Avgas temp Vs Lamda

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Avgas temp Vs Lamda

Inlägg av Jonas N »

Hej hur har ni gått till väga när ni bestämnt er om det bästa sättet att kontrolera om en motors bränsle mängd är lagom.
Börjar det spika så kan det ju vara försent.

Vilken avgas temp är rimlig att ha och vart ska givaren sitta. och vid vilka belastningar kan man tillåta att tempen är högre tex vid undertryck?

Har även hört talas om bredbands lamda är det bara en nogrannare än en vanlig lamda.Och finns det någon billig utrustning för att läsa av lamda värde?

Tror säker att några av er provat bägge sorterna....Så berätta berrätta.!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Rätt bränsle mängd?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vi runt sävar kör mest med avgastemp mätare(1mm) de funkar minst dålikt kan man säja på våra motorer. på ritigt snälla motorer funkar bredbandslamdan bäst. nack delen med avgas t är att tändningen måste stå rätt för att få ett jämförbart värde, några värden fullgas lite feg (fet)780grader. fullgas lagon blandnig 810-850grader.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Vad menar du med att bredbandslambdan funkar bäst på riktigt snälla motorer? Vi har justerat in min bil både med bredbandslambda och avgastemp, avgastempen ligger på ca 870-900 grader max vid full belastning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

temp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag glömde säja att den ska monteras ca 3cm in på grenröret, och att dessa sifror (temp) gäller med våra 1mm givare(på en minst 200m lång repa) tjockare givare är alldeles för långsam. jag har ett par över för 320kr st. Fredde vad jag menar är att med vassa kamaxlar och låga avgastryck följer det med en hel del oförbränd luft/bränsle blandning,och då kan inte lamdan visa rätt, den mäter ju just oförbrända gaser.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag säger fortfarande att bredbandslambdan är ett oumbärligt verktyg vid seriös justering, man får ju ändå ett värde att gå efter, har man vassa kammar så det spottar ut soppa så får man väl kompensera för det...går ju inte sämre att justera i alla fall... att bara köra efter avgastemp är ju inte så optimalt... speciellt bra var det att ha lambdan när vi mappade övergången när alla 8 spridarna startar på min motor. En egen bblambda skall införskaffas i vinter det är ett som är säkert.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Jag undrar om det går att andvända avgas t mätare från en två-taktare finns ju riktigt fina nu när dollarn är billig. Typ Racepak eller Digatron?

Eller klarar dom inte av hettan. Tror det går varmare i en fyr-taktare.

Finns det något snik alternativ att tex man kan köra en lamda med bara en multimeter (voltmätare) och räkna om ?

Jens du sa att du hade givaren 3 cm in i grenröret. Visst är det mätat från Grenrörs pakningen. Kanske det inte är så viktigt på cm men det kallnar ju säkert en bit längre bort.

Phredde vad menar du med en bblamda?
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jag förkortade ju bara lite... bblambda, BredBandsLambda
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja från grenrörs-packningen. det går säkert att använda 2t givare men då ska du inte jämföra temperaturerna mot våra då snabbheten och värmeavledning kan variera. givarna vi har är dom snabbare tror jag, vi har testat många. jag tror att man kan använda direkt volt-mätning på bredbandslambdan (0-5volt). läs mer på megasquirt-sprutsidan. jag håller med dig fredde att om man kompensera lite så är den mycket värde full vid justeringar, men lite för dyr för vi snålisar i sävar.
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Phredde vart går den att få tag i vad kostar en bblamda och vad har du tänkt köra för elektronik box till den eller åker du sprut.?

Jens har du www.adressen till sidan där dom förklarar hur mätning med volt meter ska utföras?
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Skriv svar