Kollade i paint hur många pixlar som skilde mot borret och när jag räknade så fick jag inlopps diameter till maximalt 73mm ....Daniel-635 skrev:I bildspelet längst ner på denna sidan, ungefär i mitten finns en svartvit bild, den ger bra bild av storleken på turbon.
Turbon ligger precis bredvid motorblocket.
Det är 89mm borrning, och troligen 100mm mellan cylindrarna (produktions motorn hade det)
dynoblad ifrån 2007 på en motor som satts ihop i Australien.
Men man ska kanske inte sätta så stor vikt vid moderna siffror, då jag tror dom tankar annan soppa nu
Någon annan som gjort bedömningar? Kanske kommer till annat resultat?
Den Garrett formula turbo som ligger här har 72mm C/W inducer.
De har inte använt nån dålig soppa i bänkningen!!!! Nm/Bar/Liter vid 8600 Rpm är 104 och vid 9600 Rpm är det 120. Det är väldigt bra siffror (räkna gärna på era egna motorer så ser ni att det är fint resultat)
Det som gör mest skillnad för dessa siffror är just bränslet, vanlig bensin brukar ligga kring 90Nm/Bar/Liter och E85 strax över 100. Även avstämningsfenomen påverkar, har man en resonans i insuget så innebär ju det att trycket vid ventilen blir högre än i plenum och då stiger resultatet just på det varvtalet.