VW 2.5 tdi PD. fundering/problem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

VW 2.5 tdi PD. fundering/problem

Inlägg av Robert Markström »

Jo detta är ju en sånhär som äter kamaxlar, och den här var mätt så jag har nu satt i en ny kamaxel. Problemet
kom att i all hast & iver att få den bytt så kollade jag inte åt vilket håll kamaxelnockarna på 1ans cylinder låg
när jag hade nollat upp den. har använt Laser tools stora sats till 2.5 tdi pd.


Det är ju alltså såhär då att man sätter in ett verktyg i vevaxel i framkant som man låser den med, detta passar bara
åt ett håll så här är det omöjligt göra fel. Kamaxeln däremot har bara ett spår i framkant & det är helt centrerat så
det går alltså låsa den i 2 lägen "rätt". när jag ska lägga i den nya kammen inser jag mitt misstag & börjar försöka googla
lite om vilket håll kammen ska ligga när man nollar upp motorn med dessa verktyg. enda jag hittade var att den skulle
ligga likt ett V på 1a cyl så det gjorde jag.

kruxxet nu är då att den bara startar med kamaxellägessensorn urkopplad. kopplar jag i den vägrar den starta.

på en 4cyl kan jag ju lägga i kammen 180 (kamaxelgrader) grader fel & motorn skulle funka. hur blir det när det är 5 cyl?
bör ju bli samma som för 4 cyl så motorn skulle funka..? fast iofs så sitter triggerhjulet för kamlägesgivare på drevet
som inte är felvridet. så då borde den försöka öppna injetorerna på avgastakten...? jag behöver kaffe..

bilen kördes in i garaget för egen maskin. enda jag gjort är att byta kamaxel, lyftare 6 kamlager
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban