Skruvkompressor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Skruvkompressor

Inlägg av KackNalle »

Kollat lite efter en Skruvkompressor. Hittat nåra jaguar och Eaton kompressorer men då är problemet så att utgången är inte igenom tryckrör utan man måste ha adapterplatta. Det blir lite klurigt på motorn med dellorto förgasare.Kom på idag att det blir roligare med kompressor änn turbo :-) Vilka Skruvkompressorer är det tryckrörsutgång på? Nåra andra tipps kanske:-)
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Köp en vortech kompressor. Dessa är iof något som kallas blower. En turbokompressor som drivs av ett växelhus istället för avgaserna. Verkningsgraden är överlägsen skruvkompressorer som tex eaton kompressorn.

http://www.vortechsuperchargers.com/products/units/
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Där har vi prylarna jag söker :D En kompressor ifrån en Corrado tänkte jag på men då vet jag inte hur många pållar en sådan flödar för. Skulle ha haft nånting som klarar av 400 eller ca 300 iaf till en början. Undra hur lätt man får tag på en VORTECH SUPERCHARGER beggad för rätt peng då. Om det går överhuvudtaget. Hade tänkt mig nått för ca 5000:- Blir nog svårt.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

frågade någon ang corrado kompressorn och fick som svar att dom inte var speciellt bra
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Ok men vad vare som inte va bra då? För små kanske, lite laddtryck?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nja effekten dom klarar vet jag inte men dom går tydligen sönder lätt och kostar mycke pengar
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Vad finns det för liknande kompressor man kan köpa?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

G-laddern klarar inte så mycket flöde heller. Det finns större men dom kostar och då är det bättre att köpa vortech eftersom dom är bättre.
Du kanske kan köra med 2st G-ladder. Men neee jobbigt inte värt besväret.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

för 5000kr får du knappt remen och rem skivorna. blanda inte i hop roots kompressorer 40% verknings grad med en äkta skruv kompressor typ lysholm ca 80% verknings grad (turbo 75%). G-ladern är inget att ha! nackdelen med en typ prochader eller vorchester remturbo är att man har lågt laddtryck på lågt-mellan varv och högt på höga varv. ( tipps! kör med turbo billigt och bra)
Skriv svar