Val av kamaxel till M103

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Val av kamaxel till M103

Inlägg av Tapper »

Har tidigare kört med den orange markerade kamaxeln men hittade nu i gömmorna en kamaxel med 5 grader retard på insug och undrar om det kan gynna min motor på något sätt?

Mercedes M103
3L sexa 12v
1.3 bar

Eftersom bilen används till drifting så är ett tidigare ladd och körbarhet viktigare än effekt.

Värden @ 2mm lyft
Bild

Bänkpapper med orangemarkerade kammen
Bild

Så vilken utav dom här kammarna tror ni skulle göra sig bäst?

//Tapper
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av kamaxel till M103

Inlägg av whilliam »

Av de fyra öppnings/stängningseventen på ventilerna så är det insugets stängningstidpunkt som påverkar motorns register mest. Senare stängning ger normalt högre effekt på höga varv och sämre på låga, tidigare stängning gör att man tappar efterfyllning av cylindern och därmed effekt men det kan göra så att effekten ökar på lägre varvtal eftersom det hindrar reversion/"tillbakablåsning". Troligen blir det sämre för dig att byta kam. (men toppeffekten ökar säkert lite)

Vad har du för turbo? Rätt avstämd turbo till motorn är det som gör allra störst skillnad för körbarheten, antingen gör man om/byter turbon eller så gör man om motorn så att den bättre stämmer till befintlig turbo.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av kamaxel till M103

Inlägg av whilliam »

Kom att tänka på en variant, byter du kam och kompletterar med ställbart drev så kan du testa fram ett läge där du ligger mer normalt med insug men mer avancerad avgas.

Denna kombination kan ge dig högre effekt vid område för spool.
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Re: Val av kamaxel till M103

Inlägg av Tapper »

Tack för svar! Jag är juh inte direkt missnöjd med motorn just nu då den presterar sjukt bra, men jag tänkte bara om det går att få den lite bättre.

Med originaldrevet så kan jag retardera och avancera 3 grader iaf.

Dock så ser nya kamaxeln lite "aggressivare" ut i ramperna än den gamla dvs snabbare öppning/stängning, vilket kanske inte är supersnällt när man ligger mycket varvstopp?

Bild
Skriv svar