b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av T-23 »

149mm stake har 24,7mm bredd i lilländan och 29,4 bredd i storändan. Ska köra med org turbo kolv. Då styr den både i kolven och på veven. Fungerar det? Känns som om den bara ska styra på ett ställe. Hur har ni gjort, som kör med 86mm vev och turbokolvar. Med vänlig hälsning Peter Moberg.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av Jens Gustavsson »

stor risk att kolv styrnigen och vev styrningen vill olika saker och då blir det tråkigheter. köp rätt stakar eller lämna dem till nån firma som kan smalna ned dem till B230 brädd.

mvh jens
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av T-23 »

Finnes inga andra i 149mm längd. Dom är till B230, men passar nog bättre till eftermarknads kolv, som är mera öppen vid kolvbulten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då skulle jag bearbeta ned dem i stor ändan till B230 mått. ett enkelt jobb för den som har bra maskiner och vet vad han gör.
jag har en sån kombo till en kl stroker vev här också. blir billigt och riktigt bra :thumbright: har även till en 92 vev.

B230 har så bra kolvar så jag skulle inte byta dem till nått annat.
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av T-23 »

Då styr din i kolven. Det borde gå att slipa ur i kolven någon mm på varje sida och låta staken styra på veven. Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av T-23 »

Om man ska köra med 152mm stake och turbokolv, hur mycket bör man svarva av då. Räcker det att ta 2,5mm på kanten? Och lämna groppen orörd. Blir kompet för mycket då? 152mm stakarna finnes i smala utförandet (24,7mm).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230 med 86 vev och 149mm stake och turbokolv.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jo då jag kör B230 så kör jag alltid kolvstyrt då det alltid fungerat perfekt med orginal kolvarna. ska man köra nån typ av skelett kolv så är det nog bättre att styra på veven då sånna kolvar inte ligger tilräckligt stabilt i loppet.

kompan blir sällan för hög i dagens läge med de fina efi systemen och E85. skulle det dock bli det så kan man ta upp lite på högflödes sidan i förbränings rummet. eller om man ska ladda mycket över 2 bar så kör man större klämspalt med special bearbetad topp eller tjock toppackning.

mvh jens
Skriv svar