Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av ainok »

Hej!

Hade tänkt dra en fuling och slippa lämna bort blocket på honing.
Frågar innan jag gör något dumsnålt och puckat... :doh:

Hur mycket kan man borra en B230 om man vill använda originalkolvar?
Jag har ett FK block hemma som är något koniskt och orunt.
Jag tror jag att kommer behöva lägga mig på minst 96,05 för att det ska bli helt rent.
Är det acceptabelt?
Tanken är att borra det i arborrverket på jobbet och sedan hona med biltemastenar för att få kryssmönster.

Jag kollade i volvos verkstadshandbok för B230 och där verkar maxtolerans ligga på 96,10 men den toleransen är ju kanske inte satt med rejäl turboöverladdning i åtanke.

Motorn jag har hemma har följande delar;
B230FK block
531-topp, planad och portad. Slipade std ventiler, nyfrästa säten
C:a 9,5-10:1 komp
KLR T3 kam
Originalkolvar
Kina H-Profil som jag har monterat nya bussningar till (Har använt JM7). Ska honas i båda ändar. Lämnar bort det.
MaxxEcu
1680cc spridare
BorgWagner S200 SX-E 252
Hembyggt ormbo.

Siktar på 500hk på E85.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om du borrar den så får du byta kolvar, om du skall horna får du vara försiktig så att du inte tar för mycket.
Mvh Jonas E
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av ainok »

Jonas Enderlein skrev:Om du borrar den så får du byta kolvar, om du skall horna får du vara försiktig så att du inte tar för mycket.
Mvh Jonas E
Tror inte du förstår vad jag menar.
Bara för att man ”borrar” (man använder ju ett arborrhuvud) så behöver man ju inte byta kolvar. Eller?

Kan arborra, eller ”borra” som man säger 0,01mm om jag vill det.

Antingen vet du något jag inte vet eller så antar du att jag menar att borra ÖD1 med ”borra”
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av hauge »

nej, det är inte kritiskt så tills vida att det faktiskt att det är kolvringarna som tätar. Utan att ha funderat hur mycket du tänkte hona så: Du kan få kolvslammer och något försämrad tätning av kolvringarna, men världen går inte under
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av Jonas Enderlein »

ainok skrev:
Jonas Enderlein skrev:Om du borrar den så får du byta kolvar, om du skall horna får du vara försiktig så att du inte tar för mycket.
Mvh Jonas E
Tror inte du förstår vad jag menar.
Bara för att man ”borrar” (man använder ju ett arborrhuvud) så behöver man ju inte byta kolvar. Eller?

Kan arborra, eller ”borra” som man säger 0,01mm om jag vill det.

Antingen vet du något jag inte vet eller så antar du att jag menar att borra ÖD1 med ”borra”
Ok, borra och horna så att du får ett kolvspel på 3 till 4 hundradelar då altså 0,03 till 0,04 spel efter att du även har hornat.
Borra inte för mycket för då har du snart kolvknack!
Mvh Jonas E
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av Jarmo Y »

Jag hade en opel cih turbomotor som knackade som diesel när motor var kallt. 0.1mm kolvspel, 94mm smidd kort kolv, vevlager spel 0.07mm. Motor gick aldrig sönder. 1.7 bar övertryck.
En kompis har v8 twinturbo, mycket mer än 0.1 mm kolvspel. Har gått 7.82/283 1/4 mile.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av whilliam »

Om man honar för mycket, så att det finns risk för kolvslammer, kan man peena upp kolvarna större i skjörten genom att knacka med en 13-15mm U-nyckel på skjörtens insida. Ett gammalt knep som är nästan helt bortglömt nuförtiden.
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av Hasse M »

Intressant tråd då jag har samma "problem". Har nya kolvar med rätt höjd för en vev med 86mm slag (marinvev) men ett block som är begagnat men väldigt lite kört.... ca 4000 mil.
William, hur mycket kan man öka kolven diameter i runda slängar och vad är max spel mellan kolv och cylinder. Jag vet att som Jonas skrev 3-4 hundradelar kanske är önskvärt men eftersom det tåget redan gått så att säga vore det nice att veta om 6-8 hundradelar också funkar bra. (helst utan slammer då) Jag ska också ha den som gatbil och vill att det ska hålla en stund...läs några tusen mil i alla fall.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av whilliam »

Fick inget svar som du kan gå på så specifikt som du frågar, enligt vad jag förstod är Volvos kolvar pressgjutna "hypereutectic" och är något starkare än vanliga gjutna de är däremot inte i närheten av lika sega som en smidd (testar du att bryta av skörten på en skrotkolv, så kommer du aldrig att montera såna i en trimmad motor och jag kan omöjligt fatta att en del tycker att de är "bra" )

När man penar så skall man försöka öka diametern vid området 5-10mm upp från nederkant och det bör gå att öka uppåt en tiondel beroende på hur länge man orkar stå o banka Om detta försvagar kolven så att det finns risker fick jag inget säkert svar på men om det hade varit en smidd kolv hade det garanterat hållit. Nästa fråga blir hur stor skillnad man vågar ha mellan kolvens ringområde och skörten, ju större skillnad man har här desto större risk för snabbt slitage på anliggningsytan för kolvringarna, kolven kommer ju att röra sig mer i sidled även om det inte slamrar längre.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av nkro »

På en gammal Saab V4 med 90 borr använder dom 6-8 hundradelar spel på gjutna kolvar till rally sugmotor
Niklas
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: Hur mycket kan man borra en B230/Originalkolvar

Inlägg av Hasse M »

Om man måste krypa till korset och köpa en överdimension undrar jag om det finns nån som säljer "färdiga" kit till B230. Känner mig inte kompetent att speca varenda detalj på kolv och ringar. Jag har en marinvev med 86mm slag och 16V topp och det är ju inte en helt ovanlig kombo. Har H-stakar med 152mm längd på så kolvarna lär ju vara några mm lägre i höjd men vet inte riktigt vad som är optimalt i kompression. Förbränningsrummen är marginellt bearbetade så volymen är nära original.
Nån som har nån rekommendation om den ska turbomatas och ambitionen är att ha ett brett register med bra botten och ca 500hk på drivhjulen ev. med hjälp av E85? Men kommer att se vad jag kan få med vanlig bensin först.
Skriv svar