Har tidigare kört med den orange markerade kamaxeln men hittade nu i gömmorna en kamaxel med 5 grader retard på insug och undrar om det kan gynna min motor på något sätt?
Mercedes M103
3L sexa 12v
1.3 bar
Eftersom bilen används till drifting så är ett tidigare ladd och körbarhet viktigare än effekt.
Värden @ 2mm lyft
Bänkpapper med orangemarkerade kammen
Så vilken utav dom här kammarna tror ni skulle göra sig bäst?
//Tapper
Val av kamaxel till M103
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Val av kamaxel till M103
Av de fyra öppnings/stängningseventen på ventilerna så är det insugets stängningstidpunkt som påverkar motorns register mest. Senare stängning ger normalt högre effekt på höga varv och sämre på låga, tidigare stängning gör att man tappar efterfyllning av cylindern och därmed effekt men det kan göra så att effekten ökar på lägre varvtal eftersom det hindrar reversion/"tillbakablåsning". Troligen blir det sämre för dig att byta kam. (men toppeffekten ökar säkert lite)
Vad har du för turbo? Rätt avstämd turbo till motorn är det som gör allra störst skillnad för körbarheten, antingen gör man om/byter turbon eller så gör man om motorn så att den bättre stämmer till befintlig turbo.
Vad har du för turbo? Rätt avstämd turbo till motorn är det som gör allra störst skillnad för körbarheten, antingen gör man om/byter turbon eller så gör man om motorn så att den bättre stämmer till befintlig turbo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Val av kamaxel till M103
Kom att tänka på en variant, byter du kam och kompletterar med ställbart drev så kan du testa fram ett läge där du ligger mer normalt med insug men mer avancerad avgas.
Denna kombination kan ge dig högre effekt vid område för spool.
Denna kombination kan ge dig högre effekt vid område för spool.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel till M103
Tack för svar! Jag är juh inte direkt missnöjd med motorn just nu då den presterar sjukt bra, men jag tänkte bara om det går att få den lite bättre.
Med originaldrevet så kan jag retardera och avancera 3 grader iaf.
Dock så ser nya kamaxeln lite "aggressivare" ut i ramperna än den gamla dvs snabbare öppning/stängning, vilket kanske inte är supersnällt när man ligger mycket varvstopp?
Med originaldrevet så kan jag retardera och avancera 3 grader iaf.
Dock så ser nya kamaxeln lite "aggressivare" ut i ramperna än den gamla dvs snabbare öppning/stängning, vilket kanske inte är supersnällt när man ligger mycket varvstopp?