avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Daniel-635 »

Lite intressant att nostalgi läsa i sin egen tråd.

Min första utvärdering mellan de olika turbo setuperna.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1065

Bromsningen

https://www.youtube.com/watch?v=gTbK-mb ... e=youtu.be

Senaste ombyggnationen med större intercooler, och flytt av luftfilter.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1560

Min uppskattning av var jag ligger i kompressormappen.
Max effekt ger motorn egentligen på 5200 Rpm. snäll kamaxel som lyfter under 9mm.
Mitt gamla kalkylblad i excel visar på 21,7 lb vid 5800 Rpm @ 0,9 bar laddtryck, tror det stämmer hyfsat med linjen på mappen nedan. (Kan skilja några år mellan beräkningarna)

Bild


Denna är rätt intressant, ett nedslag på 5000 rpm. med 4 olika setuper.
Min filosofi är att få in så mycket luft som möjligt på minsta möjliga tryck :wink:
Därav allt arbete med intercooler och luftfilter, från 50 till 23 grader i insuget är ganska stor skillnad.

Bild

(Sämsta läget här ovan, har bilen stått stilla på tomgång ett par minuter, innan acc. påbörjas)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

Din inritade gröna linje ligger exakt där jag tänkte mig den, jag landade precis i högra kanten av 77% verkningsgradsön vid 1 Bar i laddtryck.

Jag tror dock inte att du ligger fullt så långt åt höger längre ner i registret och det är därför jag rekommenderar en mindre kompressor som det trixats lite med, Backar dock från 13T och tror nog att en 16T är optimal till dig. (du har mer effekt än vad jag trodde)

Skulle du legat precis mitt i öarna ända nerifrån botten så borde du ha superrespons och rejält klipp på lägre varvtal. Huvudanledningen till en "perfekt" körbarhetskänsla ligger inte på avgassidan utan just i att man ligger så i mappen som du ritat in. På detta sätt behöver inte turbinsidan "kämpa", under spool för att bygga värme till I/C.

Har du lust att trixa så står ju inte 6:ans hus högt i kurs (alla vill va värst o ha det största) Man kan också "simulera" en turbin med färre blad genom att slipa upp huset runt turbinens exducer. Effekten mår alltid bra av att göra så och om det är starka pulser så brukar det även spoola bättre. (plus det uppenbara, att det spoolar bättre av ett mindre A/R)

Ditt jobb med kalluft är ytterligare bevis på att du förstått vad som är viktigt och självklart blir man imponerad.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av BiTurbo »

whilliam skrev:Man kan inte dra slutsatsen att avgassystemets mottryck (strömningsmotstånd) inte påverkar effektkurvan bara för att man sett en bänkning där det inte tycks göra det.
Föreslog att du skulle mäta skillnaden i tryck om du monterar bort ljuddmpare och det har inte med teorier att göra utan har provats i praktiken många gånger (med varierande resultat) att mäta är att veta men att läsa om vad nån annan mätt är inte att veta hur det blir på ens egen set-up.

Jag skriver ju en massa, så jag förstår att det kan vara svårt att uppfatta allt men några poster upp så skrev jag (och detta är enbart teori, men det måste finnas en förklaring när resultat skiljer) "det är den närmaste förklaring jag kan ge på att en del upplevt att det inte har nån större betydelse med mottryck i röret och andra ser enorm skillnad" Förklaringen var att om man har långt kvar innan turbon är bottnad så kan det vara en orsak till skillnad inte syns. (och Daniel 635 har turbos som absolut inte bottnas)
Självklart kan det skilja och det jag menade lite att man kan inte bara gå efter teorier utan verkliga tester är det bästa..

Kollat lite efter 4" rör och ljuddämpare och det var dyrt och inte många som säljer :thumbdown:

Men om man som test skulle montera cut out spjäll först, tror ni det räcker med 1st vid Y-röret där bägge 3" går in i ett 3.5" rör?
Eller behövs det 2st ett i varje 3" rör monterade direkt efter downpipes?

Och hur grova behöver spjällen vara?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av BiTurbo »

Tyvärr inte så enkelt då allt hänger ihop i upphängningen, kan ju dock lossa efter downpipe och ta bort resten.
Men samtidigt kommer det låta satan... så kör inte gärna runt så, men med cut out kan man ju göra ett kort test på en raka och sedan tysta ner den direkt.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

En turbobil går oerhört tyst utan ljuddämpare, i vart fall om man kör lugnt. Så det Big Al skriver är inget ovanligt.

Ett blödande spjäll behöver inte vara jättestort eftersom flödet genom befintligt system finns kvar, räcker förmodligen med ett 2.5" i ditt fall.

Om det är separata wastegates och man pallar med lite rörmokeri så är det smart att låta de wasteade gaserna gå i befintligt system och gaserna från turbinerna i cut-out rören, på så sätt får man ett system som överlag, är relativt tyst.

Jag brukar rekommendera ett grövre system än 3" när man har målsättning på effekter bortom 500Hp men vissa struntar i att det låter illa och drar W/G rakt ut i luften och då kan man ofta nöja sig med 3" till över 600Hp och ännu mer om det är stora motorer med låga laddtryck. Förklaringen är att då går så mycket genom W/G så att avgassystemet aldrig blir en propp. Redan på rallybilar med runt 350Hp har det synts förbättringar (små) med grövre än 3"

Rätt teorier är alltid viktigt, även vid tester. Tänker man fel så blir det många tester i onödan och det man lärde sig var just inte mycket :whistle:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Jens Gustavsson »

med långa fina svängar på rören så klarar man sig längre än vad man tror med ett givet rör vid en viss effekt. jag trodde för 10 år sen då jag inte testat så mycket i verkligheten att ett 3" skulle strypa en hel del men min dyno lärde mig att det va minimalt tryck fall vid 500 hp = knappt mätbart med en fin mätare men det va just ett väldigt fint system. några "ful böjar" så flödar även 3.5-4 skit dåligt.

sen vill bara inflika att det går bra att mäta "medelmottryck" före turbon om man gör rätt till skilnad med vad teori nissarna påstår :) men det har vi snackat om tidigare så orkar inte jaga upp mig över det haha

0.3 bar är inte godkänt på en trimmad bil om man frågar mig, det är mycket!

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Steve »

Tror jag skrev det i Daniel-635:s tråd för länge sen att på Volvolastbilarna där det var vanligt att det blev tätt i ljuddämparen så hade man en gränsvärde på typ 0,25 bar och det märktes tydligt att dom gick sämre då
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av BiTurbo »

Men samtidigt måste det ju vara rejält högt avgas mottryck på en bil med std. avgassystem med kattar och icke fullflödes ljuddämpare?

På nyare V8/V10 biturbo bilar plockar dom ju ur rejäla effekter med chip trim och då med 4 katalysatorer och massa ljuddämpare, lär ju vara rejält högt mottryck på dessa?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Steve »

BiTurbo skrev:Men samtidigt måste det ju vara rejält högt avgas mottryck på en bil med std. avgassystem med kattar och icke fullflödes ljuddämpare?

På nyare V8/V10 biturbo bilar plockar dom ju ur rejäla effekter med chip trim och då med 4 katalysatorer och massa ljuddämpare, lär ju vara rejält högt mottryck på dessa?
Är ju svårt för dom att prioritera bort dom grejerna :) Frågan är ju istället vad det gör för skillnad på effekten om dom skulle slippa avgas-/decibelregler
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av psa »

Det används spjäl för att simulera avgasmottryck under dynokörning. Det är många saker som man måste göra avkall på, inte bara mot ljudnivå/utsläpp utan också mot utrymme för andra saker.
Det går tex att jämföra med F1 där motoravdelningen vill kyla så mycket dom kan och den aerodynamiska avdelningen vill kyla så lite som möjligt, man måste alltid göra kompromisser.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av BiTurbo »

På det testet blev det alltså mellan 9-15hk vid 7k rpm med eller utan race kat på en Supra med 752-767hk, synd bara att dom inte mätte mottrycket för det hade varit intressant att veta..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av Daniel-635 »

För att nyansera lite, det är ju skillnad på äpplen och päron :wink:

Min bil nog det närmaste OEM utförande man kommer.

Mina kattar är inte så kallade "100 cells" Race kattar.
Utan metalliska "sportkattar" med 300 celler / kvadrattum, så mycket tätare än vad det flesta kör med.

Detta var de enda katalysatorerna jag hittade som jag trodde skulle klara både avgasvärden och markfrigång. (2,5" och endast 85mm höga)
På bilden nedan, till vänster kan ni se mitt mätuttag för trycket i "lambda hålet" precis före kärnan i katten.

Bild

Så Katalysatorrenad, med korrekta avgasvärden.
Och en SFRO decibelmätning på 68 dB, då vill jag ju tro att det är svårt att hamna väsentligt lägre.



Ang. mottrycken och original applikationer.
När "mina" turbo sitter på Volvos motor, måste det vara grymt höga avgastryck.

Jag fick byta till SAAB GT17 wastegate klockan, och montera den på mina TD04
Den har mycket mindre membran diameter, och väsentligt mjukare fjäder.
Då landade grundtrycket på ca. 0,5 bar, istället för 1,0.

Intressant med Supra bromsningen, liknande erfarenhet som jag fick.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: avgas mottryckets påverkan på grenrörs trycket?

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev:
sen vill bara inflika att det går bra att mäta "medelmottryck" före turbon om man gör rätt till skilnad med vad teori nissarna påstår :) men det har vi snackat om tidigare så orkar inte jaga upp mig över det haha

mvh jens
Ska inte jaga upp dig angående dina tankar kring "medelmottryck" (inte nu i vart fall) Men däremot: "teori nissarna" Begrunda detta Jens:

En som har hållit på med motortrimning i nästan 50 år, han är fortfarande "hungrig" och vill lära sig, ungefär hälften av tiden har han hållit på med turbo, han har bara gått 8 år i grundskola och därefter "självlärd" Är det en Teorinisse????

Jag har läst om hur du haft planer på Compound set-up men det verkade aldrig komma "till skott" (han är ansvarig för fler än tio såna set-ups) Jag har också läst om hur du fått tips om att porta eller svarva upp turbinhusets exducer med nån mm (vad jag förstått har du aldrig testat detta) Det är en mycket enkel modifiering och de flesta turboföretag gör en liknande modifiering ("clipped blades" eller "cut-back" exhaust wheel) men den är på många sätt sämre.....

i jämförelse med vad ni gjort praktiskt så är ju du mera av teorinisse :hihi: Nä men skämt åsido, när man har ett brinnande intresse och ser att världen är full av vanföreställningar, då är det inte så konstigt att man försöker förklara hur saker, egentligen hänger ihop. Han har blivit väldigt pedagogisk när han visar o berättar och det kan man bara bli om man har väldigt stor förståelse för hur saker funkar.

Faktum är att när någon inte kan förklara hur det hänger ihop, ja då är ofta deras kunskap låg.
Skriv svar