Vevstaksförhållande på rallymotor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan Gustavson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 27, 2014 2:22 pm

Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Johan Gustavson »

Hej!

Jag ska i framtiden bygga en motor till min blivande rallybil som är en Golf 4.
Tanken är att motorn ska vara en 2L 20v sugmotor med bra ork för nya grupp H och jag har Golf 4 kitcar som inspiration.

Motor-modell: 2l 20v
Motorstyrning: Mikuni hsr45
Bottendel: 2l
Data på toppen: Ventilstorlek,original.
Kamaxeldata: Insug/Avgas

Duration 0.1mm: 300/293°
Duration 1.0mm: 256/244°
Max valve lift: 11,00/12,00mm
Lift at TDC: 3,30/3,40mm
Application: Rally & Race

Grenrör: Hemmagjort, kitcar inspirerat.
Insug: Hemmagjort
Effektmål: 240+
Max varvtal, 7500-8000?
Användningsområde: Rally

Nu till min fråga, hur viktig är vevstaksgeometrin?

Pga. ekonomi skulle det vara fördelaktigt att köpa ett 2.0L mk4 block där toppen passar rakt på och använda. dock är stakarna i kortaste laget på dessa då mk4 block kom som "kortblock".
Golf 4 kitcar utgick från ett mk4 1.8L block och slipade om veven för längre slag samt borrade för att kunna använda längre stakar. Dessa motorer varvade dock 8-9000.
Golf 3 16v är såkallat "långblock" och har en bra vevstaksgeometri original. 20V mk4 toppen bör passa med viss modifikation av oljekanaler vilket också talar emot det alternativet samt att jag är orolig över totala höjden av motorn och hur det kommer passa i motorutrymmet på en mk4.

Här kommer en översikt:
Bild
Ur ekonomiska vinkel så är det MK4 2L det bästa valet då den underdelen kräver minst bearbetning, dock på bekostnad av vevstaksförhållandet.

Uppskattar all hjälp och åsikter jag kan få i frågan!

MVH Johan
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag hade valt kitcar som 1:a och ABF/2E som 2:a alternativ, jag har kört en motor med vevstaksgeometri 1,6 i rally och det funkade bra men när jag bygger en rallymotor så siktar jag på att ligga mellan 1,8-2,0 i vevstaksgeometri.
Grymmaste hade varit om du tog vevstakarna från en ABF/ 2E motor och monterade i kitcar motorn om man nu skall använda std vevstakar, men varför inte montera långa Verdistakar och låga kolvar?
/Jonas E
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Pacman »

Hur är en ALT byggd?
Det är ju en sådan du tänker bygga fast tvärställd.

Edit: Såg nu att de använder samma 06B-block som alla längsmonterade 1,8 och 2,0 gör. Då borde du kunna modda ett 06A-block till 2,0 utan problem tycker man.
Passar dieselveven ifrån 1,9tdi och du borrar till 83mm så har du ju 2,1-liter men det får du kanske inte enligt reglemente osv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Kadett4wd »

Johan Gustavson skrev:
Nu till min fråga, hur viktig är vevstaksgeometrin?

MVH Johan
Fick ditt meddelande på fejjan.
Jag har sett tester där längre vevstakar gav mer vrid och kortare stakar gav mer toppeffekt.
Jag kan tyvärr inte länka till dem pga de ligger på en betalsida.

Jag vill tro det beror på den kortare staken gör att kolven spenderar mer tid vid btdc än med en lång stake.
'Fönstret' för rameffekt breddas uppåt i varvtalsregistret ovanför sin 'optimala' punkt i registret.
Längre stake ger dock längre livslängd på maskin, vilket kan vara av stor betydelse pga budget.

Mitt val är i 99 fall av 100 längre stake pga det ökade vridet, det gör en bil också i 99 fall av 100 snabbare än prioriterad effekt vid toppvarv.(om man inte har lådan som nyttjar det)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Jarmo Y »

Max valve lift: 11,00/12,00mm
Lift at TDC: 3,30/3,40mm


De är kanske tvärtom?
Johan Gustavson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 27, 2014 2:22 pm

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Johan Gustavson »

Jonas Enderlein skrev:Jag hade valt kitcar som 1:a och ABF/2E som 2:a alternativ, jag har kört en motor med vevstaksgeometri 1,6 i rally och det funkade bra men när jag bygger en rallymotor så siktar jag på att ligga mellan 1,8-2,0 i vevstaksgeometri.
Grymmaste hade varit om du tog vevstakarna från en ABF/ 2E motor och monterade i kitcar motorn om man nu skall använda std vevstakar, men varför inte montera långa Verdistakar och låga kolvar?
/Jonas E
Tack för svar :) , Du bekräftar mina misstankar om att de funkar nog, men att det är bäst med längre geometri.
Det blir inte originalstakar utan det är endast mått att gå efter. Självklart vore det bäst om jag kunde bara kasta i längre stakar och korta kolvar, men tror inte man kan montera så mycket längre stakar då originalkolvarna inte är superhöga i komphöjden original tyvärr.
Pacman skrev:Hur är en ALT byggd?
Det är ju en sådan du tänker bygga fast tvärställd.

Edit: Såg nu att de använder samma 06B-block som alla längsmonterade 1,8 och 2,0 gör. Då borde du kunna modda ett 06A-block till 2,0 utan problem tycker man.
Passar dieselveven ifrån 1,9tdi och du borrar till 83mm så har du ju 2,1-liter men det får du kanske inte enligt reglemente osv.
Spännande, hade ingen aning om att ALT fanns i sverige :D .
Dock verkar den bara suttit i audi i sverige samt ha samma vevstaksgeometri som resten av mk4 2.0l då de använder samma block...
Sen är max cc. 2020cc enl. reglementet så tdi-vev är inget alternativ, tack för förslag dock :thumbright:
Kadett4wd skrev: *bra svar*
Tack för bra input :D , Låter som jag misstänkt att jag inte kan "bara blunda å köra på".
Jarmo Y skrev:Max valve lift: 11,00/12,00mm
Lift at TDC: 3,30/3,40mm


De är kanske tvärtom?
Nej det är inte tvärtom som man kan tro. Avgas har mer lyft för att kompensera den mindre ventilarean på avgassidan som en 20v topp har då du har 3st insug och 2st avgas. :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Jarmo Y »

För turbomotor det är bättre.
2 st. större insugventil alltså en 16 v topp, den flödar lika bra eller bättre än 3 st. lilla ventiler.
Trots det kammar och tider är inte såna. :)
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Magoo »

ALT motorn är lite udda i vags 5 ventilers variant. Blocket är i aluminium (snarlikt som FSI varianten i motorfamilj EA113) och bantar vikten på blocket ganska rejält.
Ytterligare en skillnad den har även cam carrier som jag inte sett på någon av de andra 4 cyl 20v topparna.

blockhöjden är typ 220 mm och har då 144 mm stakar.

20v Kit car motor derivat
https://www.youtube.com/watch?v=ib_nBqF0wxw&sns=em
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Kadett4wd »

Passar ALT toppen på äldre AQT blocket eller vad det heter?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Magoo »

ALT toppen passar på de tidigre 4 cyl blocken.
Man kan även få det att passa riktigt gamla block men då får man värma upp tig-svetsen då det har tillkommit lite fler oljereturer sedan den första iterationen av block på -70 talet.
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Vevstaksförhållande på rallymotor

Inlägg av Bassek »

Får du använda deckplate? isåfall kanske du kan använda längre stakar på det lägre blocket, samt lite kreativt lösa oljekanalerna utan att modifiera blocket, vilket kan underlätta vid ras...
MVH Basse
Skriv svar