbright: Lite mer tid lagt på den så att vridkurvan blev mer utjämnad/rak hade gett en ännu mer lättkörd motor. GT30 funkar bättre till YB eftersom det är en mindre turbo. Runt 400-450 motorhästar på bensin och upp till 500 på Etanol kräver inte nå mycke av turbon på dessa motorer men vill man komma längre så börjar det bli mer noga med valet.
Skriv svar