krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av nitroz »

köpte en amazon -61 med original B18 som stått sedan 1994 (26år)
Det knackade som fasen i den och det var en krökt stötstång
några ventiler gick väldigt trögt, men tänkte ej mer på detta, då alla styrningar och ventiler ändå skulle bytas och jag räknade med att detta var felet
kollade lyftarna och de såg helt ok vid enklare/snabbare kontroll.
renovering av toppen med nya ventiler och nya styrningar och mirafrästa säten

jag ställde ventilspel på ca 0,4- 0,45 och efter jag kört en sväng (och besiktigade även bilen) så tyckte jag att det tickade ganska mycket och efterjusterade ventilspelet till ca 0,30-0,35 på insug och 0,35-0,4 på avgas (någon låg då på ca 0,55 och någon på 0,6) då gick bilen väldig lugnt och tyst och fint (som de skall göra när de är helt original)

dagen efter kör jag bilen hem och parkerade i vår ganska branta garageuppfart och skulle starta den några timmar senare och då knackar den som fasen igen
tar av ventilkåpan och då är två ventilstänger krökta
vad kan vara felet?
det är lite "blött" på utsidan av förgasarfoten. kan det vara att förgasaren flödat så mycket att det fyllt 2st förbränningsrum?
kan det bli ejektorverkan på bränslet?
Senast redigerad av nitroz den ons maj 13, 2020 8:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
Old kadett never die They just get faster
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: krökta stötstänger B18

Inlägg av hauge »

kliar mig också i huvudet... en cylinder är inte tät utan bensinen letar sig förbi kolvringarna, speciellt via kolvringsgapet, så det låter lite långsökt. Att en mer eller mindre originalbil/motor skulle få bensinen att rinna genom förgasaren (från tanken) med någon slags hävertverkan har jag aldrig hört talas om. Det vore ytterst konstigt om biltillverkaren(arna) inte tänkt på det långt innan bilen blev tillverkad. dvs jag har aldrig hört talas om att detta skulle kunna hända, speciellt när garageuppfarter var brantare förr.
Vilka stötstänger var det som kröktes? i relation tilll hur bilen lutade.

Jag är mer inne på taskig smörjning av ventilskaften pga att de gick lite trögt... var det avgas eller insugsventiler?

lossa på inställningen till de krökta stängerna så känner du åtminstone att vipparmarna löper lätt, även om jag aldrig hört att det skulle vara problem på en b18/20

Kanske Jens med nutida vana med dessa motorer har bättre input... var ett tag sen jag meckade b18/20
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Re: krökta stötstänger B18

Inlägg av nitroz »

Tagit av toppen nu och 3:ans insugsventil sitter ganska hårt fast och ventilstyrningen på 1:an har dragits ner
2ans o 4 ans insugsventil går lite trögt oxå
det ser ut som det är någon klägg som sitter på ventilen som "limmat" fast ventilen i styrningen (ser lite ut som permatex)
skall göra rent dom i morgon och se om de går lätt igen
det har även blivit ca 0,5mm beläggning på ventilerna (de ser ut att suttit där i 40år, men detta har blivit på 2-3dagar)
kan det vara något som föregående ägare haft i tanken som stelnar
Old kadett never die They just get faster
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av hauge »

min tanke/id'e är att ventilerna har gått för trögt och skapat för mycket friktionsvärme så att det svarta permatexliknande är helt enkelt nedbruten olja. Jag ser inget som annars skulle kunna ge resultatet du har fått. Det finns brotchar för ventilskaft så att det blir ett bra/rätt spel. De brukar säljas i steg om 1/100mm. Brotcha med olja och kör försiktigt, dvs inte för mycket för att även om de är exakta på 100-delen så kör man för mycket så kryper hålet upp någon 100-del mer än tänkt. Inte för att det är superkritiskt, men ändå. En brotch kostar runt en två-hundring
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av StefanM »

inget ovanligt att ventiler rostar fast på bilar som står länge............Visst kan man tvinga lös dem men rosten som är där gör ju att spelet blir typ noll och det går varmt och ja. Det blir ju som det blir.
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av nitroz »

jag hade av toppen och en firma som mirafräste sätena och bytte styrningar och nya ventiler, så detta är inte felet
kan man lägga upp en bild på ventilen här på något sätt?
jag har aldrig sett något liknande efter 2-3 dagar
det har blivit beläggning/gegga på ventilerna och på ventilskaftet ser det ut som torkad permatex
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Byttet du ut eventuelt gammel bensin før du startet opp? Har lest at om man tilsetter for mye blyerstatning i bensinen, så kan man få problemer med at innsugsventilene henger i ventilstyringen. Kankje det var grunnen til at det var samme problemet når du kjøpte bilen før du renoverte toppen? Eller om det kan vere noe annet som har komt på tanken som forårsaker dette?

Eg villa tatt ein grundig rengjøring av heile bensinsystemet ifra tank til innsugsport.

Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av nitroz »

det låter som det kan vara från bensinen, då det även är kladdigt i insugningsröret (det har blivit som gammal torkad Permatex)
jag bytte ej bensinen direkt, utan har nu tappat ur den mesta av bensinen och tankat fullt med ny bensin
har satt ihop toppen och provkörde nu på morgonen och bilen går som en klocka och tänkte köra en längre tur inom kort
(och bytt olja/filter igen)

nu har det fungerat problemfritt iallafall.
Senast redigerad av nitroz den ons maj 13, 2020 8:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: krökta stötstänger B18, klägg på ventilerna

Inlägg av Jens Gustavsson »

konstigt fel! hur ser oljan ut i motorn? då olja står länge kan det bli nästan vad som helst.

säkert inte det som är felet men jag brukar altid brotcha ur styrnigar då man bytt så det blir rätt spel hela vägen. ibland kan en styrning bli lite timglas formad och känns då normal glapp då man känner med ventilen men nära noll spel i mitten.

är nog ide att tömma tanken och sjölja ur hela soppa systemet också för att va 100 att problemet är löst. men låder lite konstigt att klägget kommer igenom förgasaren men kläggar inte igen den?

olje tråget går att ta lös och rengöra + silen mm men ett jäkla jobb man gärna slipper. kan behövas ta lös motor kudde och lyfta upp motorn 5cm med lyft band för att få ut tråget

mvh jens
Skriv svar