Borrning block

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Borrning block

Inlägg av Kermir »

Finns det någon vänlig själ här,Väster-/Norrbotten ,som kan borra ett block? Vet att det finns motorslipar här och där,men i lite fel prisklass än jag tänkt.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Borrning block

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om du inte vet någon som skall ner till Stenungsund, jag borrar motorblock.
/Jonas E
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Re: Borrning block

Inlägg av Kermir »

Nej,inte vad jag vet iallafall,men har dig i bakhuvudet;)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Borrning block

Inlägg av »

Frågan är vilken prisklass du tänkt dig?
Oftast får man vad man betalar för
Har hört om motorer borrade för typ femhundringen till folkrace mm som ej är honade riktigt ej använt stressplatta och som aldrig slitit in sig rätt utan vevhusventilerat och nött upp kolvringarna väldigt fort.
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Re: Borrning block

Inlägg av Kermir »

Det ÄR till folkrace,och fått många block borrade i ett riktigt simpelt borrverk,som har blivit helt acceptabla.Men den borraren har slutat med dessa arbeten.Så det går att få block bra borrade ,utan att den har någon fin skylt utanför dörren .Finns alltid folk som är duktiga på vad dom gör,utan finskylten,massa makiner och anställda som ska betalas,så är det inom alla yrkeskategorier,men det gäller att hitta dom;)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Borrning block

Inlägg av psa »

Borra kan ju vara en sak, men honing behöver göras med rätt grejor, ju modernare design på kolvar/ringar ju mer noggrant är det.
Där spelar utrustningen en betydande del.
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Re: Borrning block

Inlägg av Kermir »

Borra och hona är ju precis lika noga.Men som jag skrev ,det är till folkrace,så det går inte att skicka in blocket för borrning och honing för en massa tusenlappar,hur gärna jag än skulle vilja.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Borrning block

Inlägg av psa »

Borrningen är viktig, självklart, men det går att göra med enkla maskiner.
Att få honingen rätt är en helt annan sak, det handlar inte bara om att det skall bli runt (stressplatta + styrning), utan om rätt vinklar och rätt yta.
Kör man äldre ringar som Volvo hade förr så är det mindre känsligt då dom är tänkta att slitas in under en längre tids körning, men många moderna ringar har bara några minuters inkörning så felmarginaler existerar inte.
Det finns flera exempel där även biltillverkare har försökt komma undan billigt, men det går inte när det gäller honing idag.
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Re: Borrning block

Inlägg av Kermir »

Tredje gången jag skriver det,det är ett block till FOLKRACE,så det säger sig självt att det inte går att kosta på hur mycket som helst.Men man kan dra allt till sin yttersta spets,och läsa vad alla skriver och har åsikter om,att allt ska göras si och så.Jag är fullt medveten att det finns mer avancerade metoder att få till ett block,men som sagt ,inte inom mina ekonomiska ramar .Och sen har jag bara bra efarenheter av " hemborrade" block,så vi kanske kan inrikta oss på nån som kan borra ett block , och inte hur det borde göras.Inge illa menat.;)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Borrning block

Inlägg av psa »

Jo vi kan fokusera på att det är till folkrace.
Men det är mer än värt att nämna, speciellt när du tar upp det själv gång på gång och tycks ha nån romantisk bild av gamla gubbar med fingertoppskänsla, det fungerade med äldre teknologi men inte med den nyare (vad du har tänkt att köra med har jag dock ingen aning om).
Det finns en anledning till att det kostar mycket, hos vissa, vissa tar väl bra betalt oavsett vad dom har för utrustning.
Kermir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 10, 2020 10:19 am

Re: Borrning block

Inlägg av Kermir »

Det är just det,du har inte en aning vad det är för block,men ändå fortsätter att tjata om att det måste kosta en massa pengar,annars fungerar det inte.
Nu lägger vi ner det här,så gör jag som jag vet fungerar bra,har säkert fått 20-30 block borrade ,som blivit helt ok,så får du lämna in dina block dit du vill,ok?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Borrning block

Inlägg av psa »

Detta är ett diskussions forum, så om du skriver saker som kan bli väldigt fel så får du nog räkna med att någon tar upp nyanserna av det hela.
Jag var ganska tydlig i det jag skrev, att med modern design på kolv/ringar så är honing kritisk, detta gäller oavsett Block.
Att du har varit nöjd har du uttryckt och jag ifrågasätter inte i det, att du har en snäv budget förstår jag också och jag lägger mig inte i det heller, men när du uttrycker att det inte är nödvändigt och det är "åsikter" så bjuder du själv in till diskussion.
När du tycks blanda ihop saker också ger du intrycket av att du inte har förstått och då får du nog räkna med att folk kommer ta upp det.

För att svara på din fråga, hör med nån mekanisk verkstad eller hör efter med folk i bygden, det finns alltid någon med en fräs som har möjlighet att borra billigt. Dom som gör det ofta har förmodligen enklare grejor för att hona också.
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Borrning block

Inlägg av m6 »

Kermir skrev:Tredje gången jag skriver det,det är ett block till FOLKRACE,så det säger sig självt att det inte går att kosta på hur mycket som helst.Men man kan dra allt till sin yttersta spets,och läsa vad alla skriver och har åsikter om,att allt ska göras si och så.Jag är fullt medveten att det finns mer avancerade metoder att få till ett block,men som sagt ,inte inom mina ekonomiska ramar .Och sen har jag bara bra efarenheter av " hemborrade" block,så vi kanske kan inrikta oss på nån som kan borra ett block , och inte hur det borde göras.Inge illa menat.;)
Har en borrmaskin och ett sunnen honings huvud typ an med friktions ut matning att sälja kanske vore något för dig
Väntar på min nya maskin som jag borrar och plan fräser i en uppspänning :)

Bild

Bild

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Borrning block

Inlägg av dundersmurfen »

Får man fråga varför det kostas på borrning på en folkrejs maskin? Det är väl billigare att bara skaffa en begagnat block så slipper man ju även kosta på nya överdim kolvar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Borrning block

Inlägg av »

I volvoväg byggs det ju endel 2,5 liters motorer för större tävlingar mm och gör man det på b23 block börjar de va få som inte är mer än 10 hundradels mm slitna då blir det rejält med kolvspel om man bara hornar och vändkanterna måste ju bort.
Antar det är samma gällande saab motorerna mm.
Skriv svar