Krökta vevstakar av kondens?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
manges14
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre feb 07, 2014 7:26 pm

Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av manges14 »

Har en fråga till motorexperter?

Har köpt en ny Mercedes Sprinter 316cdi -19. Har märkt i vinter att när man backat ut från ett varmt garage ut i vinterkylan och gasat iväg så bluddrar motorn och vill inte varva upp under några sekunder, men sedan gå rent och hur fint som helst.
Har fått förklarat för mig från en som jobbat på Mercedes att det bildas kondens i intercoolern som fryser till is när man kör i kallt väder. Sedan när man kör in i värmen så smälter isen och blir till vatten, som senare sugs in i motorn när man startar och ger gas.

Har en kompis som också köpt en likadan Sprinter som det gjort sprecis samma sak på. Han förde in sin bil till BilDahl som konstaterade att en eller flera vevstakar har blivit krökta av kondens vattnet som sugits in i motorn. De har tydligen mätt upp vevstakarna via spridarhålen.

Så min fråga/frågor:
x Kan det verkligen bildas så mycket vatten att det kröker
vevstakarna? Motorn går hur bra som helst, märker inte
något på motorgången.
x Kan det vara så att den bluddrar och inte går att varva
upp därför att det kommer vatten på någon givare?
x Kan man mäta upp och konstatera böjd vevstake via
spridarhålet, för den kan ju omöjligt vara mycket böjd?


Anledningen till att jag inte vill åka in till Mercedes med bilen nu är pga att jag inte har möjlighet och är beroende av bilen i mitt jobb, den går ju som sagt hur bra som helst :-)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av Steve »

Har dom nån lösning på kondensproblemet?

På nån Volvolastbil fick man borra hål i nedre gaveln så vattnet kunde rinna ut(tror man lämnade hålet öppet också, men går ju dra in en plåtskruv när det inte är risk för kondens)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av magnaten »

Vet att på vag så borrades det ett litet hål i botten på intercoolern för att få ut kondensvatten, inget kunderna av personbilarna märkte tydligen.
Fick det berättat av en meck

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
kör 5-axligt
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av ainok »

Mäta upp stakarna via spridarhålet?
Lät oerhört luddigt.

Hur skulle man kunna ta ett sånt mått?

Även om man på något sätt bökar ner en indikatorklocka så är det ju koks etc på cylindrarna så man får ändå inget pålitligt mätresultat
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av whilliam »

Nu vet jag inte alls hur de gör men man skulle kunna tänka sig att de har ett specialverktyg som går ner i förbränningsrummet precis lagom långt för att "låsa"/stoppa kolven när det är iskruvat och man vevar runt motorn för hand.
På en motor som råkat ut för haveri så räcker det att då konstatera att en av stakarna är krökt så pass mycket så att det går att veva runt fritt när verktyget sitter på plats.
Drangen
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 17, 2022 6:04 pm

Re: Krökta vevstakar av kondens?

Inlägg av Drangen »

Hej jag har en Sprinter 2020 med samma kondens problem,hur har de gått för er har ni fått nån åtgärd?
Skriv svar