Sida 1 av 1

Turboproblem ford 1.6 tdci

Postat: ons feb 12, 2020 2:13 pm
av thomas_falun
Hej

Behöver lite rådgivning kring en bil jag hjälper en kompis med. Gäller en Ford Focus 1.6 TDCI 2009. Den sätter två felkoder efter en stunds körning:

P0234 - Turbocharger/Supercharger 'A' Overboost Condition
P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition


Bilen har en sk VNT turbo (ingen wastegate). Vacuum öppnar/stänger vnt-ventilerna och det är är min fundering kommer. Jag testa att tvinga armen från vacuum-klockan till ändlägena och nedåt går bra. Uppåt däremot går den inte hela vägen utan tvång. Se video: http://thomashellstrom.com/tdci/Ford.mp4.

Väl i övre läget krävs en del kraft för att få ner den, går rejält trögt.

Min gissning är att ventilmekanismen inuti turbon sotat/kleggat ihop alternativt är utsliten. Nu är jag dock ingen turboguru och funderar huruvida det skulle kunna vara så att ventilerna aldrig ska gå upp i översta ändläget? Tänker om det är konfigurerat att vara så?

//Thomas

Re: Turboproblem ford 1.6 tdci

Postat: ons feb 12, 2020 4:19 pm
av whilliam
Jättevanligt att nozzlarna kärvar och därmed sätter felkoder, går att ta isär turbon och putsa rent men det vanligaste är att köpa ett nytt nozzelpaket

Re: Turboproblem ford 1.6 tdci

Postat: ons feb 12, 2020 7:13 pm
av dundersmurfen
Det kan gå att motionera igång mekanismen igen om man juckar ordentligt på den. Ta bort vacuumklockan så du kommer åt

Re: Turboproblem ford 1.6 tdci

Postat: tor feb 13, 2020 11:25 am
av thomas_falun
Börjar med att jucka en stund :-) Risken är väl att den kärvar ihop igen.. Sen är frågan varför den kärvat ihop. Sot/koks/klegg.. Att det läcker vacuum händer ju men finns det nån möjlighet att en trasig reglering håller kvar vacuum och därför inte släpper upp helt?