Turboskrönor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Daniel-635 skrev:I bildspelet längst ner på denna sidan, ungefär i mitten finns en svartvit bild, den ger bra bild av storleken på turbon.
Turbon ligger precis bredvid motorblocket.

Det är 89mm borrning, och troligen 100mm mellan cylindrarna (produktions motorn hade det)

dynoblad ifrån 2007 på en motor som satts ihop i Australien.
Men man ska kanske inte sätta så stor vikt vid moderna siffror, då jag tror dom tankar annan soppa nu
Kollade i paint hur många pixlar som skilde mot borret och när jag räknade så fick jag inlopps diameter till maximalt 73mm ....

Någon annan som gjort bedömningar? Kanske kommer till annat resultat?
Den Garrett formula turbo som ligger här har 72mm C/W inducer.

De har inte använt nån dålig soppa i bänkningen!!!! Nm/Bar/Liter vid 8600 Rpm är 104 och vid 9600 Rpm är det 120. Det är väldigt bra siffror (räkna gärna på era egna motorer så ser ni att det är fint resultat)

Det som gör mest skillnad för dessa siffror är just bränslet, vanlig bensin brukar ligga kring 90Nm/Bar/Liter och E85 strax över 100. Även avstämningsfenomen påverkar, har man en resonans i insuget så innebär ju det att trycket vid ventilen blir högre än i plenum och då stiger resultatet just på det varvtalet.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

nkro skrev:Det står en kille i en film med 2 st olika aggregat. Vem har sagt att det är dom 2 som användes just då. Det kanske är mer ett exempel för att förklara hur dom gör.
Jo, det är mycket troligt att just de aggen inte satt på "värsta" bilen men det är ändå tävlingsaggregat av deras "finaste" sort (syns på hela utförandet att det inte är nå standardgrejor) och därav min kommentar att det finns en del att göra på Garretts turbinhjul. Det man kan göra är ingen "högteknologi" utan var o en med grundläggande kunskaper i aerodynamik kan förbättra bladens sista del och det var ju självklart kunskap som fanns på den tiden också.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Speciellt den första länken var mycket intressant :thumbright:

Där stod även något som talar för den inställning jag har till Toluen/Metanol. Artikeln hintar om att Alkoholer är effekthöjande i förhållande till Kolväten:

"At which point, one might recall Charlie Whiting's suggestion that the 1983 BMW fuel brew "had far more exciting things in it" than toluene. This, despite regulations which explicitly stated that fuel should be 97% hydrocarbons, and should not contain "alcohols, nitrocompounds or other power boosting additives." Still, there's breaking the rules, and then there's getting caught breaking the rules. Perhaps BMW were a little naughty in 1983, before settling down with an 80% toluene brew."
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av psa »

Här är något som tyvärr inte är turbo skröna, får se om dom lyckas lösa det, men Garrett verkar ha kursat.
https://www.pacermonitor.com/public/cas ... _Turbo_Ltd
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Det Garrett vi brukar tänka på är nog ett annat..... De är uppköpta av Honeywell sedan länge tillbaka.

Det verkar dock 14/3-2018 ha startat ett "annat Garrett" med säte i Schweiz :
https://www.wsj.com/market-data/quotes/ ... any-people
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av psa »

Dom är skuldsatta emot Honeywell, tydligen stämning pga asbest och nedgång i ekonomin som gör att färre bilar tillverkas.
Det finns andra notiser om att det gäller turbo tillverkning.
Dock är det ju bara första steget, dom kan ju få någon som betalar och köper upp.

Här var en notis från idag.
https://www.enginebuildermag.com/2020/0 ... ankruptcy/
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av Cedric »

whilliam skrev:Det Garrett vi brukar tänka på är nog ett annat..... De är uppköpta av Honeywell sedan länge tillbaka.

Det verkar dock 14/3-2018 ha startat ett "annat Garrett" med säte i Schweiz :
https://www.wsj.com/market-data/quotes/ ... any-people

Ja dom bytte namn när dom bröt sig loss från Honeywell. Dealen verkar märklig där dom betalat för nån sorts asbesthistoria i gamla Bendixbromsar, mycket oklart.

Troligtvis kommer Kineserna köpa upp det hela, tråkigt nog.
Porsche 924 turbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

"Bröt sig loss från Honeywell"

Menar du att detta rör sig om något "mindre" turboföretag som fortfarande tillverkar Garrett och att de flesta "Garrett" vi ser är egentligen Honeywell (har sett att de mer och mer ofta "badgas" med Honeywell)
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av Cedric »

Vet faktiskt inte varför dom bröt ur turbodelen från honeywell, nån plan måste dom haft. Namnet Garrett har väl egentligen mest synts på eftermarknadsgrejer, i OEM världen har dom kallat sig HTT sen många år tillbaka (Honeywell turbo technologies). Men sen 2018 bör det vara brandat garret igen då företaget bröts ur honeywell. Så båda namnen har ju funnits fast det egentligen är samma företag, fast internt verkar eftermarknad och OEM turboutvecklingen vara väldigt skiljda avdelningar.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turboskrönor

Inlägg av Kadett4wd »

Försäljningsstrategier, kort och gott.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av psa »

Det är väl egentligen inte mindre rörigt än vad tex Husqvarna är (som nu är utspritt i världen med olika ägare), eller Volvo som är utspritt som enskilda företag inom och utanför den gamla koncernen.
Många av dom små Volvo fabrikerna kan göra avdrag för förluster och låna pengar ifrån moderbolaget för att göra avdrag.
Marknadsandelar och försäljningsstrategier också,det blir fort rörigt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Erland Cox »

Toluene applications in vehicle additives

Toluene has a RON octane rating of 121 and a MON rating of 107, leading to a (R+M)/2 rating of 114. (R+M)/2 are how ordinary fuels are rated in the US. Toluene has a sensitivity rating of 14 (RON: 121-107 MON). This compares favorably with alcohols, which have sensitivities in the 20 to 30 range. The more sensitive a fuel is the more its performance degrades under load. Toluene's low sensitivity means that it is an excellent fuel for a heavily loaded engine.



Toluene is denser than ordinary gasoline and contains more energy per unit volume. Thus combustion of toluene leads to more energy being liberated and thus more power generated. This is in contrast to oxygenated octane boosters like ethanol or Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE), which contain less energy per unit volume compared to gasoline. The higher heating value of toluene also means that the exhaust gases contain more kinetic energy, which in turn means that there is more energy to drive turbocharger vanes.

Toluene is such an effective anti knock fuel that it takes a smaller quantity to achieve the same octane boost compared to 100 octane racing gas.


Toluen har väldigt högt oktanvärde och det är ju bra vid överladdning.
Sen minskade bränslemängden man fick ha och då var det bra med ett energirikare bränsle som räckte längre.
Att man värmde bränslet var enbart för bränsleförbrukningens skull.
Man har inte alltid fått stanna och tanka i F1 och varje gång man tankar så tappar man tid.

Erland
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Turboskrönor

Inlägg av Leiffi »

KKK K28 used by BMW had 72/102mm comp wheel and 80/68mm turbine wheel.

That size modern compressor wheel makes over 1000 diesel hp built by amateurs so why not 80s wheel in factory built engine with toluene ? Although that 68mm turbine exducer sounds quite small , not sure if it is right.

https://www.ebay.com.au/itm/KKK-K28-His ... 2306420330

propably some standard turbo from Mercedes or MAN truck , truck and industrial turbos are always leading the development.
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Turboskrönor

Inlägg av Patrik Johansson »

whilliam skrev:
Pacman skrev: Jag har även läst boken om motorn, minns inte vad den heter nu, men i den berättas hela storyn om hur BMW M-Technic bildas i slutet av 60-talet för att lära och utveckla användandet av Turbon som effektförbättrare, hur en bromsbänk som klarar 1000hk köps in för det ska minsann räcka länge, och hur de bottnar den flera ggr med både M10, M12/3 och M102 i sina prototypstadier.
Därför är alla effektsiffror över 1000hk uträknade med accelerationstester samt approximerade ur beräkningar gjorda ifrån bromsade motorer. De fick ut upp till 1500hp
Kanske bänkade de som Cosworth? Vet inte om du sett filmerna som ligger ute på nätet men i vart fall så kör de motorn, i bänk, med "turbo" En oerhört konstig en för det är ingen turbo utan en jättestor kompressor (typ Atlas Copco som står utanför verkstan o brummar)
Om man på det viset får ut 1500Hp så är det inget konstigt i mina ögon men då ska man tänka på att det inte finns något som helst motstånd på grenrörssidan och det går absolut inte att jämföra med turbo (isf en "superperfekt en")

Laddar man 5 Bar på det sättet så har ju motorn ett positivt delta som är helt extremt. (inget märkvärdigt alls om det "sprutar" ur sig en massa effekt)

Man har naturligtvis en mottrycksventil på avgassidan för att simulera mottrycket genom turbinen.
Sen att man så klart kan fuska fram högre siffror genom att köra helt orimliga Delta-P är ju en helt annan sak.
Däremot ger det ju möjligheten när man kan styra insugs-/avgastryck och -temp, etc. helt helt fritt att simulera vilken turbo man utopiskt önskar sig och kan sedan försöka komponera ihop en så nära det som möjligt.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turboskrönor

Inlägg av whilliam »

Hej Patrik!
Berätta mera om vem du är och var du fått den där infon ifrån!
Det du tar upp är nämligen inte genomförbart och vi borde diskutera varför :thumbright:
Skriv svar