2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av niklas117 »

Hej har en lätt trimmad b230fk som jag fick ihop i slutet av sommaren, strax innan jag ställde in den innan höst/vintern. För ett par veckor sedan hade jag bort grenröret o såg då att 1an och 2an cyl var sotiga och 3an o 4an var rena.
Grenrörets fläns var slagen så låg inte hundra emot vilket gjorde att 4ans packning gick under mappningen, har nu fräst av flänsen.
Frågan är om detta kan gjort att 2 portar sotat , eller ska man fara att de kan vara toppackningen/spricka i topp mm? Märkte inget om att toppen skulle vara skadad under mappningen, inget onormalt tryck i kylsystemet mm. Vågar man tuta o köra ? Vad säger experterna? :D

Motorn ligger på 400hk o går på e85. Match portad topp, o lite lätt filad i förbränningsrum, alla uppmätta till samma volym.


Bild

Bild
Stift från 2an och 3an
Bild
Ska göra komptest så fort jag fått på startmotorn för o se lite
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av hauge »

komptest ... inte fel med så mycket data som möjligt, men ojämn kompression skall inte påverka så mycket. Jag är mest förundrad över varför två portar är så rena
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av dundersmurfen »

Kan det vara så att 2 spridare flödar mer å där blir det sotigt å dom som går snålt går varmare och bränner bort sotet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av The »

Rent brukar ju innebära vattenläcka
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av niklas117 »

dundersmurfen skrev:Kan det vara så att 2 spridare flödar mer å där blir det sotigt å dom som går snålt går varmare och bränner bort sotet
Spridarna flödestestades under mappningen, motorn har bara gått några timmar sedan den mappades ca 10h .

Vad mer skulle kunna få de 2 cylindrarna att gå värmare ? Bör man vara orolig av detta ?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 2st sotiga portar/ 2st rena portar. B230fk

Inlägg av niklas117 »

The skrev:Rent brukar ju innebära vattenläcka
Okej, han inte köra alls mycket innan jag ställde in bilen, var en ca 4 gånger jag var ute o åkte, på den tiden kunde jag inte se att de försvann något vatten. Vattenläcka genom packningen tänker du då ?
Skriv svar