Vill tala om ett fenomen jag träffat på några gånger där vi felsökt massor utan resultat. Det är turbomotorer, och när man drar ur dom så verkar allt som det ska och rätt vad det är vid säg 4000 till 5500 varv så stannar accelerationen helt av, lambda å tändning ligger fint och trycket ligger kvar men börjar svaja sakta ihop med varvtalet. Fast man håller stumt så orkar maskinen inte varva vidare utan svajar sakta några 100 rpm upp och ner. Har hållt stumt i 15 sekunder å loggat men inget konstigt har gått att se.
Fick idén att plocka loss ett tryckrör så motorn får suga atmosfär själv och den varvar vidare så snällt till riktiga stoppet vid 7200rpm.
Har inte riktigt fattat hur det är möjligt men en turbo som känns helt frisk och man inte kan se nåt fel på kan tydligen sätta stopp rejält. Har även sett turbos som liksom tappat orken utan något kännbart ändrat glapp men hållt en halv säsong innan den dog. När kunden köpt en ny likadan turbo så har dom där försvunna 100 / 150 hästarna hittat tillbaks.
Så om nån springer på ett mysko "mekaniskt" varvstopp som inte verkar ha nån förklaring så häng av ett laddrör och prova dra ett pull. Det är väldigt simpel felsökning jämfört med alla möjliga saker man kan undersöka. Detta har nog hänt på 5 bilar under hela tiden jag hållit på med bilar så det är inte vanligt. Men det var alldeles nyligen vi löste detta knepiga problem med det enkla testet, skönt att få en äntligen få en förklaring på dessa saker som satt griller i huvudet
skumt mekaniskt varvstopp
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
skumt mekaniskt varvstopp
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: skumt mekaniskt varvstopp
Vi råkade ut för ett liknande fenomen i en kundbil.
Volvo T5 med det "bättre" originalröret med en BW SXE257 med lilla avgashuset på. Spoolade hysteriskt fort och byggde mottryck, men det var inte det enda problemet.
Störst problem gav returledningen ifrån 50mm wastegaten in i downpipen igen för fick den ladda nästan fritt så varvade den ur som den skulle, men försökte vi begränsa laddtrycket så fick den ett mystiskt varvstopp precis som du beskriver. Efter att leda ut wastegaten längre ner i systemet gick det mycket bättre.
Volvo T5 med det "bättre" originalröret med en BW SXE257 med lilla avgashuset på. Spoolade hysteriskt fort och byggde mottryck, men det var inte det enda problemet.
Störst problem gav returledningen ifrån 50mm wastegaten in i downpipen igen för fick den ladda nästan fritt så varvade den ur som den skulle, men försökte vi begränsa laddtrycket så fick den ett mystiskt varvstopp precis som du beskriver. Efter att leda ut wastegaten längre ner i systemet gick det mycket bättre.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)